نظامهای صنفی مرتبط با حرفه پرستاری در ایران و کشورهای منتخب جهان؛ یک مطالعه تطبیقی
الموضوعات :غلامرضا محمودی شن 1 , لیلا جویباری 2 , حمیده منچری 3 , فرزانه مختاری 4
1 - دکتری تخصصی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، مازنداران، ایران
2 - دکتری تخصصی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، مازنداران، ایران
3 - دکتری تخصصی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، مازنداران، ایران
4 - دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجوئی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، ، مازنداران، ایران
الکلمات المفتاحية: انجمن پرستاری, سازمان صنفی, مطالعه تطبیقی, کشورهای منتخب.,
ملخص المقالة :
مقدمه: تشکلهای صنفی و اتحادیههای شغلی ریشه در قرون وسطی دارد و بیانگر گروههایی صاحب نفوذ و قدرتمند در حیات سیاسی - اجتماعی است. در این مطالعه تطبیقی قصد داریم به معرفی و مقایسه سازمانهای پرستاری در ایران، آمریکا، کانادا، استرالیا و بریتانیا بپردازیم.
روش پژوهش: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی - تطبیقی است؛ که با الهام از الگوی جورج بریدی در سال 1403 انجام گرفته است. این الگو شامل مراحل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه مطالعات است. دادههای پژوهش از طریق جستجو در سایتهای رسمی هر کدام از موسسات مد نظر و جستجو در پایگاههای داده PubMed، Scopus، SID و استفاده از موتور جستجو Google Scholar بدون محدودیت زمانی به دست آمدند.
یافتهها: بررسی تطبیقی سازمانها و انجمنهای پرستاری کشورهای منتخب، ما را با فعالیتهای گوناگون آنها از جمله دورههای آموزشی و ارائه گواهی نامههای تخصصی، نام نویسی، ثبت و معرفی نیروی کار پرستاری به مراکز مربوطه، ارائه جدیدترین اخبار صنفی، تعیین استانداردهای حرفهای، وجود برنامههای اختصاصی مثل تشخیص مغناطیسی، مسیر تعالی، گواهینامه درخشان و نرم افزار Staffshifts آشنا کرده است.
نتیجهگیری: مقایسه فعالیت سازمانهای صنفی منتخب پرستاری در سراسر جهان با سازمان نظام پرستاری کشور این نکته را برای ما یادآوری میکند که با توجه به عدم اجباری بودن عضویت در نظام پرستاری ایران، این سازمان جهت جذب هرچه بیشتر اعضا نیاز به اقدامات متفاوت و وسیعتری در سطح کشور و جهان دارد. گسترش و تنوع دورههای آموزشی تخصصی معتبر، برقراری ارتباط با مراکز بین المللی در راستای گسترش اقدامات پژوهشی و آموزشی، تطابق عملکرد با استانداردهای علمی بینالمللی، حمایت و فراهم نمودن فرصتهای شغلی جدید برای دانشآموختگان، حمایت از کارآفرینان در این عرصه، اعتبارسنجی مراکز پرستاری و تطابق عملکرد با استانداردها، حمایت از حقوق پرستاران با شرکت در مجامع تصمیمگیری دولتی، بهبود جایگاه پرستاری در جامعه از طریق انجام فعالیتهای خیرخواهانه و فرهنگی، حضور پر رنگتر در فضاهای مجازی، برگزاری رویدادهای علمی ملی و بینالمللی، امکان بهرهمندی اعضا از منابع و پایگاههای علمی پرستاری دنیا از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشت.
1- Pourmoosa M. Setting up trade unions; Obstacles and solutions (Media Studies and Research Center). Media, 1996; 27(7): 71-80.
2- Javadi-Yeganeh M, Allameh S. Social analysis of the relationship between trade union organization and Fatut organization in Iran. Social studies and research in Iran. 2018;7(2):279-309.
3- Shirzad Kebria B, Nosrati L. Investigating Job Security and Perceiving Organizational Support in Predicting the Productivity of Contract Staff of Khoramabad University of Medical Sciences. Journal of healthcare management, 2018; 8(4): 82-92.
4- Khosraghi J-S. A look at the organization of trade unions related to the medical profession in selected countries of the world. Research Center of the Islamic Republic;1-20.
5- Shoghi M, Delfani F. Challenge dimensions of nursing profession: concept analysis by Rogers method. Journal of nursing development in health, 2021; 12(1): 64-84.
6- Khosravi-Shub J, Nahrir B, Venus L. National and international nursing organizations. Scientific-educational quarterly journal of Nursing Faculty of Baqiyatullah University of Medical Sciences, 1397; 19(73).
7- Wojniak J, editor George ZF Bereday (Zygmunt Fijałkowski) and his comparative method in educational research. SHS web of conferences; 2018: EDP Sciences.
8- QS World University Rankings by Subject 2024: Nursing. Available from: https://www.topuniversities.com/university-subject-rankings/nursing
9- Bakhshi M, Álvarez TD, Cook KN, Maiyer M. 2023 Nurse Migration Report,Navigating Nursing Shortages and Immigration Barriers: CGFNS International; 2023. Available from: www.cgfns.org/2023nursemigrationreport
10- Iranian Nursing Association 2024. Available from: https://irantcna.ir/
11- The law establishing the nursing system organization of the Islamic Republic of Iran:Islamic Council Research Center; Approval date 2001. Available from: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/93670
12- Iranian Nursing Organization 2024. Available from: https://ino.ir/
13- American Nurses Association Enterprise; 2024. [Available from: https://www.nursingworld.org/
14- ANA Enterprise 2023-2025 Strategic Plan, 2024 Goals and Objectives (updated December 2023). Available from: https://www.nursingworld.org/ana-enterprise/about-us/anae-strategic-plan-2023-2025/
15- Abuzied Y, Al-Amer R, Abuzaid M, Somduth S. The Magnet recognition program and quality improvement in nursing. Global Journal on Quality and Safety in Healthcare, 2022; 5(4): 106-8.
16- Pabico C. Comparing Pathway to Excellence and Magnet recognition programs.
17- About American Nurses Foundation 2024. Available from: https://www.nursingworld.org/foundation/about-fnd/
18- Canadian Nurses Association 2024 [Available from: https://www.cna-aiic.ca/home.
19- Canadian Nurses Association, Strategic Plan 2023-2026. Available from: https://www.cna-aiic.ca/en/about-us/who-we-are/mission-visions-values
20- Fellowship Program 2024. Available from: https://www.cna-aiic.ca/en/academy/fellowship-program
21- Canadian Nurses Association Journals 2024. Available from: https://www.cna-aiic.ca/en/news-events/cna-journals.
22- Nursing and Midwifery Board Ahpra 2024. Available from: https://www.nursingmidwiferyboard.gov.au/
23- Professional Codes &Guideline: Nursing and Midwifery Board; 2024. Available from: https://www.nursingmidwiferyboard.gov.au/Codes-Guidelines-Statements/Professional-standards.aspx
24- British Nursing Association 2024. Available from: https://www.bna.co.uk/
25- Ghaemi MH, Maleki M, Rahimpour M. Information content of firms' monthly activity reports. Journal of Accounting Knowledge, 2022; 13(3): 1-20.
26- Borimnejad L, Nikbakht Nasrabadi A, Mohammadi Mohammadi H. The Effect of Cardiopulmonary Resuscitation Workshop on Nurses’ Sustained Learning. Iranian Journal of Medical Education, 2008; 7(2): 209-15.
Åوصول مقاله: 17/6/1403
Åاصلاح نهايي: 21/7/1403
Å پذيرش نهايي: 22/7/1403
نظامهای صنفی مرتبط با حرفه پرستاری در ایران و کشورهای منتخب جهان؛ یک مطالعه تطبیقی 1
غلامرضا محمودیشن2/ لیلا جویباری3/ حمیده منچری4/ فرزانه مختاری5
مقدمه: تشکلهای صنفی و اتحادیههای شغلی ریشه در قرون وسطی دارد و بیانگر گروههایی صاحب نفوذ و قدرتمند در حیات سیاسی - اجتماعی است. در این مطالعه تطبیقی قصد داریم به معرفی و مقایسه سازمانهای پرستاری در ایران، آمریکا، کانادا، استرالیا و بریتانیا بپردازیم.
روش پژوهش: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی - تطبیقی است؛ که با الهام از الگوی جورج بریدی در سال 1403 انجام گرفته است. این الگو شامل مراحل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه مطالعات است. دادههای پژوهش از طریق جستجو در سایتهای رسمی هر کدام از موسسات مد نظر و جستجو در پایگاههای داده PubMed، Scopus، SID و استفاده از موتور جستجو Google Scholar بدون محدودیت زمانی به دست آمدند.
یافتهها: بررسی تطبیقی سازمانها و انجمنهای پرستاری کشورهای منتخب، ما را با فعالیتهای گوناگون آنها از جمله دورههای آموزشی و ارائه گواهی نامههای تخصصی، نام نویسی، ثبت و معرفی نیروی کار پرستاری به مراکز مربوطه، ارائه جدیدترین اخبار صنفی، تعیین استانداردهای حرفهای، وجود برنامههای اختصاصی مثل تشخیص مغناطیسی، مسیر تعالی، گواهینامه درخشان و نرم افزار Staffshifts آشنا کرده است.
نتیجهگیری: مقایسه فعالیت سازمانهای صنفی منتخب پرستاری در سراسر جهان با سازمان نظام پرستاری کشور این نکته را برای ما یادآوری میکند که با توجه به عدم اجباری بودن عضویت در نظام پرستاری ایران، این سازمان جهت جذب هرچه بیشتر اعضا نیاز به اقدامات متفاوت و وسیعتری در سطح کشور و جهان دارد. گسترش و تنوع دورههای آموزشی تخصصی معتبر، برقراری ارتباط با مراکز بین المللی در راستای گسترش اقدامات پژوهشی و آموزشی، تطابق عملکرد با استانداردهای علمی بینالمللی، حمایت و فراهم نمودن فرصتهای شغلی جدید برای دانشآموختگان، حمایت از کارآفرینان در این عرصه، اعتبارسنجی مراکز پرستاری و تطابق عملکرد با استانداردها، حمایت از حقوق پرستاران با شرکت در مجامع تصمیمگیری دولتی، بهبود جایگاه پرستاری در جامعه از طریق انجام فعالیتهای خیرخواهانه و فرهنگی، حضور پر رنگتر در فضاهای مجازی، برگزاری رویدادهای علمی ملی و بینالمللی، امکان بهرهمندی اعضا از منابع و پایگاههای علمی پرستاری دنیا از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشت.
کلید واژهها: انجمن پرستاری، سازمان صنفی، مطالعه تطبیقی، کشورهای منتخب.
[1] 1- استناد به این مقاله: محمودیشن، غلامرضا؛ جویباری، لیلا؛ منچری، حمیده؛ مختاری، فرزانه (1403). نظامهای صنفی مرتبط با حرفه پرستاری در ایران و کشورهای منتخب جهان؛ یک مطالعه تطبیقی. مدیریت بهداشت و درمان، 15(4): 105- 117.
[2] 2- دکتری تخصصی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، مازنداران، ایران
[3] 3- دکتری تخصصی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، مازنداران، ایران
[4] 4- دکتری تخصصی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، مازنداران، ایران
[5] 5- دانشجوی دکتری تخصصی پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجوئی، دانشگاه علوم پزشکی گلستان، ، مازنداران، ایران، (نويسنده مسئول)، پست الکترونیک: mokhtary.farzaneh882@gmail.com
مقدمه
گروههای صنفی در معنای محدود کلمه، افرادی را که دارای فعالیت حرفهای مشابهی هستند، گرد هم میآورند. در معنای وسیع، کسانی را که در یک مدرسه پرورش یافتهاند، یا آنانی را که متعلق به یک تخصص هستند، و همچنین اتحادیههایی که مردم هم سلیقه را از لحاظ تفنن گرد هم میآورند، گروه صنفی مینامند[1]. گروههای صنفی به دلیل نقش آنها در سازماندهی و قاعدهمند کردن حیات اقتصادی و اجتماعی جامعه دارای اهمیت بسزایی هستند. میتوان گفت این گروهها دارای کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی هستند. در این بین کارکرد اجتماعی جایگاه خاصی دارد؛ اصناف اندامی برای حفظ و بقای همبستگی اجتماعی هستند. آنها با فراهم آوردن محیطی که در آن احساسات، افکار و علایق جمعی در قالب یک هویت گروهی شکل میگیرد، زندگی اقتصادی میان اعضای صنف را اجتماعی و اخلاقی میکنند؛ بنابراین، منظور از سازمان صنفی، صرفا ارتباط افراد همحرفه نیست، بلکه سازمانی صنفی است که حافظ وحدت و امانتدار سنتها و اعمال مشترک افراد هم حرفه باشد و در صورت لزوم، آنان را وادار به رعایتشان کند[2].
درک حمایت سازمان روابط متقابل و محکمی بین سازمان و افراد ایجاد میکند[3]. تشکلهای صنفی و اتحادیههای شغلی ریشه در قرون وسطی دارد و بیانگر گروههایی صاحب نفوذ و قدرتمند در حیات سیاسی - اجتماعی است[2]. در ایران نیز مطابق ماده (1) قانون نظام صنفی کشور، نظام صنفی قواعد و مقرراتی است که امور مربوط به سازمان، وظایف، اختیارات، حدود و حقوق افراد و واحدهای صنفی را طبق این قانون تعیین میکند[4]. در میان اقشار مختلف تاثیرگذار در جامعه، باید گفت پرستاران هسته اصلی سیستم مراقبتهای بهداشتی هستند به گونهای که یک نیروی قدرتمند برای تامین نیازهای بهداشتی همه افراد به شمار میآیند. پرستاران در اکثر سیستمهای سلامت، بیشترین نیروی کار را به خود اختصاص میدهند و در ارائه خدمات سلامت، به ویژه در بیمارستانها دارای نقش اساسی هستند[5]. انجمن پرستاری ایران اولین تشکل صنفی پرستاری ایران در سال 1369 میباشد که با دریافت مجوز از وزارت کشور فعالیت خود را شروع کرده است. در ادامه سازمان نظام پرستاری ایران نیز براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1380 تشکیل و متولی امور صنفی و حرفهای جامعه پرستاری ایران شد. طی سالهای بعد شاهد شکلگیری انجمن علمی پرستاران ایران (1382) و انجمن علمی پرستاران قلب ایران (1384) بودیم. به طور کلی میتوان اهداف شکلگیری این سازمانها را ارتقا دانش و مهارت پرستاران، ایجاد ارتباط علمی، فنی، تحقیقاتی و حمایت از حقوق مادی و معنوی و صنفی پرستاران برشمرد[6]. حیطه فعالیت سازمانهای پرستاری در همه کشورها، با در نظر داشتن چشم انداز این سازمانها مبنی بر ارتقا و بالا بردن سلامت مردم خود، متفاوت و بسیار گستردهتر شده است. باید اشاره کرد وظایف این سازمانها در همه نقاط دنیا یکسان نیست و بنا به نیاز و مقتضیات هر کشور تا حدودی متفاوت است. سازمانهای صنفی پرستاری در ایران هر از چندگاهی با ارزیابی فعالیتها و مقایسه آن با گذشته سعی در شناسائی نقاط ضعف و قوت و اصلاح برنامهها دارند. گسترش دامنه این فعالیتها از طریق مقایسه با سازمانهای مشابه در سایر نقاط جهان، به این کارآمدی خواهد افزود. در این پژوهش کوشش شده است با مقایسه ساختار، عملکرد و برنامههای سازمان های پرستاری در ایران، آمریکا، کانادا، استرالیا و بریتانیا راههائی برای توسعه کیفی خدمات و برنامههای سازمانهای پرستاری ایران ارائه شود.
روش پژوهش
مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی - تطبیقی است؛ که با الهام از الگوی بریدی در سال 1403 انجام گرفته است. بریدی را یکی از پیشگامان روشهای تطبیقی در آموزش میدانند. این الگو شامل مراحل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه مطالعات است[7]. دادههای پژوهش از طریق جستجو در سایتهای رسمی هر کدام از موسسات مد نظر و مقالات معتبر در راستای موضوع تحقیق گردآوری شد. مقالات مرتبط با جستجو در پایگاههای داده PubMed، Scopus، SID و استفاده از موتور جستجو Google Scholar بدون محدودیت زمانی به دست آمدند. از کلید واژههای فارسی و انگلیسی مطالعه تطبیقی، سازمان پرستاری و انجمن پرستاری استفاده شد. جهت گزینش کشورهای دیگر برای مقایسه و تطبیق، از سایت رده بندی QS استفاده شد[8]. بر اساس این رتبهبندی دانشکدههای مختلفی از آمریکا، کانادا، بریتانیا و استرالیا، 15 دانشکده برتر پرستاری در سطح جهان را تشکیل میدهند. دور از ذهن نیست که در این کشورها، سازمانهای نظام صنفی قوی در جهت مدیریت و بکارگیری این قشر از جامعه (پرستارانی که در بهترین دانشکدهها تحصیل کردهاند) فعالیت میکنند. نظام صنفی که کرامت اعضای خود را از جنبههای مختلف حرفهای به بهترین شکل فراهم میکند به گونهای که حتی مقصد تعداد زیادی از پرستاران برای مهاجرت هستند[9]. بر اساس الگو بریدی در مرحله اول اطلاعات مورد نیاز در رابطه با انجمن پرستاری ایران و سازمان نظام پرستاری، انجمنهای پرستاری آمریکا، کانادا، استرالیا و بریتانیا از منابع معتبر گردآوری، مکتوب و توصیف شد (توصیف). در مرحله دوم (تفسیر)، اطلاعات توصیف شده در گام اول، وارسی و تحلیل شد. در این گزارش با درنظر داشتن مؤلفههای منتخب ازجمله تعاریف، ماهیت حقوقی، اهداف تشکیل سازمان، وظایف و اختیارات، ارکان سازمان، عضویت؛ به بررسی نظامهای صنفی پرستاری پرداخته شد. در این مرحله با توجه به جزئیات در زمینه شباهتها و تفاوتها و پاسخ دادن به سوالهای تحقیق، مساله تحقیق بررسی و مقایسه گردید. در مرحله سوم طبقهبندی و کنار هم قرار دادن اطلاعات دو مرحله قبل صورت گرفت (همجواری) که هدف از آن ایجاد چارچوبی برای مقایسه شباهتها و تفاوتها است. همجواری معیاری برای مقایسه فراهم نمود. در مرحله چهارم اطلاعات به دست آمده بر اساس سوالات تحقیق مورد تحلیل قرار گرفته و تشابهات و تفاوتهای میان سازمانها تفسیر نهایی گردید. جزئیات مربوط به این تشکیلات نیز در جدول 1 ارائه شده است. (جدول 1)
انجمن پرستاری ایران
انجمن پرستاری ایران در سال 1369 با کسب مجوز از وزارت کشور فعالیت خود را آغاز کرد. شعار این انجمن؛ سلامت و آموزش، تفریحات و سرمایه گذاری مطمئن میباشد. مرکز آموزش انجمن پرستاری ایران مجری برنامههای آموزشی کوتاه مدت حوزه سلامت (کمک پرستاری، دستیار دندان پزشک، پذیرش آزمایشگاه و...) با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در تهران و سایر استانها میباشد. این دورهها با دریافت هزینه اجرا میشود. این انجمن در سایت خود منابع مرتبط با دورههای در حال برگزاری جهت مطالعه، فرصتهای سرمایهگذاری در پروژههای ساخت و ساز، سربرگ کتابخانه تخصصی حاوی برخی کتب آموزشی و راههای ارتباطی را در دسترس قرار داده است[10].
سازمان نظام پرستاری ایران
این سازمان در سال 1380 بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی به عنوان متولی امور صنفی و حرفهای جامعه پرستاری در کشور تشکیل شد. رشد و تعالی حرفه پرستاری، حفظ حقوق پرستاران و مردم در قبال خدمات پرستاری، حفظ و حمایت از حقوق مادی، معنوی و صنفی پرستاران، ارتقاء سطح دانش، مهارت و آموزش حین خدمت پرستاران، آشنا ساختن جامعه نسبت به وظایف و نوع خدمات پرستاران، اجرای موازین و ارزشهای اسلامی در بخش پرستاری، کوشش در اجرای صحیح و دقیق مقرارت و اخلاق امور پزشکی در بخش پرستاری و همکاری با سازمانها و مؤسسات قانونی در کشور و در مجامع بین المللی پرستاری از اهداف تشکیل این سازمان است[11].
تشکیلات سازمان نظام پرستاری شامل شورای عالی، رئیس کل، هیئت مدیره و کمیسیونهای تخصصی است. اعضای شورای عالی سازمان نظام پرستاری با رأی مجمع عمومی این سازمان متشکل از نمایندگان هیئت مدیرهها به مدت چهار سال انتخاب میشوند. شورای عالی نظام پرستاری متشکل از 25 نفر عضو اصلی از کادر پرستاري است که شامل 18 نفر کارشناس و بالاتر، 5 نفر بهیار، یک نفر کاردان اتاق عمل و یک نفر کاردان هوشبري که با راي اکثریت مجمع نمایندگان هیاتهاي مدیره شهرستانها انتخاب میشوند. یک نفر نماینده به معرفی کمیسیون بهداشت و درمان و انتخاب مجلس شوراي اسلامی (به عنوان ناظر) و دو نفر پرستار به انتخاب وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یک نفر پرستار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به انتخاب ستاد فرماندهی کل قوا و نمایندهای به معرفی سازمان پزشکی قانونی کشور نیز به عنوان اعضای شورای عالی این سازمان معرفی میشوند[11].
شعار این سازمان؛ تامین حقوق مردم، رفع موانع خدمتی و ارتقای سلامت جامعه است. این سازمان دارای چهار معاونت فرهنگی و رفاهی، توسعه و مدیریت منابع، فنی آموزشی پژوهشی و معاونت امور مجلس میباشد. در قالب این معاونتها اقدام به پیگیری مطالبات پرستاری، برگزاری دورههای آموزشی (دورههای تخصصی ویژه پرستاران و دورههای فنی و مهارتی ویژه غیر پرستار)، قرارداد با مراکز تفریحی، برگزاری مسابقات علمی و فرهنگی و ارائه خدمات بیمهای میکند. عضویت در این سازمان با دریافت هزینه میباشد. انتشار فصل نامه علمی و پژوهشی مدیریت پرستاری نیز از فعالیتهای این سازمان است[12].
سازمان انجمن پرستاری آمریکا
سازمان ANA خانوادهای متشکل از همراهی انجمن پرستاری آمریکا، مرکز تائید اعتبار پرستاران آمریکا (ANCC) و بنیاد پرستاران آمریکا برای توانمندسازی پرستاران در سراسر جهان میباشد. این سازمان منسجم در سال 2016 با هدف شنیده شدن صدا و دیدگاه پرستاران توسط رهبران سیاسی، تاثیرگذاران صنعت و کارفرمایان شکل گرفت.
انجمن پرستاران آمریکا (ANA) منافع 4 میلیون پرستار ثبت شده این کشور را نمایندگی میکند. در سال 18۹۶ تأسیس شد و با اعضایی در تمام 50 ایالت و قلمرو ایالات متحده، قویترین صدای این حرفه است. اعضا میتوانند از فرصتهای مشاوره، ادامه تحصیل، کنفرانسها، شبکههای حرفهای و عضویت در انجمنهای پرستاران ایالتی استفاده کنند. ANA از طریق تقویت استانداردهای بالای عملکرد پرستاری، ترویج یک محیط کار ایمن و اخلاقی، تقویت سلامت و تندرستی پرستاران و حمایت از مسائل مربوط به مراقبتهای بهداشتی که پرستاران و مردم را تحت تاثیر قرار میدهد، برای پیشبرد حرفه پرستاری عمل میکند[13]. این سازمان چشمانداز، ماموریت، ارزشها و برنامه راهبردی خود را طی سالهای 2025-2023 اینگونه اعلام میکند:
چشم انداز: دنیایی سالم از طریق نیروی پرستاری.
ماموریت: رهبری این حرفه برای شکل دادن به آینده پرستاری و مراقبتهای بهداشتی.
ارزشها: مورد اعتماد، فراگیر، نوآور و توانمند
برنامه استراتژی: سه هدف اصلی در برنامه استراتژی در نظر گرفته شده است؛ ارتقا حرفه پرستاری در سطح جهانی، تکامل عملکرد پرستاری برای بهبود سلامت، مراقبت های بهداشتی و برابری بهداشتی و تضمین موفقیت حرفهای پرستاران[14].
مرکز تأیید صلاحیت پرستاران آمریکا از طریق برنامههای اعتبارسنجی خود، تعالی در پرستاری و مراقبتهای بهداشتی را در سطح جهانی ارتقا میدهد. برنامههای اعتبارسنجی مشهور بینالمللی ANCC پرستاران فردی را در حوزههای عمل تخصصی تأیید و شناسایی میکند. ANCC همچنین سازمانهای مراقبتهای بهداشتی را به رسمیت میشناسد که در عین ارائه محیطهای کاری ایمن و مثبت، برتری پرستاری و نتایج با کیفیت را برای بیماران ارتقا میدهند. برنامه اعتباربخشی ANCC اهمیت آموزش مداوم پرستاری با کیفیت بالا (CNE) و برنامههای شایستگی مبتنی بر مهارت را تشخیص میدهد. در سرتاسر جهان، سازمانهای معتبر ANCC، دانش و مهارتهایی را برای کمک به بهبود مراقبت و نتایج بیمار در اختیار پرستاران قرار میدهند[13].
یکی دیگر از اقدامات سازمان ANA، برنامه تشخیص مغناطیسی و برنامه مسیر تعالی است که در صفحه رسمی آن در دسترس است. برنامههای مسیر تعالی و تشخیص مغناطیسی مرکز اعتبارسنجی پرستاران آمریکا، ساختارها و استانداردهایی را برای سازمانهای مراقبتهای بهداشتی ارائه میکند. برنامه تشخیص مغناطیسی جایزهای است که به بیمارستانها برای ارائه مراقبت از بیمار با کیفیت بالا و پیشبرد شیوههای پرستاری حرفهای توسط مرکز اعتبارسنجی پرستاران آمریکا اعطا میشود. این برنامه سازمانهایی را در سراسر جهان تعیین میکند که در آن رهبران پرستاری با موفقیت اهداف استراتژیک پرستاری خود را برای بهبود نتایج بیماران سازمان هماهنگ میکنند. برنامه تشخیص آهنربا نقشه راه تعالی پرستاری را ارائه میدهد که به نفع کل یک سازمان است. مدل مگنت از پنج مؤلفه اصلی رهبری تحول آفرین، توانمندسازی ساختاری، عملکرد حرفهای نمونه، دانش جدید، نوآوریها و پیشرفتها و نتایج تجربی تشکیل شده است[15].
برنامه مسیر تعالی به محیطهای کاری سالم اشاره دارد. این برنامه، سازمانهای مراقبتهای بهداشتی را در سراسر زنجیره مراقبت به رسمیت میشناسد که محیطهای کاری را ایجاد میکنند که پرستاران بتوانند در آن برتری پیدا کنند. برای دستیابی به این تعیین، سازمانها باید نشان دهند که استانداردهای شش گانه مسیر (تصمیم گیری مشترک، رهبری، ایمنی، کیفیت، رفاه و توسعه حرفهای)، عناصر ضروری یک محیط عمل مثبت، به طور کامل در سازمان یکپارچه شدهاند. مرکز اعتبارسنجی پرستاران آمریکا معتقد است که هر پرستاری شایسته کار در چنین محیطی است[16].
بنیاد پرستاران آمریکا بازوی بشردوستانه سازمان انجمن پرستاری آمریکا است که با تأمین مالی برنامههایی که از این حرفه حمایت میکنند، در تمام جنبههای پرستاری سرمایهگذاری میکند (افزایش استانداردها و توانمندسازی پرستاران برای تغییر دادن به سیستم بهداشت و بهبود زندگیها). این سازمان حیاتیترین مسائل پیش روی پرستاران را شناسایی کرده، با رهبران در داخل و خارج از حرفه در جهت راهحلها همکاری میکند، و همچنین تلاش میکند منابع مالی مورد نیاز برای تحقیق، آزمایش و تقویت این راهحلها را برای تکامل عملکرد پرستاری و تحول سلامت و مراقبتهای بهداشتی به دست آورد. چشم انداز آن دستیابی به "دنیای سالم از طریق قدرت پرستاری" است. ماموریت این نهاد، ارتقای حرفه پرستاری در سطح جهانی، مشارکت دادن همه پرستاران برای تضمین موفقیت حرفهای، تکامل عملکرد پرستاری برای تغییر سلامت و مراقبتهای بهداشتی است. با هدایا و کمکهای مالی اهداکنندگان سخاوتمند، بنیاد در رفاه و موفقیت پرستاران فردی سرمایه گذاری میکند و در عین حال از آرمان پرستاری در سراسر سیستم مراقبتهای بهداشتی دفاع میکند[17].
سازمان ANA با انتشار دو مجله انجمن پرستاران آمریکا و مجله آنلاین مسائل پرستاری، پرستاران را در جریان آخرین پیشرفتهای مراقبتهای بهداشتی قرار داده و به اشتراک گذاشتن تجربیات و ایدهها میپردازد.
انجمن پرستاری کانادا
این انجمن از سال 1908 فعایت خود را آغاز کرده و در حال حاضر یک سازمان پرستاری قدرتمند به نمایندگی از 466000 پرستار در 13 ایالت این کشور، توسعه سیاستهای بهداشتی در سراسر کانادا را رهبری میکند. CNA به عنوان صدای پرستاران در کانادا؛ اقدام در جهت منافع عمومی برای پرستاری و پرستاران کانادایی، ارائه رهبری ملی و بین المللی در پرستاری و سلامت، حمایت از یک سیستم سلامت عمومی بدون اهداف سودجویانه، ارتقای تعالی پرستاری و نتایج مثبت سلامت و ترویج مقررات حرفهای را انجام میدهد. این انجمن در ردههای بالای سیاست مورد مشاوره در زمینه سیاستهای پرستاری و مراقبتهای بهداشتی از طرف دولت فدرال قرار گرفته و وظیفه نظارت، مراقبت و پیشبرد حرفه پرستاری را دارند[18].
چشم انداز: برای بهتر کردن پرستاری - برای پرستاران، برای بیماران، و برای سیستمهای بهداشت عمومی ما.
ماموریت: رهبری مترقی که پرستاران را برای پیشبرد حرفه، سلامت کاناداییها و محیط و جامعه سالمتر متحد میکند.
ارزشها: شجاعت، برابری، تنوع، تعالی، نوآوری و اعتماد
استراتژیها: هدفهای مد نظر در این برنامه شامل:
- رسیدن به ثبات مالی و عملیاتی
- هویت و حضوری قوی به عنوان رهبران در پرستاری از طریق توسعه روشهای ارتباطی و تعاملی با پرستاران، مردم، رسانهها، سیاستگذاران و شرکا.
- ارتباط و تعامل دو طرفه موثر و قابل دسترس برای پرستاران در سراسر کانادا، ادغام نیازهای آنها و در نهایت افزایش عضویت
- ایجاد یک حضور واقعی پرستاری در سیاستهای سلامت؛ حمایت و تقویت صدای پرستاران از همهی گروهها در جهت پر کردن شکاف بین کار و نگرانیهای روزمره پرستاران و تصمیمگیریهای سطح بالاتر سیاست.
- نوآوری و گسترش عمل پرستاری، ایجاد روابط و مشارکتهای مترقی در داخل و خارج از مراقبتهای بهداشتی برای سرمایه گذاری و کمک به تغییر سیستمها و نوآوری در سیستم مراقبتهای بهداشتی در سراسر کانادا[19].
هیئت مدیره در مقابل اعضا پاسخگو هستند. این افراد طی دورههای دو ساله فعالیت میکنند. هیئت مدیره و کارکنان CNA از حمایتهای 6 شورای مشورتی ضد نژادپرستی، شورای مشورتی فرانسه، آینده پرستاری، شورای مشورتی بومی، پرستاری حرفهای و شورای عضویت و شورای مشاوره تخصصی پرستاری بهره میبرند.
چند مورد از اقدامات متنوعی که CNA انجام داده در ادامه آورده شده است. از جدیدترین منافعی که انجمن در دسترس اعضا قرار داده؛ بستر یادگیری الکترونیکی و ابزار آنلاین بررسی سلامت روان نیروی کار خط مقدم است. برنامه صدور گواهینامه "درخشان" امکانات مراقبتهای بهداشتی با تمرکز بر خانههای مراقبت طولانیمدت (LTC) شناسایی میکند. این برنامه در حوزه ملی و تنها در نوع خود در کانادا است. مورد دیگر، برنامه فلوشیپ آکادمی پرستاری کانادا است. این برنامه اقدام به شناسایی موفقترین پرستاران در تمام حوزههای عمل پرستاری (عمل بالینی، آموزش، مدیریت، تحقیق و سیاست) در کانادا میکند. افراد منتخب از کمک هزینه تحصیلی در آکادمی پرستاری کانادا بهره میبرند. CNA این اقدام را در تعهد به گنجاندن و از بین بردن شیوههای تبعیضآمیز نژادپرستانه و سیستمی در سازمان، پرستاری و مراقبتهای بهداشتی اجرا میکند[20].
انجمن پرستاری کانادا دو مجله منتشر میکند؛ مجله کانادایی رهبری پرستاری که به پوشش تئوری، نوآوری در رهبری و مدیریت، عمل، آموزش و تحقیق پرستاری میپردازد و مجله آنلاین پرستار کانادایی که اطلاعات عملی حوزه های بالین، نظرات روشنگر و داستانهای جالبی را منتشر میکند و محتوای آن هفتگی آپدیت میشود[21].
هیئت پرستاری و مامائی استرالیا
وظایف هیئت پرستاری و مامایی استرالیا عبارتند از: ثبت نام بالینیکاران پرستار، ماما و دانشجویان، تدوین استانداردها، کدها و دستورالعملها برای حرفه پرستاری و مامایی، رسیدگی به اطلاعیهها، شکایات، تحقیقات و جلسات انضباطی، ارزیابی بالینیکاران آموزش دیده خارج از استرالیا که مایل به کار در این کشور هستند و تصویب استانداردهای اعتباربخشی و دورههای تحصیلی معتبر.
اعضای هیئت مدیره این انجمن متشکل از 11 نفر بوده که انتصابهای سه ساله دارند. با توجه به طرح ملی ثبت نام و تائیدیه اطلاعات مربوط به بالینیکاران در استرالیا؛ NMBA توسط تیم تحقیق و ارزیابی Ahpra اقدام به انتشار فصلی دادههای مربوط به مشخصات نیروی کار پرستاری و مامائی استرالیا میکند[22].
اهدافی که برای این انجمن در نظر گرفته شده شامل: حفاظت از مردم، تسهیل تحرک نیروی کار، تسهیل آموزش با کیفیت بالا برای بالینیکاران، تسهیل ارزیابی بالینیکاران آموزش دیده در خارج از کشور، تسهیل دسترسی به خدمات بهداشتی، و توسعه نیروی کار بهداشتی انعطاف پذیر، پاسخگو و پایدار است[22]. این سازمان به ارائه استانداردهای حرفهای عملکرد و رفتار پرستاران و ماماها شامل کدهای رفتاری، استانداردهای بالین، کدهای اخلاقی پرداخته و این موارد را در صفحه رسمی خود در دسترس همگان قرار داده است[23].
ارزشهای مد نظر این سازمان یکپارچگی، احترام، همکاری و موفقیت است. این سازمان متعهد به ایمنی بیمار برای مردم بومی و جزیره نشین تنگه تورس نیز است. از طریق رهبری مشترک و اعمال قانون ملی، تلاش میکند تا اطمینان حاصل کند مردم بومی و جزیره نشین تنگه تورس به یک سیستم بهداشتی که از نظر فرهنگی ایمن و عاری از نژادپرستی است، دسترسی دارند و در آن کار می کنند[22].
انجمن پرستاری بریتانیا
این سازمان از سال 1948 فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر بیش از 5000 هزار پرستار و مراقب در این انجمن ثبت نام کردهاند. این سازمان بخشی از یک گروه بزرگتر به نام A24 میباشد. این گروه یک آژانس کارکنان پزشکی با مالکیت خصوصی است که با سازمانهای خدمات بهداشتی، از جمله بیمارستانها و ارائهدهندگان مراقبتهای اولیه، زندانها و خانههای مراقبت، بیمه و سایر شرکتها جهت ارائه خدمات مختلف پزشکی و سلامتی همکاری میکنند. انجمن پرستاری بریتانیا به افراد ثبت نام شده جهت پیداکردن یک فرصت شغلی مناسب کمک میکند. نرم افزار Staffshifts هم با این هدف تهیه و در دسترس اعضا قرار داده شده است. هنگامی که فرد برای کار با انجمن پرستاری بریتانیا ثبت نام میکند، میتواند آموزش سالانه اجباری خود را با هزینه کمتری تکمیل کرده و حتی بدون پرداخت هزینه مازاد به دورههای اضافی دسترسی پیدا کند. BNA بخشی از گروه A24 است که با مراکز آموزشی معتبر در سراسر بریتانیا روابط برقرار کرده و اینگونه دورههای اجباری و عملی را برای کارکنان آژانس خود، مطابق با چارچوب آموزش مهارتهای اصلی بریتانیا با نرخهای کاهش یافته ارائه میدهد[24]. سالانه دورههای آموزشی عملی جابجایی و رسیدگی به بیمار (بهگونهای که خطر آُسیب برای مراقب و بیمار به حداقل برسد)، احیای قلبی ریوی پایه (BLS) و حمایت فوری از زندگی (ILS) برای حفظ انطباق با استانداردهای مشتریان ارائه میشود[24].
بحث و نتیجهگیری
بررسی تطبیقی سازمانها و انجمنهای پرستاری کشورهای منتخب نشان داد بعضی از وظایف و فعالیتها در میان سازمانهای پرستاری اکثر کشورها مشترک هستند. تعدادی از این وظایف و فعالیتها شامل دورههای آموزشی و ارائه گواهی نامههای تخصصی، نام نویسی، ثبت و معرفی نیروی کار پرستاری به مراکز مربوطه، ارائه جدیدترین اخبار صنفی و تعیین استانداردهای حرفه است.
برخی از این وظایف فقط در بعضی از کشورهای بررسی شده وجود دارد، مانند اعطای عناوین برتر به رهبران پرستاری و مراکز درمانی که بهترین عملکردها را نسبت به دستورالعملها دارند (امریکا، کانادا)، در اختیار گذاشتن نرم افزارهای کاربردی پرستاری برای اعضا (کانادا)، انتشار مجلات علمی (آمریکا، کانادا و ایران)، صدور گواهی “درخشان" برای مراکز مراقبت طولانی مدت (کانادا)، ارائه کدهای حرفهای و گایدلاینها (استرالیا).
در بررسی وظایف 5 سازمان نظام پرستاری یا سازمانهای معادل آن در کشورهای منتخب، اهم وظایف اصلی ذکر شده در سایت رسمی آنها به شرح زیر است:
- تدوين راهنماهای بالینی و استانداردسازي فعاليتها
- تدوین استانداردهاي آموزشي براي ارزشیابی و اعتبارسنجی
- اجراي برنامههاي آموزش مداوم
- ارزيابي عملکرد پرستاران از طریق اعطای گواهی نامههای تخصصی
- ايجاد نظام ثبت پرستاران در ردههای مختلف
- ارزيابي صلاحيت پزستاران خارجی
- نمایندگی از جامعه پرستاری در مجامع سیاسی و حمایت از حقوق آنها در دولتها
بررسي نهادهای پرستاری سایر کشورها با ایران نشان دهنده برخی نقاط کلیدی و اساسی در عملکرد این مجموعهها بوده است. انجمن پرستاری آمریکا و استرالیا به صورت سالانه گزارش عملکرد سازمان را به صورت خلاصه و شفاف بر روی سایت در دسترس همه اعضا قرار میدهند. تهیه و تدوین و انتشار گزارش عملکرد از این منظر، به عنوان یک مستند عینی، روشن و تمامنما میتواند فعالیت و تلاش جمعی هر سازمان و زیرمجموعههای آن را با گستره وسیع فعالیتهای فرهنگی و طبقهبندیهای گوناگون با ظرفیتها، زیباییها، موفقیتها و یا ضعفها و ناکامیهای احتمالی نمایان سازد؛ بنابراین، اینگونه مستندها در نوع خود به خودشناسی و نقد علمی- اصلاحی سازمان و مراکز زیر پوشش آن و نیز مهیا نمودن عینی و عملی ارتقا و اعتلای شئون مختلف فعالیتها مدد میرساند[25].
یکی دیگر از فعالیتهای قابل توجه، عملکرد انجمن پرستاری بریتانیا در برگزاری برخی دورههای آموزشی اجباری برای برخی اعضای خود است. این دورهها شامل عملیات احیا قلبی ریوی و نحوه حمل و جابجایی بیمار است. این موضوعات از آن جهت اهمیت دارند که پرستاران اغلب اولين كساني هستند كـه در موقـع ايسـت قلبـي- ريوي بيماران بستري، بر بالين آنان حاضر ميشوند، بنابراین آنان بايد به اندازه كافي در زمينـه انجـام عمليـات احيـاي قلبـي- ريـوي مهارت داشته باشند[26]. از طرفی دیگر حمل بیمار و پوسچر نامناسب نیز هنگام جابجایی منجر به اختلالات اسکلتی–عضلانی در پرستاران و کمک پرستاران میشود که با ارائه آموزشهای مربوطه تا حدودی قابل پیشگیری است.
از اقدامات مناسبی که میتواند انگیزهای برای اعضا و مراکز ارائه دهنده خدمات باشد، انتخاب موارد نمونه است. در همین راستا انجمن کانادا و آمریکا با وضع شروطی، اقدام به انتخاب رهبران پرستاری و مراکز نمونه ارائه دهنده خدمات میکنند. سازمان نظام پرستاری ایران نیز اقدام به راه اندازی "سامانه افتخارآفرینان" در صفحه رسمی خود کرده است. در این سامانه تنها عملکرد پرستاری مطرح نبوده و پرستارانی که در حوزههای مختلف علمی، هنری، ادبی، ورزشی، قرآنی و ... حائز کسب مقام ملی یا بین المللی شده اند میتوانند اطلاعات خود را در سامانه بارگذاری کنند.
تنها انجمن پرستاری ایران بوده که با شرکت در پروژههای ساخت و ساز اقدام به جذب سرمایه و سرمایهگذاری کرده است؛ حیطهای که ارتباط مستقیم با مسیر علوم پزشکی و درمانی ندارد. در سایت سازمان نظام پرستاری نیز با فراهم آوردن شرایط اسکان برای اعضا در شهرهای مختلف، تلاش به فراهم کردن امکانات رفاهی در این مجموعه شده است.
تعداد کثیر افراد در مشاغل مختلف ضرورت سازماندهی افراد هر شغل یا حرفه را ایجاب میکند. تا از این طریق فعالیتهای حرفهی خود را سامان بخشیده، از افکار یکدیگر بهرهمند شوند، از دوبارهکاری و اتلاف انرژی پیشگیری شود و از یکدیگر حمایت کنند. در مطالعهی حاضر تلاش کردیم تا با مقایسه فعالیت سازمانهای پرستاری در کشورهای مطرح پرستاری دنیا، به ایده و الگوهائی برای کشور خودمان دست یابیم. با توجه به عدم اجباری بودن عضویت در نظام پرستاری ایران، این سازمان جهت جذب هرچه بیشتر اعضا نیاز به اقدامات متفاوت و وسیعتری در سطح کشور و جهان دارد. گسترش و تنوع دورههای آموزشی تخصصی معتبر، برقراری ارتباط با مراکز بین المللی در راستای گسترش اقدامات پژوهشی و آموزشی، تطابق عملکرد با استانداردهای علمی بینالمللی، حمایت و فراهم نمودن فرصتهای شغلی جدید برای دانشآموختگان، حمایت از کارآفرینان در این عرصه، اعتبارسنجی مراکز پرستاری و تطابق عملکرد با استانداردها، حمایت از حقوق پرستاران با شرکت در مجامع تصمیمگیری دولتی، بهبود جایگاه پرستاری در جامعه از طریق انجام فعالیتهای خیرخواهانه و فرهنگی، حضور پر رنگتر در فضاهای مجازی، برگزاری رویدادهای علمی ملی و بینالمللی، امکان بهرهمندی اعضا از منابع و پایگاههای علمی پرستاری دنیا از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشت.
سازمان
موضوع | انجمن پرستاری آمریکا | انجمن پرستاری کانادا | هیئت پرستاری و مامائی استرالیا | انجمن پرستاری بریتانیا | سازمان نظام پرستاری ایران |
سال تاسیس | 1896 میلادی | 1908 میلادی | 2009 میلادی | 1948 میلادی | 1380 شمسی |
تعریف | انجمن پرستاران آمریکا یک سازمان حرفهای برای پیشبرد و محافظت از حرفه پرستاری است. | CNA عمل و حرفه پرستاری را برای بهبود نتایج سلامت و تقویت سیستم بهداشتی غیر انتفاعی با بودجه عمومی کانادا ارتقا میدهد. CNA نشان دهنده پرستاری کانادا به سایر سازمانها و دولتها در سطح ملی و بین المللی است. | هیئت پرستاری و مامایی استرالیا تلاش میکند تا اطمینان حاصل کند که پرستاران و ماماهای استرالیا به طور مناسب آموزش دیده، واجد شرایط و ایمن برای کار در بالین هستند. کار ثبت نام پرستاران و ماماها را انجام میدهد. | BNA تامین کننده پرستاران و ارائهدهندگان مراقبت برای بیمارستانها، جراحیهای عمومی و سایر ارائه دهندگان خدمات مراقبت های اولیه در سرویس ملی سلامت (NHS) و بخش بهداشت خصوصی در سراسر انگلستان، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی است. | سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی متولی امور صنفی و حرفهای جامعه پرستاری ایران است. |
ماهیت حقوقی | مستقل | یک سیستم بهداشتی غیرانتفاعی با بودجه عمومی | مستقل | آژانس خدمات رسانی | سازمانی است مستقل دارای شخصیت حقوقی |
اعضا | بیش از 4 میلیون پرستار | 466000 پرستار | بیش از 450000 پرستار و ماما | بیش از 5000 هزار پرستار و مراقب | - |
اهداف | تقویت استانداردهای بالای عملکرد پرستاری، ترویج یک محیط کار ایمن و اخلاقی، تقویت سلامت و تندرستی پرستاران، حمایت از مسائل مربوط به مراقبتهای بهداشتی که بر پرستاران و مردم تأثیر میگذارد. | اقدام در جهت منافع عمومی برای پرستاری و پرستاران کانادایی، ارائه رهبری ملی و بین المللی در پرستاری و سلامت، حمایت از یک سیستم سلامت عمومی بدون اهداف سودجویانه، ارتقای تعالی پرستاری و نتایج مثبت سلامت و ترویج مقررات حرفه ای | NMBA عملکرد پرستاری را در استرالیا تنظیم میکند و یکی از نقشهای کلیدی آن محافظت از مردم است. NMBA این کار را با تدوین استانداردها، کدها و دستورالعملهایی انجام میدهد که با هم شرایط لازم را برای عملکرد حرفهای و ایمن پرستاران در استرالیا ایجاد میکنند. | BNA به کارکنان مراقبتهای بهداشتی برای پیشبرد اهداف شغلی خود کمک میکند. BNA قدیمی ترین خدمات مستمر را برای کار آژانس پرستاری در بریتانیا ارائه میدهد. این انجمن یک تامین کننده پرستاران و کارکنان مراقبت سلامت برای NHS و بیمارستانهای خصوصی، جراحیهای عمومی و سایر ارائه دهندگان خدمات مراقبت های اولیه و همچنین بخش مراقبتهای خانگی در منزل است. | تلاش در جهت اصلاح، رشد و تعالی حرفه پرستاری، حفظ حقوق پرستاران و مردم در قبال خدمات پرستاری، برقراری، حفظ و حمایت از حقوق مادی، معنوی و صنفی پرستاران، ارتقاء سطح دانش و مهارت و آموزش حین خدمت پرستاران، آشنا ساختن جامعه نسبت به وظایف و نوع خدمات پرستاران، اجرای موازین و ارزشهای اسلامی در بخش پرستاری، اجرای صحیح و دقیق مقرارت و اخلاق امور پزشکی در بخش پرستاری، همکاری با سازمانها و مؤسسات قانونی در کشور و در مجامع بین الملل |
وظایف و اختیارات | - برنامههای اعتبارسنجی فردی ANCC -اجرای برنامههای آموزش مداوم - برگزاری آزمونهایی طبق آخرین استانداردها و ارائه گواهی نامههای معتبر تخصصی - اعطای جایزه مگنت و pathway به مراکز برگزیده - تامین مالی مورد نیاز برای تحقیقات، آزمایش و تقویت عملکردها در جهت تکامل عملکرد پرستاری و تحول سلامت
| - قرارگیری در رده بالای لابیگری سلامت در پارلمان. - توسعه، به اشتراک گذاری، و بسیج شواهد برای اطلاع رسانی بهتر برای توسعه سیاست های بهداشتی و مراقبتهای بهداشتی که به نفع افراد، سازمانها و سیستمها باشد. - منبع "مراجعه" دولت فدرال برای مشاوره در مورد خط مشی پرستاری و مراقبتهای بهداشتی آگاهانه. - تنها انجمن پان کانادایی (pan-Canadian) هستند که وظیفه نظارت، مراقبت و پیشبرد حرفه پرستاری را دارند. - رهبری ابتکاراتی که پرستاران، سایر متخصصان مراقبتهای بهداشتی، کارفرمایان و دولتها را برای بحث در مورد چالشها و توسعه راه حلهای نوآورانه گرد هم میآورد. - برنامه صدور گواهینامه Stellar | ثبت نام بالینیکاران پرستار، ماما و دانشجویان، تدوین استانداردها، کدها و دستور العملها برای حرفه پرستاری و مامایی، رسیدگی به اطلاعیهها، شکایات، تحقیقات و جلسات انضباطی، ارزیابی بالینیکاران آموزش دیده خارج از استرالیا که مایل به کار در این کشور هستند، و تصویب استانداردهای اعتباربخشی و دورههای تحصیلی معتبر.
| کارکنان میتوانند 24 ساعت شبانه روز، هفت روز هفته و 365 روز سال برای مشاغل آژانس پرستاری در سراسر کشور با تیم BNA تماس بگیرند. | - همکاری در تهیه وتعیین استانداردهای آموزشی سطوح مختلف پرستاری . - همکاری در تعیین تعداد و نحوه پذیرش دانشجویان پرستاری در دانشگاههای کشور. -تلاش به منظورارتقاء کیفی و مهارتها و دانش فارغ التحصیلان پرستاری. -کمک به ایجاد گسترش زمینههای پژوهشی و تحقیقات علمی پرستاری در کشور و استفاده مفید و کارآمد از دستاوردهای این تحقیقات . - همکاری در تعیین استانداردهای خدمات وشرح وظایف ردههای مختلف پرستاری . - همکاری برای نظارت، کنترل و ارزشیابی نحوه ارائه خدمات پرستاری و رعایت قوانین و مقررات پرستاری . - تعیین ضوابط برای صدور، تمدید یا لغو کارت عضویت در سازمان . - همکاری در تعیین راههای تبادل علمی، تحقیقاتی و حرفهای با سازمانهای قانونی داخل کشور و نیز مجامع علمی بینالمللی. - ارائه گزارش کارشناسی در مورد تخلفات پرستاری که از سوی نظام پزشکی برای مشاوره به این سازمان ارجاع گردیده است. - همکاری در تدوین مقررات برای تامین و حفظ حقوق حرفهای، حفظ و ارتقاء شؤون اجتماعی پرستاران |
ارکان | -انجمن پرستاران آمریکا (ANA) -مرکز اعتبارسنجی پرستاران آمریکا (ANCC) -بنیاد پرستاران آمریکا (Foundation) | شوراهای مشاوره: 4 کمیته پایدار هیئت مدیره 2 کمیته دائمی آکادمی پرستاری کانادا که به هیئت مدیره پاسخگو هستند. 6 شورای مشورتی به هیئت مدیره شامل: ضدنژادپرستی، شورای مشورتی فرانسه، آینده پرستاری، شورای مشورتی بومی، پرستاری حرفهای و شورای عضویت و شورای مشاوره تخصصی پرستاری | هیئت پرستاری و مامایی استرالیا برای حمایت از کار هیئت ملی در طرح ملی، هیئتهای ایالتی و منطقهای ایجاد کرده است. هیئت ملی سیاستها و استانداردهای حرفهای را تعیین میکند و هیئتهای ایالتی و منطقهای برای تصمیمگیری درباره پرستاران، ماماها و دانشجویان در موارد زیر تفویض شدهاند: - ثبت، تایید و یادداشت - انطباق (ممیزی استانداردهای ثبت نام، شرایط) NMBA با همکاری آژانس تنظیم مقررات پزشکان سلامت استرالیا (AHPRA) کار میکند. | - | شورای عالی، رئیس کل، هیات مدیره، دبیرخانه شورای عالی، کمیسیون های داخلی و هیاتهای کارشناسی رسیدگی به تخلفات |
عضویت | اختیاری | اجباری | اجباری | اختیاری | اختیاری |
Reference:
1- Pourmoosa M. Setting up trade unions; Obstacles and solutions (Media Studies and Research Center). Media, 1996; 27(7): 71-80.
2- Javadi-Yeganeh M, Allameh S. Social analysis of the relationship between trade union organization and Fatut organization in Iran. Social studies and research in Iran. 2018;7(2):279-309.
3- Shirzad Kebria B, Nosrati L. Investigating Job Security and Perceiving Organizational Support in Predicting the Productivity of Contract Staff of Khoramabad University of Medical Sciences. Journal of healthcare management, 2018; 8(4): 82-92.
4- Khosraghi J-S. A look at the organization of trade unions related to the medical profession in selected countries of the world. Research Center of the Islamic Republic;1-20.
5- Shoghi M, Delfani F. Challenge dimensions of nursing profession: concept analysis by Rogers method. Journal of nursing development in health, 2021; 12(1): 64-84.
6- Khosravi-Shub J, Nahrir B, Venus L. National and international nursing organizations. Scientific-educational quarterly journal of Nursing Faculty of Baqiyatullah University of Medical Sciences, 1397; 19(73).
7- Wojniak J, editor George ZF Bereday (Zygmunt Fijałkowski) and his comparative method in educational research. SHS web of conferences; 2018: EDP Sciences.
8- QS World University Rankings by Subject 2024: Nursing. Available from: https://www.topuniversities.com/university-subject-rankings/nursing
9- Bakhshi M, Álvarez TD, Cook KN, Maiyer M. 2023 Nurse Migration Report,Navigating Nursing Shortages and Immigration Barriers: CGFNS International; 2023. Available from: www.cgfns.org/2023nursemigrationreport
10- Iranian Nursing Association 2024. Available from: https://irantcna.ir/
11- The law establishing the nursing system organization of the Islamic Republic of Iran:Islamic Council Research Center; Approval date 2001. Available from: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/93670
12- Iranian Nursing Organization 2024. Available from: https://ino.ir/
13- American Nurses Association Enterprise; 2024. [Available from: https://www.nursingworld.org/
14- ANA Enterprise 2023-2025 Strategic Plan, 2024 Goals and Objectives (updated December 2023). Available from: https://www.nursingworld.org/ana-enterprise/about-us/anae-strategic-plan-2023-2025/
15- Abuzied Y, Al-Amer R, Abuzaid M, Somduth S. The Magnet recognition program and quality improvement in nursing. Global Journal on Quality and Safety in Healthcare, 2022; 5(4): 106-8.
16- Pabico C. Comparing Pathway to Excellence and Magnet recognition programs.
17- About American Nurses Foundation 2024. Available from: https://www.nursingworld.org/foundation/about-fnd/
18- Canadian Nurses Association 2024 [Available from: https://www.cna-aiic.ca/home.
19- Canadian Nurses Association, Strategic Plan 2023-2026. Available from: https://www.cna-aiic.ca/en/about-us/who-we-are/mission-visions-values
20- Fellowship Program 2024. Available from: https://www.cna-aiic.ca/en/academy/fellowship-program
21- Canadian Nurses Association Journals 2024. Available from: https://www.cna-aiic.ca/en/news-events/cna-journals.
22- Nursing and Midwifery Board Ahpra 2024. Available from: https://www.nursingmidwiferyboard.gov.au/
23- Professional Codes &Guideline: Nursing and Midwifery Board; 2024. Available from: https://www.nursingmidwiferyboard.gov.au/Codes-Guidelines-Statements/Professional-standards.aspx
24- British Nursing Association 2024. Available from: https://www.bna.co.uk/
25- Ghaemi MH, Maleki M, Rahimpour M. Information content of firms' monthly activity reports. Journal of Accounting Knowledge, 2022; 13(3): 1-20.
26- Borimnejad L, Nikbakht Nasrabadi A, Mohammadi Mohammadi H. The Effect of Cardiopulmonary Resuscitation Workshop on Nurses’ Sustained Learning. Iranian Journal of Medical Education, 2008; 7(2): 209-15.
7 / مدیریت بهداشت و درمان 1403؛ 15 (4)