شناسایی و رتبهبندی کژرفتاریهای تهدیدکننده سلامت اداری در سازمانهای دولتی ایران
الموضوعات :صغری محمدی 1 , حامد رحمانی 2 , غلامرضا معمارزاده طهران 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - استادیار ،گروه مدیریت، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کژ رفتاری, ناکارآمدی, سلامت اداری, فساد اداری, نظام آموزشی.,
ملخص المقالة :
امروزه سلامت نظام اداری یکی از عوامل تحقق اهداف و برنامههای توسعه سازمانی است. سلامت اداري، شرایطی است که همه عوامل سازمانی توانایی تأمین اهداف را دارند و قادرند انحراف از هنجارهاي اداري، قانونی و موانع تحقق اهداف را شناسایی کرده و تدابیر به هنگام اتخاذ کنند. پژوهش حاضر به شناسایی و رتبهبندی کژرفتاریهای تهدیدکننده سلامت اداری در سازمانهای دولتی میپردازد که از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، آمیخته اکتشافی متوالی است. جامعه موردمطالعه، سازمان آموزشوپرورش استان قزوین است و دادههای بخش کیفی با استفاده از مستندات هیئت رسیدگی به تخلفات اداری و مصاحبه نیمه ساختار با 12 نفر از خبرگان گرداوری شده و با روش تحلیل محتوا و نرم¬افزار MAXQDA2020 کدگذاری گردید که در مجموع 54 مفهوم اولیه، 16 مقوله فرعی و 4 ابعاد مقوله اصلی شناسایی شدند. دادههای بخش کمی با توزیع پرسشنامه ساختاریافته بین 70 نفر از کارشناسان امور اداری و هیئت رسیدگی به تخلفات مناطق 14 گانه آموزشوپرورش استان قزوین گردآوری و توسط نرمافزار SPSS26 بهمنظور آزمون رتبهبندی فریدمن تحلیل شد. یافتههای بخش کیفی نشان میدهد که کژرفتاریهای تهدیدکننده سلامت اداری شامل چهار مقوله اصلی¬ کژرفتاریهای تنظیمکننده خدمت، کژرفتاریهای ارائهدهنده خدمات، کژرفتاریهای پرداختکننده خدمت و کژرفتاریهای تأمینکنندههای خدمت است. نتیجه آزمون فریدمن نشان میدهد که نقص در قوانین و مقررات مهمترین تهدید برای سلامت اداری تنظیمکننده، سوءاستفاده و دستکاری در اسناد مالی مهمترین تهدید برای سلامت اداری پرداختکننده و تخلفات در مزایده و مناقصهها مهمترین تهدید برای سلامت اداری تأمینکننده خدمت است.
[1] احمدی، منظر. متقی، ابراهیم. محسنی تبریزی، علیرضا. (1402). بررسی عوامل مؤثر بر فساد اداری با نگرش به سلامت بوروکراتیک در سازمانهای دولتی (مورد مطالعه: بخش معدن وزارت صنعت، معدن و تجارت). امنیت ملی، 13(48)، 113-136.
[2] الفتی، امیر. (1400). تأثیر حکمرانی خوب بر سلامت سازمانی با نقش میانجی پاسخگویی در وزارت ورزش و جوانان ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهش¬های کاربردی در مدیریت ورزشی، 10(3)، 77-88.
[3] ایمانی، حسین. قلی پور، آرین. آذر، عادل. پورعزت، علی اصغر. (1398). شناسایی مؤلفههای سیستم تأمین منابع انسانی در راستای ارتقای سلامت نظام اداری. مدیریت دولتی، 11(2)، 251-284.
[4] ایمانی، حسین. قلی پور، آرین. آذر، عادل. پورعزت، علی اصغر. (1399). تبیین شاخصهای نظام آموزش منابع انسانی در راستای ارتقاء سلامت نظام اداری، آموزش و توسعه منابع انسانی 27(1)، 1-19.
[5] جمشیدیان، محمد امین. میرسپاسی، ناصر. دانش فرد، کرم اله. (1399). طراحی الگوی شفافیت سازمانی در جهت سلامت نظام اداری. مدیریت استاندارد و کیفیت، 10(3)، 1-41.
[6] خزائی، مژگان. تقوایی، رضا. (1402). رابطه بین پاسخگویی با شفافیتسازی و سلامت اداری در ادارات دولتی. نشریه علمی رویکردهای پژوهشی نوین مدیریت و حسابداری، 7(25)، 259-278.
[7] خوبیاری، محمد. مداحیان، صالح. سلطانی نژاد، نیما. (1400). بررسی تأثیر سلامت اداری بر رضایت شغلی کارکنان سازمان تأمین اجتماعی استان کرمان؛ نقش میانجی رفتار شهروندی سازمانی. مطالعات و پژوهشهای اداری، ۳ (۱۲)، ۸۸-۸۰.
[8] دانایی فرد، حسن. ابدالی، رقیه. محمودی کوچکسرایی، علی اصغر. (1399). پژوهشهای فساد و سلامت اداری در ایران: مرور دامنهای (حیطهای)، دانش حسابرسی، ۲۰ (۷۹): ۲۱۸-۲۰۱.
[9] دلپسند، کوروش. قنبری، افسانه. فدایی لاسکی، سهیل. (1399). پیشگیری از فساد اداری در نظام سلامت. فصلنامه پژوهشهای حقوقی میانرشتهای، ۱ (۲): ۳۴-۲۳.
[10] رخ فروز، فاطمه. رخ فروز، زهرا. هاشمیان، مریم. نصیرزاده، مصطفی. (1400). بررسی رابطه سلامت سازمانی با مسئولیتپذیری اجتماعی کارکنان بخش اداری دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. بهداشت کار و ارتقاء سلامت، ۵ (۲): ۱۵۴-۱۴۳.
[11] سلطان سولقانی، حسن. مجیدی، مریم. امینی سابق، زینالعابدین. ساده، احسان. (1401). ارائه مدل کیفی خطمشیگذاری مبارزه با فساد اداری در سازمانهای دولتی ایران (مطالعه موردی: وزارت صنعت، معدن و تجارت). ماهنامه جامعهشناسی سیاسی ایران،5(10)، 2145-2159.
[12] شکیبا، آتنا. مهربان قهفرخی، نگین. معدنی، جواد. (1399). نقش شبکههای خطمشی در ارتقای سلامت اداری سازمانهای دولتی. مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 10(36)، 70-95.
[13] شیریان، هوشنگ. شاه طالبی، بدری. سعیدیان، نرگس. (1400). شناسایی مؤلفههای سلامت اداری بهمنظور ارائه الگوی ارتقاء سلامت اداری در نظام آموزشی دولتی ایران. نوآوری های مدیریت آموزشی، 16(4)، 108-120.
[14] عطائی، محمد. علینژاد، علیرضا. فتحآبادی، محمدرضا. (1401). طراحی الگوی سنجش ابعاد راهبردی میزان سلامت اداری در سازمانهای دولتی ایران. نشریه نظارت و بازرسی، 16(59).
[15] کارگر شورکی، هدایت. رضایی صدرآبادی، عباسعلی. رحمانی شمسی، جعفر. (1400). سیاستهای اجرایی برای تحقق سیاستهای کلی نظام اداری در حوزۀ سلامت اداری. سیاستهای راهبردی و کلان، 9(35)، 586-608.
[16] مصطفی پور، محمدعلی. سمیعی، روح اله. مستقیمی، محمود رضا. (1400). شناسایی و رتبهبندی شاخصهای موثربر سلامت نظام اداری با رویکرد دلفی فازی (مطالعه موردی: دادگستری های استآنهای شمالی). فصلنامه علمی پژوهشهای نوین حقوق اداری، 3(8)، 217-243.
[17] یدالهی، ماریه. غریبی، سجاد. (1400). دستهبندی عوامل مؤثر بر ارتقاء سلامت نظام اداری در سازمانها. مطالعات و پژوهشهای اداری، ۳ (۱۲): ۱۰۵-۹۰.
[18] Aljazi, J. D., Alzubidi, K. L., & Al-Shibli, F. S. (2024). The role of the anti-corruption commissions in controlling the administrative decisions. journal of governance and regulation/volume, 13(1), 405-415.
[19] Androniceanu, A., Georgescu, I., & Kinnunen, J. (2022). Public administration digitalization and corruption in the EU member states. A comparative and correlative research analysis. Transylvanian Review of Administrative Sciences, 18(65), 5-22.
[20] Atakpa, O. E., & Akpan, C. S. (2023). Corruption in public administration and national development in Nigeria. Open Journal of Social Sciences, 11(6), 120-134.
[21] Ben, J. H., Li, X., Duncan, K., & Xu, J. (2020). Corporate relationship spending and stock price crash risk: Evidence from China's anti-corruption campaign. Journal of Banking & Finance, 113, 105758.
[22] Boma-Siaminabo, H. (2022). Corporate social responsibility and administrative integrity. BW Academic Journal, 9(3), 126-137.
[23] Choi, H., Hong, S., & Lee, J. W. (2018). Does increasing gender representativeness and diversity improve organizational integrity? Public Personnel Management, 47(1), 73-92.
[24] Elnawawy M, S., Okasha, A. E., & Hosny, H. A. (2022). Agent-based models of administrative corruption: an overview. International Journal of Modelling and Simulation, 42(2), 350-358.
[25] Hidayah, Z., Ayuni, D., Minrohayati, A., & Wibowo, M. (2023). Antecedents of Deviant Behaviour in Higher Education Institutions and Its Effects on Lecturers’ Performance. Nigerian Journal of Economic and Social Studies, 65(1), 1-17.
[26] Hosseinnejad Moziraji, Z. A. A., Salajeghe, S., Mehdizadeh, S., Kamali, M. J., & Fatehi Rad, N. (2024). Monitoring and measuring the health of the administrative system and fighting corruption in the headquarters of the ministry of economic affairs and finance. International Journal of Nonlinear Analysis and Applications, 15(3), 299-303.
[27] Karim, S., Zoker, E. M., Tullah, O., & Yambasu, A. R. (2023). Prevalence, causes, and effects of corruption in school administration in Sierra Leone. AMCA Journal of Community Development, 3(2), 81-87.
[28] Linhartová, V., & Halásková, M. (2022). Determinants of corruption: a panel data analysis of Visegrad countries. Equilibrium. Quarterly Journal of Economics and Economic Policy, 17(1), 51-79.
[29] Ma, J., Guo, B., & Yu, Y. (2022). Perception of Official Corruption, Satisfaction with Government Performance, and Subjective Wellbeing—an Empirical Study from China. Frontiers in Psychology, 13.
[30] Mahdy, F. M. (2022). The Influence of Organizational Health on Reducing the Job Burnout during the COVID-19 Pandemic-An Applied Study on the medical section. Journal of Economics and Business, 30(3), 101-121.
[31] Özer, Ö. Uğurluoğlu, Ö. Saygılı, M., & Sonğur, C. (2019). The impact of work alienation on organizational health: A field study in health sector. International Journal of Healthcare Management, 12(1), 18-24.
[32] Picón, C., & Boehm, F. (2019). Do the determinants of corruption differ between countries with different levels of corruption? A cross-country quantile regression analysis. Revista de Economía Del Caribe, (23), 71-83.
[33] Rasooly Kalamaki F, Mahmoudi G, Yazdani Charati J. Relationship between Organizational Culture and Organizational Health in Employees of District 1 Iran Teaching Hospitals. Arch Hyg Sci 2020; 9 (4):256-264.
[34] Rodriguez, C. A. (2016). Challenges to effectiveness in public health organizations: the case of the Costa Rican health ministry. Journal of Business Research, 69(9), 3859-3868.
[35] Shahabi, S., Skempes, D., Shabaninejad, H., Ahmadi Teymourlouy, A., Behzadifar, M., & Bagheri Lankarani, K. (2022). Corruption in the physiotherapy sector in Iran: common drivers and potential combating strategies. European Journal of Physiotherapy, 24(4), 243-252.
[36] Shamsipour, J., Faghihi, A., Najaf Beigi, R., & Kameli, M. J. (2023). Pathology And Providing a Model Of The Development Of Administrative Ethics In Governmental Organizations (Case Study: Iranian Governmental Bank). International Journal of Finance, Accounting and Economics Studies, 4(3), 71-90.
[37] Singh, A., & Jha, S. (2018). Scale development of organizational health construct. Global Business Review, 19(2), 357-375.
[38] Stoesz, B. M., & Eaton, S. E. (2022). Academic integrity policies of publicly funded universities in western Canada. Educational Policy, 36(6), 1529-1548.