طراحی مدل عوامل اثرگذار در عدم جذب تسهیلات مالی تعاونی ها از منظر هوش مصنوعی
الموضوعات :
1 - استادیار گروه حسابداری ، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران. رایانامه: reziyari@gmail.com
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
الکلمات المفتاحية: موانع, جذب تسهیلات, تعاونی ها, هوش مصنوعی, کدگذاری,
ملخص المقالة :
تعاونيها به عنوان بنگاه هاي اقتصادي مردم نهاد ميتوانند نقش مهمي در ايجاد الگوهـاي فرهنگـي و اجرايـي در اقتصاد کشور ايفا نمايند. با توجه به وجود محدوديت منابع مالي در تعاونيها، يكي از راهكارهاي افزايش سهم بخش تعاون در اقتصاد ايران، اعمال سياستهاي حمايتي از طريق اعطاي تسهيلات اعتباري بخش دولتي است. این در حالی است که بخش تعاونی در کشور اغلب با رویکردها و ساختارهای سنتی در حال فعالیت است و در زمینه بکارگیری فناوری روز و بهره مندی از ظرفیت های هوش مصنوعی در دستیابی به اهداف تعیین شده، دارای محدودیت است. لذا پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل عوامل اثرگذار در عدم جذب تسهیلات مالی تعاونی های استان سمنان از منظر هوش مصنوعی انجام گرفته است. تحقیق حاضر اکتشافی و از نوع تحقیقات کیفی می باشد. پس از مرور مبانی نظري و با استفاده از نظریه داده بنیاد و انجام مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته با خبرگان اقدام به کدگذاری داده ها گردید و مدل نظری پژوهش ارائه شد. برای تشکیل پانل خبرگی تعداد 16 نفر از اساتید دانشگاه و خبرگان تجربی به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. نتایج نشان داد «تدوین خط مشی های مناسب در خصوص بهره مندی از هوش مصنوعی»؛ «اعتبارسنجی متقاضیان دریافت تسهیلات با استفاده از ظرفیت های هوش مصنوعی»؛ «آشناسازی و توجیه متقاضیان با فرایندهای الکترونیکی و هوشمند دریافت تسهیلات»؛ «حذف موانع بوروکراتیک و مقررات دست¬وپاگیر بانکی»؛ «ثبات در مفاد اصلی آیین نامه ها»؛ و «ایجاد هماهنگی بین دستگاههای اجرایی درگیر» از راهبردهای موثر در جذب تسهیلات توسط تعاونیها می باشد.
• احمدی، وحیده، شهنازی، روح اله، اسلاملوییان،کریم، صدرایی جواهری، احمد.(1400). ارزیابی مدل¬های سنجش فرار مالیاتی از اقتصاد نئوکلاسیک تا اقتصاد رفتاری: رهیافت تحلیل سلسله مراتبی در اقتصاد. فصلنامه برنامه ریزی و بودجه. ۲۶ (۱) :۱۴۱-۱۱۵
• احمدی، شهرزاد، معطوفیف علیرضا. (1399). بررسی عقلانیت اقتصاد رفتاری در حسابداری ذهنی با مطالعه اقتصاد آزمایشگاهی. فصلنامه پژوهش ها وسیاست های اقتصادی. ۲۸ (۹۵) :۱۸۰-۱۳۷
• جلالی, ام البنین, نصراللهی, زهرا. (1398). اثرگذاری سرمایه اجتماعی بر چرخش انگیزهها: رهیافت اقتصاد رفتاری مبتنی بر نظریه بازیها. فصلنامه علمی پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی, 9(34), 131-148
• زینی وند, محمد, جنانی, محمد حسن, همت فر, محمود, ستایش, محمدرضا. (1400). سوگیریهای رفتاری و تصمیمات سرمایه-گذاران حقیقی و حقوقی مبتنی بر اطلاعات تکنیکال در بورس اوراق بهادار تهران. اقتصاد مالی, 15(57), 233-258
• سعادت زاده حصار, بهزاد, عبدی, رسول, محمدزاده سالطه, حیدر, نریمانی, محمد. (1400). بررسی ارتباط سوگیری شناختی در رفتار سرمایه گذاران با واسطه نوسانات قیمت سهام . اقتصاد مالی, 15(56), 303-320
• شهلایی, مریم, پدرام, مهدی, حاجی ملا درویش, نرگس. (1401). نحوه شکلگیری انتظارات نرخ ارز؛ مطالعه آزمایشگاهی. پژوهشهای اقتصادی ایران, 27(90), 63-103
• عسگری, حشمت اله, ابراهیمی, سیداحمد. (1399). واکاوی اقتصاد رفتاری در آیات قرآن. اقتصاد اسلامی, 20(80), 25-50
• Cai, C. W. (2020). Nudging the financial market? A review of the nudge theory. Accounting & Finance, 60(4), 3341–3365
• Cartwright, E. (2018). Behavioral Economics (3rd edition). Routledge
• Goel, A., & Rastogi, S. (2021). Credit scoring of small and medium enterprises: A behavioural approach. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, ahead-of-print
• Kesharwani, A. and Bisht, S.S. (2012), “The impact of trust and perceived risk on internet banking adoption in India: an extension of technology acceptance model”, International Journal of Bank Marketing, Vol. 30 No. 4, pp. 303-322