طراحی مدل ارزیابی موفقیت مسیرشغلی کارکنان دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران
الموضوعات :مهناز نقیان 1 , کرم اله دانش فرد 2 , پروانه گلرد 3
1 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قشم، قشم، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران
3 - دانشیار ، گروه مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ، تهران ، ایران
الکلمات المفتاحية: موفقیت شغلی, موفقیت مسیر شغلی, موفقیت مسیر شغلی عینی, موفقیت مسیر شغلی ذهنی, ارزیابی موفقیت شغلی.,
ملخص المقالة :
هدف: هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی مدل ارزیابی موفقیت مسیرشغلی کارکنان دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران می باشد. روش: روش شناسی پژوهش مبتنی بر تکنیک دلفی کمی بوده است. جامعه آماری پژوهش را خبرگان دانشگاهی و خبرگان سازمانی (مسئولان بیمارستانی و دانشگاه های علوم پزشکی) تشکیل دادند. پنل دلفی متشکل از 10 خبره در دو حوزه ی ذکرشده بوده است. بازخوردها از خبرگان طی سه مرحله و براساس پرسشنامه صورت گرفت. یافتهها: در دور اول دلفی، 326 شاخص، از این تعداد در دور دوم و ارزیابی مؤلفه های موفقیت مسیرشغلی، 256 شاخص در 53 مؤلفه از دید خبرگان مناسب تحلیل در موفقیت مسیرشغلی ارزیابی شدند. در دور سوم، ابعاد موفقیت مسیرشغلی (17 بعد)، در 4 محور بهبود مستمر موقعیت های عینی؛ نهادینه سازی موفقیت پذیری ذهنی؛ سیاست گذاری یکپارچه در ساخت مسیرشغلی؛ و ارزیابی موفقیت مسیرشغلی موردارزیابی قرار گرفتند. یافته ها بیانگر این جهت گیری مدیریتی بودند که می بایست موفقیت مسیرشغلی یک مدل گام به-گامی بوده و همچنین لازم است که ارزیابی موفقیت مسیرشغلی از دو منظر کارکنان و مدیران به طورمشترک، و ارزیابی موفقیت مسیرشغلی عینی و ذهنی از سوی کارکنان و ارزیابی عوامل مؤثر بر موفقیت مسیرشغلی از سوی مدیران صورت گیرد. نتیجهگیری: در طراحی مدل های موفقیت مسیرشغلی بایستی به همسویی درونی و اجرایی با واقعیت های شغلی سازمان و خواست نیروها توجه نمود. دانشگاه های علوم پزشکی می بایست در طراحی و تدوین برنامه های مسیرشغلی کارکنان از رویکرد کارمندمحوری بهره جویند.
زارعی، سلمان. (1400). نقش واسطه¬ای تعالی¬یابی شغلی در رابطه بین انطباق¬پذیری مسیر شغلی با اشتیاق شغلی. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 13(3)، 112-97.
سید علی تبار، هادی. عابدی، محمد رضا و نیلفروشان، پریسا. (1400). مقایسه اثربخشی مشاوره مبتنی بر بهزیستی مسیر شغلی با نظریه سازهگرایی مسیر شغلی بر بهزیستی و انطباق¬پذیری شغلی کارکنان. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 12 (1): 142-121.
عسکریان، ناهید.منظری توکلی، علیرضا. سلاجقه.، سنجر. و پورکیانی، مسعود. (1400). تبیین عوامل مرتبط با سقف شیشه¬ای در راستای توسعه مسیر شغلی (مطالعه موردی: کارکنان زن دستگاههای اجرایی شهر کرمان). فصلنامه پژوهش¬های مدیریت در ایران، 25(2)، 98-76.
کوهی، امیر حسن. سلیمانی، نادر. شفیع¬زاده، حمید. (1400). رتبه¬بندی ابعاد چهارگانه انطباق¬پذیری مسیرشغلی و ارائه شاخص ترکیبی از تجمیع مطالعات پیشین، یک پژوهش فراتحلیل. فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، 13(4)، 166-137.
نیری، زهره.رشیدی، علیرضا صیدی، محمد سجاد. (1400). واکاوی پدیدارشناسانه تجربه زیسته شاغلان موفق از مسیر شغلی. فصلنامه پژوهش¬های مدیریت منابع انسانی، 13(44)، 170-141.
Aburumman, O. J., Omar, K., & Barhem, B. (2023). Joint responsibility for careers. Employee Responsibilities and Rights Journal, 35(1), 29-50.
Ahmad, B., Latif, S., Bilal, A. R., & Hai, M. (2019). The mediating role of career resilience on the relationship between career competency and career success: an empirical investigation. Asia-Pacific Journal of Business Administration, 11(3), 209-231.
Alexander, B., Owen, S., & Thames, C. B. (2020). Exploring differences and relationships between online formative and summative assessments in Mississippi career and technical education. Asian Association of Open Universities Journal, 15(3), 335-349.
Bagdadli, S., Gianecchini, M., Andresen, M., Cotton, R., Kaše, R., Lazarova, M., ... & Reichel, A. (2021). Human capital development practices and career success: The moderating role of country development and income inequality. Journal of Organizational Behavior, 42(4), 429-447.
Chudzikowski, L., Russo, S. D., & Reichel, A. (2021). Human capital development practices and career success: The moderating role of country development and income inequality. Journal of Organizational Behavior, 42(4), 429-447.
Benson, G. S., McIntosh, C. K., Salazar, M., & Vaziri, H. (2020). Cultural values and definitions of career success. Human Resource Management Journal, 30(3), 392-421.
Blokker, R., Akkermans, J., Tims, M., Jansen, P., & Khapova, S. (2019). Building a sustainable start: The role of career competencies, career success, and career shocks in young professionals' employability. Journal of Vocational Behavior, 112, 172-184.
Brown, J. L., Farrington, S., & Sprinkle, G. B. (2016). Biased self-assessments, feedback, and employees' compensation plan choices. Accounting, Organizations and Society, 54, 45-59.
Carvalho, L., Mourão, L., & Freitas, C. (2023). Career counseling for college students: Assessment of an online and group intervention. Journal of Vocational Behavior, 140, 103820.
Choi, B. K., & Nae, E. Y. (2022). When career success enhances employees' life satisfaction: different effects of two types of goal orientations. Personnel Review, 51(1), 335-352.
De Vos, A., Akkermans, J., & Van Der Heijden, B. I. J. M. (2019). From occupational choice to career crafting. The Routledge companion to career studies, 128-142.
Efobi, U., & Orkoh, E. (2018). Analysis of the impacts of entrepreneurship training on growth performance of firms: Quasi-experimental evidence from Nigeria. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 10(3), 524-542.
Forrier, A., Verbruggen, M., & De Cuyper, N. (2015). Integrating different notions of employability in a dynamic chain: The relationship between job transitions, movement capital and perceived employability. Journal of Vocational Behavior, 89, 56-64.
Gu, Q., Zhang, Q., & Su, Y. (2022). The meaning of career success among managers in contemporary China: distinctive themes and societal logics. The International Journal of Human Resource Management, 33(20), 3969-4003.
Haenggli, M., & Hirschi, A. (2020). Career adaptability and career success in the context of a broader career resources framework. Journal of vocational behavior, 119, 103414.
Imhanrenialena, B. O., Cross, O. D., Ebhotemhen, W., Chukwu, B. I., & Oforkansi, E. S. (2022). Exploring how social capital and self-esteem shape career success among women in a patriarchal African society: the case of Nigeria. International Journal of Manpower, 43(80), 1804-1826.
Joshi, G., & Dhar, R. L. (2023). Female workers' career success in the handicraft industry: a study of Uttarakhand, India. Personnel Review, 52(3), 745-759.
Kim, J., Salloum, S., Lin, Q., & Hu, S. (2022). Ambitious instruction and student achievement: Evidence from early career teachers and the TRU math observation instrument. Teaching and Teacher Education, 117, 103779.
Koekemoer, E., Olckers, C., & Nel, C. (2020). Work–family enrichment, job satisfaction, and work engagement: The mediating role of subjective career success. Australian Journal of Psychology, 72(4), 347-358.
Mello, R., Suutari, V., & Dickmann, M. (2023). Taking stock of expatriates’ career success after international assignments: A review and future research agenda. Human Resource Management Review, 33, 100913.
Mittal, S. (2021). Ability-based emotional intelligence and career adaptability: role in job-search success of university students. Higher Education, Skills and Work-Based Learning, 11(2), 454-470.
Petruzziello, G., Mariani, M. G., Chiesa, R., & Guglielmi, D. (2021). Self-efficacy and job search success for new graduates. Personnel Review, 50(1), 225-243.
Praskova, A., & Johnston, L. (2021). The role of future orientation and negative career feedback in career agency and career success in Australian adults. Journal of Career Assessment, 29(3), 463-485.
Shockley, K. M., Ureksoy, H., Rodopman, O. B., Poteat, L. F., & Dullaghan, T. R. (2016). Development of a new scale to measure subjective career success: A mixed‐methods study. Journal of Organizational Behavior, 37(1), 128-153.
Spurk, D., Hirschi, A., & Dries, N. (2019). Antecedents and outcomes of objective versus subjective career success: Competing perspectives and future directions. Journal of Management, 45(1), 35-69.
Spurk, D., Hofer, A., & Kauffeld, S. (2021). Why does competitive psychological climate foster or hamper career success? The role of challenge and hindrance pathways and leader-member-exchange. Journal of Vocational Behavior, 127, 103542.
Sullivan, S. E., & Al Ariss, A. (2021). Making sense of different perspectives on career transitions: A review and agenda for future research. Human Resource Management Review, 31(1), 100727.
Terpstra-Tong, J., Ralston, D. A., Treviño, L., Karam, C., Furrer, O., Froese, F., ... & Crowley-Henry, M. (2022). The impact of gender-role-orientations on subjective career success: A multilevel study of 36 societies. Journal of Vocational Behavior, 138, 103773.
Van der Heijden, B., De Vos, A., Akkermans, J., Spurk, D., Semeijn, J., Van der Veldek, M., & Fugate, M. (2020). Sustainable careers across the lifespan: Moving the field forward. Journal of Vocational Behavior, 117, 103344.
Unger, D., Kornblum, A., Grote, G., & Hirschi, A. (2023). Boundaries for career success? How work–home integration and perceived supervisor expectation affect careers. Journal of occupational and organizational psychology, 96(1), 144-164.
Wu, C., Fu, M. M., Cheng, S. Z., Lin, Y. W., Yan, J. R., Wu, J., ... & Lang, H. J. (2022). Career identity and career success among Chinese male nurses: The mediating role of work engagement. Journal of Nursing Management, 30(7), 3350-3359.
Zhang, F., & Parker, S. K. (2019). Reorienting job crafting research: A hierarchical structure of job crafting concepts and integrative review. Journal of organizational behavior, 40(2), 126-146.