تبیین چالش¬های پیشروی مدیریت منابع انسانی در نظام آموزش عمومی کشور عراق
الموضوعات : curriculum
نادیه عطیه شاطی الکعبی
1
,
ترانه عنایتی
2
,
نجم عبدالله غالی الموسوی
3
,
نصراله قشقایی زاده
4
1 - دانشجوی دکتری، رشته مدیریت آموزشی ، واحد خوراسگان، دانشگاه آزاد اسلامی ، خوراسگان، ایران.
2 - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی ، واحد ساری ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ساری ، ایران .
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشگاه میسان، میسان، عراق.
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد خوراسگان (اصفهان )، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان ، ایران
الکلمات المفتاحية: منابع انسانی, نظام تربیت و آموزش, اهداف تربیتی, برنامه ریزی آموزشی جامع.,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش تبیین چالش¬های پیشروی مدیریت منابع انسانی در نظام آموزش عمومی کشور عراق از طریق تلفیق روش¬های کیفی و کمی بود. جامعه آماری در بخش کیفی 12 نفر از خبرگان آموزش و پرورش عراق، در بخش کمی جامعه آماری با توجه به موضوع پژوهش و در نظر گرفتن تخصص داشتن در نظام آموزشی و سابقه فعالیت مدیریتی در مراکز آموزشی بوده که به تعداد 140 نفر بودند. نمونه آماری در بخش کیفی به صورت هدفمند و به تعداد 12نفر در فرآیند مصاحبه انتخاب شدند و در بخش کمی با استفاده از جدول کرجسی مورگان 100 نفر به عنوان نمونه و به صورت تصادفی ساده مشارکت داشتند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل مصاحبه و پرسشنامة محقق ساخته در رابطه با چالش های پیشروی مدیریت منابع انسانی در نظام آموزش و پرورش عراق بود که بعد از تایید روایی صوری و محتوایی آن، پایایی پرسشنامه¬ با میزان ضریب آلفای کرونباخ 97/=¬α مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج پژوهش در بخش کیفی نشان داد که چالش ها در زمینه مدیریت منابع انسانی، در چهار حوزه جذب و تأمین، آموزش و ارتقا، نگهداشت و به کارگیری منابع انسانی در نظام آموزشی با در نظر گرفتن محیط درونی و بیرونی می باشند همچنین نتایج مصاحبه تحقیق و همچنین تجزیه و تحلیل کمی پژوهش نشان دهنده وجود مجموعه¬اي از عوامل به عنوان چالش های پیشروی مدیریت منابع انسانی نظام آموزش و پرورش عراق بودند.
