تأثیر مدیریت دانش بر سلامت سازمانی دبیران تربیت بدنی استان گیلان
الموضوعات :
1 - دکتری، مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: دبیر تربیت بدنی, سلامت سازمانی, کارمند, مدیریت دانش, ورزش, استان گیلان.,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مدیریت دانش بر سلامت سازمانی دبیران تربیت بدنی استان گیلان است. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق دبیران تربیت بدنی هنرستانهای استان گیلان میباشند. حجم نمونه آماری با استفاده از نمونهگیری خوشهای و جدول مورگان 92 نفر بدست آمد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته میباشد که روایی صوری و محتوایی آن به تأیید 10 نفر از صاحبنظران این حوزه رسید و ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 80/0 بهدست آمد. دادههای تحقیق با استفاده از روش آماری میانگین و ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرمافزار SPSS 21 تحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان میدهد که تمامی مؤلفههای مدیریت دانش اعم از: مؤلفه شناسایی دانش (001/0= p ، 772/1= t)، ایجاد دانش (001/0= p ، 365/2= t)، ثبت دانش (001/0= p ، 870/1= t)، به اشتراکگذاری دانش (001/0= p ، 978/1= t)، اجرای دانش (001/0= p ، 177/2= t)، یادگیری (001/0= p ، 419/2= t)، توانمندسازی (001/0= p ، 225/2= t)، نوآوری (001/0= p ، 810/1= t) و بهرهوری (001/0= p ، 622/2= t) بر سلامت سازمانی دبیران تربیت بدنی استان گیلان تأثیر بهسزایی دارند و بین تمامی این مؤلفهها ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد.
ابراهیمی میمند، منصور (1392). بررسی تأثیر مدیریت زمان بر عملکرد شغلی کارکنان بخش بیمهای سازمان تأمین اجتماعی استان کرمان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان.
احمدوند، علیمحمد؛ موحدی، مسعود؛ قاضیزاده فرد، سید ضیاءالدین؛ محمدپور، ستار (1396). طراحی نظام مدیریت دانش سازمانهای بزرگ سلامتمحور. پژوهشهای پرستاری ایران، شماره 4، ص 76-81.
احمدی، علی اکبر؛ صالحی، علی (1389). مدیریت دانش. دانشگاه پیام نور.
پورزرنگار، جلیل (1401). ارتباط سلامت سازمانی و عملکرد شغلی دبیران تربیتبدنی هنرستانهای شهر رشت. در: اولین همایش ملی مدیریت ورزشی با رویکرد سلامت سازمانی، دانشگاه محقق اردبیلی.
جلوداری ممقانی، بهرام (1395). مدیریت دانش: فرایندها، ابزارها و تکنیکهای استقرار. انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
خالصی، نادر؛ شمس، لیدا؛ یگانه، سمیه؛ جعفری پویان، ابراهیم؛ نصیری، طه؛ روستایی، نرگس؛ مرادی، طیبه (1391). ارتباط سلامت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران. پیاورد سلامت، 6(6)، ص 412-422.
سجادی، سید نصراله (1395). مدیریت سازمانهای ورزشی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها؛ مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی.
سلیمانی، نادر (1389). بررسی میزان سلامت سازمانی مدارس شهرستانهای استان تهران براساس الگوی هوی و فیلدمن. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 1(4)، ص 23-43.
سلیمی، مهدی؛ نصیریخوزانی، مهدی؛ نظریان، علی (1402). اثر مدیریت دانش بر توانمندسازی و خودکارآمدی معلمان تربیت بدنی، نقش میانجی جوّ اخلاقی. تربیت بدنی و علوم ورزشی، شماره 4، ص 11-29.
قاسمی، حمید و همکاران (1400). مرجع پژوهش. تهران: انتشارات اندیشه آرا، چاپ دوم.
قرونه، داوود؛ ملکینیا، عماد (1394). ادراک معلمان از وضعیت سلامت سازمانی مدارس. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 6(3)، ص 111-126.
قهرمانی، محمد؛ ابوالقاسمی، محمود؛ عارفی، محبوبه؛ خاتمی، میرحمید (1391). ارزیابی سلامت سازمانی دانشکدههای دانشگاه شهید بهشتی. مشاوره شغلی و سازمانی، 4(10).
محمودی، حامد؛ محسنی معلمکلائی، نجمه (1401). بررسی عوامل مدیریت دانش بر سلامت سازمان در ابعاد مختلف. در: پنجمین کنفرانس بینالمللی مطالعات بینرشتهای در مدیریت و مهندسی.
Abdulwahab, S.B. (2016). The relationship between job satisfaction, job performance and employee engagement: An explorative study. Business Management and Economics, 4(1), p. 1-8.
Amin, A. & et al. (2001). Building a Knowledge-Sharing Culture. Oilfield Review. ResearchGate, 13(1), p. 48-65.
Bhatt, G.D. (2002). Management Strategies for Individual Knowledge and Organizational Knowledge. Journal of Knowledge Management, no.16, p. 31-9.
Bounfour, A. (2003). The Management of Intangibles, the Organisation’s Most Valuable Assets. Roudlege, Taylor & Francis Group, London.
Davenport, T.H. & Prusak, L. (1998). Working Knowledge: How Organizations Manage What the Know. Boston, Massachusetts, Harvard Business School Press.
Kianto, A., Shujahat, M., Hussain, S., Nawaz, F., & Ali, M. (2019). The impact of knowledge management on knowledge worker productivity. Knowledge management. Baltic Journal of Management, 14(2), p.178-197.
Lindert, L., Kuhn, L., Kuper, P. & Choi, K. (2022). Organizational Health Literacy in the Context of Employee Health: An Expert-Panel-Guided Scoping Review Protocol. International Journal of Enviromental Research and Public Health, no. 19, p. 43-81.
Lynden, J.A. & Klingle, W.E. (2000). Supervising organizational health and student performance implication for school reform initiatives [Thesis]. The Pennsylvania State University.
MacIntosh, R., MacLean, D. & Burns, H. (2007). Health in Organization: Towards a Process Based View. Journal of Management Studies, 44(2), p. 206-210.