نقش واسطه اي کمال گرايي معلمان در رابطه بين نظام جامع مدیریتی مدارس پویا و ارتقاي مهارت هاي حرفه اي آنان
الموضوعات :
1 - گروه علوم تربیتی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نورآباد ممسنی، نورآباد ممسنی، ایران.
الکلمات المفتاحية: نظام جامع مدیریتی مدارس پویا, کمالگرايي, ارتقاي مهارت هاي حرفهاي معلمان,
ملخص المقالة :
مقدمه و هدف: هدف از این مطالعه، رابطه بين نظام جامع مدیریتی مدارس پویا و ارتقاي مهارت هاي حرفه اي معلمان با نقش واسطه اي کمال گرايي معلمان مقطع ابتدايي ناحيه 3 شيراز بود. روش شناسی پژوهش: این پژوهش بر حسب هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- همبستگی بوده و به صورت پیمایشی اجرا گردیده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدايي ناحيه 3 شيراز به تعداد 1350 نفر و با توجه به جدول مورگان، 330 نفر به عنوان نمونه انتخاب و روش نمونه گیری، تصادفی خوشه ای بود. در این پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد الگوی جامع مدیریتی پویایی مدارس ابتدایی (Rezaeyan & et al, 2023)، و مهارت های حرفه ای معلمان(Hajizade, 2012) ، و پرسشنامه استاندارد کمال گرایی (Shourt & et al, 2009)، استفاده شد. روایی محتوایی هر سه پرسشنامه توسط صاحبنظران تأیید گردید و پایایی آن پس از اجرای آزمایشی بین 30 نفر از کارکنان به وسیله محاسبه آلفای کرونباخ برای سه پرسشنامه به ترتیب 76/0، 89/0 و 91/0 تعیین گردید. برای تحلیل فرضیه های پژوهش از نرم افزارهای SPSS و AMOS و آزمون های استنباطی همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته¬ها: نتایج آزمون همبستگی پیرسون در سطح معناداری 99 درصد نشان داده که بين نظام جامع مدیریتی مدارس پویا، کمالگرايي و ارتقاي مهارت هاي حرفهاي معلمان رابطه معناداری دارند. در نهایت، نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد که کمالگرايي معلمان در رابطه بين نظام جامع مدیریتی مدارس پویا و ارتقاي مهارت هاي حرفهاي معلمان، نقش واسطهاي دارد. بحث و نتیجه¬گیری: توجه به قابلیت های پویایی در مدارس، یکی از اجزای کلیدی سیستم مدیریت منابع انسانی است که عملکرد آن نقش موثری در شکل گیری و تنظیم برنامه های فعالیت های حرفه ای معلمان و در نتیجه رسیدن به اهداف، بهبود صلاحیت های نیروی کار و متعاقباً بهره وری کل نظام تعلیم و تربیت متعالی، خواهد داشت.
- Abykanova, Bakytgul,. Tashkeyeva, Gulmira,. Idrissov, Salamat,. Bilyalova, Zhupar,. Sadirbekova, Dinara (2020). Professional Competence of a Teacher in Higher Educational Institution. International Journal Of Environmental & Science Education. Vol. 11, No. 8, 2197-2206.
- Darling-Hammond, L., Flook, L., Cook-Harvey, C., Barron, B., & Osher, D. (2020). Implications for educational practice of the science of learning and development. Applied Developmental Science, 24(2), 97- 140.
- Erfanizadeh, Fariborz; patriotic, Muslim; Shahrokhi, Muslim; Hashemi Razini, Habib Elah (2017), investigating the relationship between perfectionism and job burnout among managers, Naja Human Resources Promotion Quarterly, No. 45, 3rd period.
- Eskandari Nesab, Farzad, Abolmaali Khadijah, Dartaj Fariborz, Bagheri Fariborz,(1402), Explanation of the competency indicators of secondary school teachers in the first round of Karaj city, Scientific Quarterly of Transcendental Education, Volume 2, Issue 3, Pages31-44
- Fachrurrazi (2023). Relationship between Teacher Professional Competences and Teacher Work-Autonomy. Faculty of Education Master’s thesis in education.
- Felip, I. P, & Kelizen, V.M. (2019). Comparison of Intolerance of Uncertainty in Analogue Obsessive-compulsive Disorder and Generalized Anxiety Disorder، Journal of Anxiety Disorders، 20، 158-174.
- Flett، G. L. ، & Hewitt، P. L. (2017). Positive versus negative perfectionism in psychopathology a comment on Slade and Owens's dual process model. Behavior modification، 30(4)، 472-495.
- Hafizi, Fariba; Bakhtiyarpour, Saeed; Ahmad Fakhraldin, Azam (2017), comparison of perfectionism, procrastination and depression of male and female teachers in Ahvaz city, new findings in psychology (social psychology), volume 3, number 9.
- Hajizad, Mohammad (2012), review and comparison of professional skills of teachers of basic sciences and humanities in guidance course of Behshahr city in order to provide methods of quality improvement of these skills, PhD thesis, Islamic Azad University, Tehran Science and Research Branch.
- Jafari, Hassan; Abolghasemi, Mahmoud; Ghahrani, Mohammad; Khorasani, Abaslat (2021), Organizational and contextual factors of professional development of elementary teachers in exceptional schools, School Management, Volume 5, Number 1.
- Melondi, Mohammad Reza (2022), investigating the relationship between perfectionism, professional competence of managers and the efficiency of elementary teachers in Sabzevar city, Master's thesis, Islamic Azad University of Sabzevar.
- Moghdisi, Zainab; Javadipour, Mohammad; Dehghani, Marzieh (2022), examining teachers' views on the status of professional qualifications of elementary teachers in Tehran, Povish in Educational Sciences Education, No. 4.
- Mousavi, Sayeda Samira; Ahmadi, Vahid; Nasrallahi, Abbas; Old age, righteous; Soleimani, Khadija; Mahmoudi, Taybeh (2019), The relationship between abnormal perfectionism and test anxiety: investigating the mediating role of avoidant coping strategy, Scientific Research Journal of Ilam University of Medical Sciences, Volume 22, Number 1.
- Rahmanifar, Rahmat (2019), investigating the relationship between the professional qualifications of English language teachers and their sense of self-efficacy and morality. Master's thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences.
- Rezaei, Fereshte; Suleiman Pourimran, Mahbobeh (2017), a look at the development of professional competence in teachers, National Conference on Psychology of Educational and Social Sciences, Mazandaran.
- Rezaeyan Toba, Jahed Hossenali, Nourian Mohammad, Shahmohammadi Nayereh (2023) Designing a dynamic model for primary schools. Journal of New Approaches in Educational Adminstration; 14(3):128-145.
- Roshan Qiyas, Parveen (2018), development and validation of an assessment tool to check the professional qualifications of primary school teachers based on national and international valid documents in the field of teacher education, Master's thesis, Teacher Education University.
- Shourt، R. O. ، Turcotte، T. A. ، Heimberg، R. G. ، Mattia، J. I. ، Holt، C. S. ، & Hope، D. A. (2009). Reactions to mistakes among subjects high and low in perfectionistic concern over mistakes. Cognitive Therapy and Research، 19، 195–205.
- Žvan, M., & Lešnik, B. (2020). Competencies For Teachers Of Physical And Health Education. Research In Physical Education, Sport & Health, 3(1).