ارائه مدل علی هویت حرفهای مدیران مدارس متوسطه بر اساس فرهنگ یادگیری و نقش میانجی رشد حرفهای
الموضوعات : Educational engineering: educational design and technologyجواد باقری اصل 1 , رفیق حسنی 2 , فردین عبداللهی 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج
2 - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3 - گروه علوم تربیتی دانشگاه ازاد اسلامی واحد سنندج
الکلمات المفتاحية: هویت حرفهای, رشد حرفهای, فرهنگ یادگیری.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل علی هویت حرفهای مدیران مدارس متوسطه بر اساس فرهنگ یادگیری و نقش میانجی رشد حرفهای انجام گرفت. این پژوهش کاربردی و با روش همبستگی از نوع مدل یابی علی (مدل یابی معادلات ساختاری) میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران مدارس متوسطه شهرستان کرمانشاه بودند که به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گرداوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته هویت حرفهای و دو پرسشنامه استاندارد فرهنگ یادگیری و رشد حرفهای بهره گرفته شد. روایی محتوایی و سازهای پرسشنامهها تأیید و پایایی پرسشنامهها به ترتیب 89/0، 79/0 و 83/0 به دست آمد. یافتهها نشان داد که فرهنگ یادگیری با میزان ضریب بتا (552/0 =β) در سطح معناداری (05/0˃P) بر هویت حرفهای اثر مثبت و مستقیم دارد؛ رشد حرفهای با میزان ضریب بتا (324/0 =β) در سطح معناداری (05/0˃P) بر هویت حرفهای اثر مثبت و مستقیم دارد؛ فرهنگ یادگیری با میزان ضریب بتا (553/0 =β) در سطح معناداری (05/0˃P) بر رشد حرفهای اثر مثبت و مستقیم دارد؛ همچنین فرهنگ یادگیری با میزان ضریب بتا (194/0 =β) در سطح معناداری (05/0˃P) بر هویت حرفهای از طریق نقش میانجی رشد حرفهای اثرگذار است. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت ازآنجاکه منبع نفوذ مدیران، هویت حرفهای آنهاست؛ استفاده از این مدل، رهبران نظام آموزشی را قادر ميسازد تا افراد شایسته، کارآمد و مؤثرتری را جهت پذیرش مسئولیت خطیر و سرنوشتساز مدیریت مدارس متوسطه انتخاب کنند. همچنین تأمل بر هویت حرفهای سبب تکامل شخصی و حرفهای شدن مدیران میشود و آنها را قادر میسازد تا اهداف حرفهای خود و نحوه رسیدن به آنها را روشن ساخته و بر شکلدهی مسیر شغلی خود اثرگذار باشند.
