مدیریت عملکرد کسب و کار توسط عینی سازي دادهها با داشبورد سلف سرویس در عصر تحول دیجیتال
الموضوعات :شادی اویارحسین 1 , رضا رادفر 2 , شراره اویارحسین 3
1 - دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ایران
2 - هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم، تحقیقات و فناوری
3 - دانشگاه امیرکبیر
الکلمات المفتاحية: مدیریت عملکرد کسب و کار, عینیسازی, داشبورد سلف سرویس, عصر تحول دیجیتال,
ملخص المقالة :
اکنون عصر تحول دیجیتال است، جایی که اطلاعات به طور تصاعدی در حال افزایش است. استخراج اطلاعات به روشی که ذهن انسان بتواند آن را درک کند، یک چالش بزرگ است. عینیسازی نقش اساسی در روند کشف دادهها، تصمیمگیری بهتر و کاهش انحرافات از اهداف استراتژیک کسب و کار دارد. عصر حاضر با بهرهگیری از فناوریاطلاعات و تکنولوژیهای تحول آفرین و مواجهه با حجم عظیمی از دادهها، خصوصا در یکسال اخیر و مواجهه با پاندمی کرونا و همهگیری کسب و کارهای از راه دور در تمام دنیا، سبب پررنگتر شدن بهرهمندی از علم و منطق عینیسازی دادهها و جدیدا حرکت به سمت ایجاد و توسعه داشبوردهای سلف سرویس جهت مدیریت عملکرد کسبکارها شده است. این مقاله بر روی عینیسازی دادهها و طراحی و توسعه داشبوردهای سلفسرویس جهت مدیریت عملکرد کسب و کار در عصر تحول دیجیتال تمرکز دارد. نوآوری در عينيسازي دادهها از طریق قابلیتهای عيني و استفاده از آن برای تجزیه و تحلیل کمی و ارتباطات بین دادهها، تجارب بهتری را برای کاربران فراهم میسازند. عینیسازی خوب داده میتواند تعامل با دادهها را برای طیف گستردهتری از کاربران ايجاد نمايد. به جای اعتماد به متخصصان داده برای توضیح اهمیت یک گزارش جدولی یا تفسیر نتایج تجزیه و تحلیل آماری یا ریاضی، علم عینیسازی کاربران کمتر فنی را قادر میسازد تا از قدرت ذاتی درک انسان برای الگوها، نقاط دور، ساختارها و موارد دیگر استفاده کنند، آنها میتوانند به سرعت آنچه مهم است را درک کنند. عینیسازی داده میتواند روابط دادهها و تغییراتی را در طول زمان ایجاد کند که به سختی در جدول یا صفحه گسترده قابل مشاهده است. راهحلها همچنان به سمت قابلیتهای بیشتر سرویسهای شخصی برای کاربرانی که روی رایانههای رومیزی، لپتاپها، دستگاههای تلفن همراه و مانیتورهای صفحه نمایش بزرگ کار میکنند، تکامل مییابد و با تعامل کمتر فناوریاطلاعات، فرصتهایی را برای تعامل دادههای درون زمینهای فراهم میکنند.
1.David Stodder, six strategies for modernizing Data Visualization with Dashboard ,TDWI,2020
2.TDWI Information Dashboard Design, Dashboard Development and Performance Management,TDWI,2020,DO NOT COPY
3. performance management strategies:How to Create and Deploy Performance Management Strategies, TDWI Best Practices Report, 2020
4. Geetika Chawla,Big Data Analytics for Data Visualization: Review of Techniques,International of Journal of Computer Application,2018
5.Dimitrios chatoz, project for Development of Higher Management Dashboard, Doktoral Thesis, Polytechnic University Catolina (UPC),2018
6.Micheline Elias, Enhancing with User Interaction with Business Intelligence Dashboard, Central Paris University,2019
7.Lizbeth Monica cuba, Implementing Dashboard for Data Exchange ,Doctoral Thesis, TECNICO LISBOA university,2017
8. Daniel Brinkmann, Strategic Capability through Business Intelligence Application ,Doctoral Thesis, The university of Gloucestershire 2016
9. Efraim Turban, Business Intelligence: A managerial Approach, Prentice Hall, 2011
10. Bhatiap,Dta Mining and Datawarehousing principle and practical Techniques,Cambridge press ,2019
11. Jack G.Zheng, Data visualization in Business Intelligence, Kennesaw state University,2017
12. Visual it, A comprehensive Guide to Data Visualization ,netqust,2020
13. Refrence: Laura po, Nikos Bikakis, Link Data Visualization Technique, Tools and Big Data,Morgan &claypool Publisher,2020
14. Koichi Takeuchi,Analytics in the age of Digital Transformation,Technical review, 2019
15.Digitla Transformaton and the role of enterprise architecture ,(ITU),2019.