مدل یابی معادلات ساختاری رابطه رهبری عاطفی با اعتماد سازمانی، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی
الموضوعات :مرضیه موسوی بیدله 1 , صدرالدین ستاری 2 , توران سلیمانی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی،واحد اردبیل،دانشگاه آزد اسلامی اردبیل،ایران. .m.musavi5454@gmail.com
2 - دانشیار،گروه علوم تربیتی،واحد اردبیل،دانشگاه آزد اسلامی اردبیل، ایران.(نویسنده مسئول). Sadraddin1356@yahool.com
3 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزد اسلامی اردبیل، ایران. t.soleimani12@gmai.com
الکلمات المفتاحية: رهبری عاطفی, یادگیری سازمانی, نوآوری سازمانی, اعتماد سازمانی,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف مشخص نمودن مدل یابی معادلات ساختاری رابطه رهبری عاطفی با اعتماد سازمانی، یادگیری سازمانی و نوآوری سازمانی(مورد مطالعه: مدیران دانشگاه های استان مازندران)انجام شده است. روش تحقيق نیز توصيفي- همبستگی از نوع معادلات ساختاری ،و جامعه آماری کليه مدیران دانشگاه های(آزاد اسلامی، سراسری، علوم پزشکی) استان مازندران، که به تعداد 460 نفر که با مراجعه به جدول کرجسی و مورگان تعداد نمونه 210 نفر انتخاب شده است. پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی است. در این پژوهش جمع آوری اطلاعات مورد نیاز پژوهش درباره سبک رهبری عاطفی و متغیرهای وابسته به آن(یادگیری سازمانی، ،اعتماد سازمانی، ،نوآوری سازمانی)با پرسشنامه های استاندار شده مورد بررسی قرار گرفته است وآلفای کرونباخ آنها به ترتیب88/0 ، 80/0 ، 88/0 ، 70/0، بدست آمده است. همچنین براي تجزیه و تحليل داده هاي حاصل از پرسشنامه متناسب با سوالات تحقيق از آمار استباطی و توصیفی و روش معادلات ساختاری استفاده شده است و تحلیل داده ها با استفاده و نرم افزار،lisrel8.8 ،spss26 انجام شده است.نتایج تحلیل نشان داد که متغیر مستقل رهبری عاطفی در ارتباط با متغیرهای وابسته( یادگیری سازمانی،نوآوری سازمانی و اعتماد سازمانی ) رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و مقادیر محاسبهشده نشاندهندهی تأیید برازش مدل براساس این شاخصها میباشند و به عبارتی مدل از تناسب و برازش خوبی برخوردار است.
ابراهیمی،سید عباس،حاجی پور،ابراهیم.(1400).بررسی نقش اعتماد در تسهیم دانش شغلی کارکنان دانشگاه تربیت مدرس.فصلنامه علمی و پژوهشی مدیریت نظامی،شماره21،صص162- 135. اردلان، محمدرضا؛ قنبری، سیروس؛ نصیری ولیک بنی، فخرالسادات و بهشتی راد، رقیه. (1397). نقش رهبری خدمتگزار در ارتقای اعتماد سازمانی با نقش میانجی توانمندسازی، فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، دوره 3، شماره 4، ص 143 - 167. آقایی، نجف و مرادی، عرفان. (1399). تعیین روابط علی فرهنگ و یادگیری سازمانی: نقش میانجی هویت سازمانی در اداره کل ورزش و جوانان استان البرز. فصلنامه علوم تربیتی و روانشناسی "مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش" دوره چهارم، شماره 13، ص 31 - 40. تقی نسب، اصغر. (1398). بررسی رابطه سبک مدیریت با نوآوری سازمانی در مدارس متوسطه شهرستان رباطکریم، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران. خورشید، صدیقه؛ پاشازاده، عاطفه. (1398). اثر سبک رهبری تحولآفرین بر قابلیت یادگیری سازمانی با ملاحظه نقش میانجی هوش سازمانی، پژوهشنامه مدیریت تحول، 6 (1). حسنزاده، حسن. (1399). شناسایی عوامل مؤثر بر اعتمادسازی بین کارکنان و مدیران و بررسی وضعیت موجود سازمانهای اجرایی کشور، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، پردیس قم. زارعی متین، حسین؛ طهماسبی، رضا و موسوی، سید محمدمهدی. (1398). نقش مؤلفههای فرهنگ سازمانی در اعتمادسازی: بررسی روابط بین ابعاد فرهنگی گلوب و اعتماد. فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال چهارم، شماره 15، ص 145 - 178. زاهدی،رمضان، لطفیزاده، فرزانه. (1399). مقیاسها و مدلهای نوآوری سازمانی. مجلۀ مطالعات مدیریت، (55): 39 - 64. فاضل، امیر، کمالیان، امیررضا، خجسته، غلامرضا و فاضل، علی. (1397). نقش اعتماد در نوآوری سازمانی: پژوهشی در یک سازمان ایرانی بخش خدمات. فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، 77. نعمتی، مژده، محمّد داودی، امیرحسین و محمّدخانی، کامران. (1399). ارتباط همزمان رهبری خدمتگزار و هوش اخلاقی با اعتماد سازمانی. کنفرانس بینالمللی نخبگان مدیریت. Brackett, M. A., & Mayer, J. D. (2010). Convergent, discriminant, and incremental validity of competing measures of emotional intelligence. Personality and Social Psychology Bulletin, 29, 1147-1158. Dovidio, j. F., & Banfield, J. C. (2017). Prosocial Behavior and Empathy.International Encyclopedia of the Social & Behavioral Science (Second Edition),216-230. Hoffman, M. L. (2018). Nurse Managers' Emotional Intelligence and EffectiveLeadership: A Review of the Current Evidence. The Open Nursing Journal,31(12): 86-92. doi: 10.2174/1874434601812010086. Hodson, R. (2013). Management behaviour as social capital: A systematic analysis of organizational ethnographies. British Journal of Industrial Relations, 43(1), 41-65. Hannula, M. S. (2019). Motivation in mathematics: Goals reflected in Emotions. Educational Studies in Mathematics, 63(2), 165 – 178. Johnson, S. G., Schnatterly, K., & Hill, A. D. (2018). Board composition beyond independence: Social capital, human capital and demographics. Journal of Management, 39(1), 232–262. Kong, L. L., Ma, Z. Q., Ji, S. H., & Li, J. (2020). The mediatingeffect of empathy on the relationship between culturalintelligence and intercultural adaptation in intercultural serviceencounters. The Journal of Asian Finance, Economics andBusiness, 7(2), 169-180. Lyon, B.L (2018) Stress, Coping and Health A conceptual Overview B. L.Lyon Handbook of Stress, Coping and Health. Detroit: Sage Publications, 2018, 2-20. Lien, B. Y., Hung, R. Y., Yang, B., & Li, M. (2008). Is learning organization a valid concept in Taiwanese context . International Journal of Manpower, 27(2), 189–203. Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P. (2018). Selecting a measure of emotional intelligence: The case for ability testing. In R. Bar-On & J. D. A. Parker (Eds.), Handbook of emotional intelligence (pp. 320-342). New York: Jossey-Bass. Mayer, J. D., & Salovey, P. (2015). What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. Sluyter (Eds.), Emotional Development and Emotional Intelligence: Implications for Educators (pp. 3-31). New York: Basic Books. Mindeguia, R., Aritzeta, A., Garmendia, A., Martinez-Moreno, E., Elorza, U., &Soroa, G. (2021) Team Emotional Intelligence: Emotional Processes as a Linkbetween Managers and Workers. Frontiers in Psychology, 12 (619999): 1-11. Nokelainen, P., Silander, T., Ruohotie, P., & Tirri, H. (2007). Investigating the Number of Non-linear and Multi-modal Relationships between Observed Variables Measuring a Growth-oriented Atmosphere. Quality & Quantity, 41(6), 869-890. Phillips &Maguire, S (2014) Citibankers atCitigroup: A study of the loss of institutionaltrust after a merger. Journal of ManagementStudies, 45. Seonmi HA, SaJean YOUN, Jaeseung MOON(2020), Emotional Leadership, Leader Legitimacy, and Work Engagement in Retail Distribution Industry. Print ISSN: 1738-3110 / Online ISSN 2093-7717JDS website: http://kodisa.jams.or.kr/http://dx.doi.org/10.15722/jds.18.7.202007.27. Saiti, A., & Papadopoulos, Y. (2018). School teachers’ job satisfaction andpersonal characteristics. International Journal of Educational Management, 29(1),73–97. Tirri,K,Nokelainen,P(2011).Emotional Leadership Ques tionnaire.Measuring multiple intelligences and moral sensities education,77-100. Tirri, K., Komulainen, E., Nokelainen, P., & Tirri, H. (2012). Conceptual Modeling of Self-Rated Intelligence-Profile. Proceedings of the 2nd International Self-Concept Research Conference. Sydney: Sydney: University of Western Sydney. Weisberg ,R.W(2012). Expertise and reason in creative thinking: evidence from case studies and the laboratory. In: Kaufman JC, Baer J, editors. Creativity and Reason in Cognitive Development. Cambridge, Cambridge University Press,. Wong , C. Kym . A(2009). Critical realist approach to organizational innovation research . 4th International Critical Management Studies Conference Critical Realism: Progress and Challenges Stream. Özgül, B., & Zehir, C. (2022). Top management’s green transformational leadership and competitive advantage: the mediating role of green organizational learning capability. Journal of Business & Industrial Marketing (ahead-of-print). Potosky, D., & Azan, W. (2022). Leadership behaviors and human agency in the valley of despair: A meta-framework for organizational change implementation, Human Resource Management Review, 100927. Cherif, F. M. (2023). Corporate Entrepreneurship and Innovation Performance: The Mediating Effect of Employee Engagement through Leader’s Supervision. Economies, 10(7), 156.