بررسی نقش مدیریت فرهنگی در تحول اقتصاد صنعت گردشگری استان قم
الموضوعات : مدیریت فرهنگی
1 - دانشجوی دکتری تخصصی مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی . واحد علوم و تحقیقات
الکلمات المفتاحية: صنعت گردشگری , تنوع گردشگری , مدیریت فرهنگی , اقتصاد فرهنگ , استان قم,
ملخص المقالة :
گردشگری پیشران توسعه اقتصادی اجتماعی جوامع و جایگزینی برای تنوع بخشی به نظام اقتصادی شناخته میگردد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش مدیریت فرهنگی در تحول اقتصاد صنعت گردشگری در استان قم صورت گرفته است. پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی و با تکیه بر منابع کتابخانه ای و داده های میدانی صورت گرفته است. روند پژوهش در دو محور کمی و کیفی صورت گرفته است. در بخش کیفی با استفاده از نظرات کارشناسان و نخبگان حوزه گردشگری، تنوع گردشگری در استان قم احصاء و بر مبنای فراوانی دیدگاه ها رتبه بندی شده است. با عنایت به جامعه آماری حجم نمونه ای 386 نفری برای گردآوری داده های میدانی از طریق پرسشنامه طیف لیکرت به شکل تصادفی انتخاب شده است. داده های گردآوری شده در نرم افزار SPSS با استفاده از آزمون های T تک نمونه ای ، همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش بیانگر این است که وضع موجود انواع گردشگری استان قم و مؤلفه های مدیریتی و بسترهای فرهنگی چندان مطلوب نیست. آماره T بیانگر روند منفی این شاخص هاست. نتایج آزمون رگرسیون بیان میکند مؤلفه های فرهنگی به تنهایی مقدار 0.134 از تغییرات متغیر وابسته را برعهده دارند و نیز مؤلفه های فرهنگی نیز مقدار 0.231- از درصد تغییرات متغیر وابسته توجیه میکند. به عبارت دیگر می توان ابراز داشت که متغیرهای مستقل پژوهش مقدار کمی از تغییرات متغیر وابسته را داشته و این یعنی متغیرهای دیگری بر روند گردشگری در استان قم و توسعه آن موثر است.
- آزادخانی، پاکزاد (1397) بررسی اثرات اجتماعی- فرهنگی توسعه گردشگری شهری ایلام، فصلنامه جغرافیای اجتماعی شهری، 5 (1) 15-1
- باقری, مسلم, مباشری, علی اصغر, معاون, زهرا, شکاری, فاطمه. (1400). فراترکیب عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری مذهبی. پژوهشنامه حج و زیارت, 6(1), 165-201.
- حاج آقا میر سید مصطفی، رشادتجو حمیده، ابطحی عطاءالله، صالحیامیری سید رضا، عزیزآبادی فراهانی فاطمه. تبیین مدل های توسعه گردشگری فرهنگی در ایران. نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. ۱۴۰۱; ۲۲ (۶۶) :۴۱۱-۴۲۷ http://dx.doi.org/10.52547/jgs.22.66.411
- محمد اسماعیلی، الهام (1401) ، فرهنگ و تاثیر آن بر صنعت گردشگری؛ پژوهش های علوم مدیریت سال چهارم زمستان 1401 شماره 13
- حاجی علی اکبری, فیروزه, موسوی, نرگس, & درودی, هما. (1401). تحلیل نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در توسعه گردشگری بومگردی شهرستان زنجان. نشریه گردشگری شهری, 9(1), 33-47. doi: 10.22059/jut.2022.334502.982
- فلاحی،دکتر کاظم(1396) اصول فرهنگ و مردم شناسی،دوره آموزشی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گيلان.
- قاسمی، مریم. (1394) شناسایی راهبردهای مطلوب توسعه گردشگری فرهنگی در نواحی روستایی با تلفیق مدلهای برنامه ریزی راهبردی و شبکه عصبی مصنوعی، فصلنامه پژوهش های روستایی ، 6 (3)، 592-567
- کروبی، مهدی،(1382) فرهنگ و گردشگری، نشریه علوم اجتماعی، فصلنامه مطالعات گردشگری، شماره 2 : صفحات48 – 21
- موسوی, میرنجف, & سلطانی, ناصر. (1393). تحلیلی بر نقش گردشگری مذهبی در توسعه شهری (مطالعه موردی: امامزاده جعفر(ع) یزد). فصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری, 5(18), 77-94
- مقصودی، مجتبی؛ ارسيا، بابک، (1388)جایگاه گردشگری در تعميق همبستگی ملی در ایران، فصلنامه مطالعات ملی؛ 37 ،سال دهم، شماره 1 : صفحات 99 تا 1
- ویسی، هادی. (1396) بررسی سیاستگذاری صنعت گردشگری در قوانین بالادستی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامۀ مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی ، 7 (25) ، 112-93
- Alvarado-Sizzo, I., Frejomil, E. P., Crispin, A. S (2017). “Religious tourism in southern Mexico: Regional scopes of the festival of the Immaculate Conception”, Geo forum. 83, p. 14-25.
- Csapó, J. & Matesz, K. (2007). A cultural truisms jelentesage as scrape napjaink idegenforgalmában. In: Földrajzi Értesítő. 56. Eve. 3-4. fuzz. /2007. pp. 291-301. Cultural Tourism Industry Group. http://www. Culturaltourismvictoria. om.au.
- Christou, P., & Sharpley, R. (2019). Philoxenia offered to tourists? A rural tourism perspective. Tourism Management, 72(4), 39-51.
- Durán-Sánchez, A., Álvarez- García, J., del Río-Rama, M., Oliveira. C (2018). “Religious
- Fabio, C., Gian, C., Anahita, M (2016). “New Trends of Pilgrimage: Religion and Tourism, Authenticity and Innovation, Development and Intercultural Dialogue: Notes from the Diary of a Pilgrim of Santiago”, AIMS Geosciences, 2 (2), p. 152-165.
- Indrawati, N., Soetomo, S., Setioko, B., Murtini, T. W (2016). “Edu- Religious Tourism Based on Islanic Architectur Approach, a Prelimenary Research in Majasto Cemetery- Sukoharjo Regency Central Java”, Procedia- Social and Behavioral Sciences, 227, p. 656-663.
- Tourism and Pilgrimage: Bibliometric Overview”, Religions, 9 (249), p. 1-15.
- Kartal, B., Tepeci, M., Atlı, H (2015). “Examining the religious tourism potential of Manisa, Turkey with a marketing perspective”, Tourism Review, 70 (3), p. 214 – 231.
- Sheresheva, M., & Kopiski, J. (2016). The main trends, challenges and success factors in the Russian hospitality and tourism market. Worldwide Hospitality Tourism Themes, 8 (3), 260-272
- Tkaczynski, A., Arli, D (2018). “Religious tourism and spiritual leadership development: Christian leadership conferences”, Journal of Hospitality and Tourism Management, 35, p. 75-85.
- UNWTO (2017). International congress on religious touris and pilgrimage. Retrieved from http://europe. unwto.org/event/ international-congress-religioustourismand- pilgrimage.
- Valeriu and Mauela, Elena (2007), “Cultural Tourism and Sustainable Development”, Romanian Journal of Economic Forecasting, France.
- Wang, E., Little, B., DelHomme, B (2012). “Factors contributing to tourists' length of stay in Dalian northeastern China - A survival model analysis”, Management Perspectives, 4, p. 67-72.