ارائه الگوی قهرمانانه کارکنان سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور با رویکرد تحلیل مضمون
الموضوعات :شهرام اکبری 1 , فرشاد حاج علیان 2 , منصوره مرادی حقیقی 3 , نیلوفر ایمانخان 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (عهدهدار مکاتبات) 2
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیران, سازمان ثبت اسناد و املاک کشور, رفتار قهرمانانه,
ملخص المقالة :
در هر سازمان و نهاد، کارکنان بهعنوان مهمترین سرمایه و ارزشافزوده آن شناخته میشوند.ازاینرو،رفتار قهرمانانه و ارزشمند کارکنان، میتواند ریشة اصلی رشد و تعالی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باشد. ازاینرو هدف پژوهش ارائه الگوی رفتار قهرمانانه کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.در این راستا پژوهش حاضر با رویکردی کیفی و از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شده است. در این پژوهش، با انجام مصاحبه نیمهساختاریافته با ۵۱ نفر از خبرگان شامل اساتید، مدیران ارشد و متخصصان از طریق نمونهگیری هدفمند برای جمعآوری اطلاعات اقدام شد.سپس با استفاده از روش تحلیل مضمون، اطلاعات استخراج شده از متون و مصاحبهها دستهبندی و تجزیهوتحلیل شدند. پایایی با استفاده از روش دو کدگذار و پایایی باز آزمون مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. بهمنظور محاسبه میزان توافق از ضریب کاپا استفاده شد که مقدار آن ۰٫۵۱ به دست آمد که نشاندهنده پایایی قابلقبولی است.همچنین برای اطمینان از روایی پژوهش، علاوه بر بهکارگیری استراتژی حساسیت پژوهشگر در فرایند پژوهش، یافتهها در اختیار ۳ تن از خبرگان دانشگاهی قرار گرفته و به تأیید رسیدند.نتایج نشان داد که رفتار قهرمانانه کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور باید دارای ویژگیهایی از قبیل عوامل سازمانی و عوامل فردی باشد.در نهایت، به ۵۳ کد اولیه، ۵۳ مضمون پایه و ۲ مضمون سازمانیافته طبقهبندی شدند.همچنین رفتار قهرمانانه کارکنان این سازمان، نشاندهنده تعهد و مسئولیتپذیری آنها در قبال مردم و کشور است.خدمات ارزشمند آنها در زمینه ثبت اسناد و املاک، نقشی اساسی در نظم و امنیت جامعه دارد.
[1] آرامش ،الفبای ،مثل یک قهرمان فکر کنید(1400) مجله الفبای آرامش،ص1-8
[2] آرایی،وحید؛ حافظی زاده ؛علی(1402) توصیه های سیاسی تاثیر الگوی رهبری تحول آفرین بر رفتار قهرمانانه ومشارکت کاری کارکنان در شهرداری تهران،فصلنامه علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایران ،دوره 11،شماره 2،شماره پیاپی(26)،تابستان 1402،ص9-14
[3] چهاردولی ، حمیدرضا (1401). ترسیم رابطه بین رهبری تحول آفرین، اعتماد به رهبری و رفتار قهرمانانه (مدافعانه) کارکنان (مورد مطالعه: کارکنان مرکز بهداشت ملایر). پایان نامه دوره کارشناسی ارشد. پیام نور استان همدان،مرکز پیام نور ملایر
[4] دیده بان ،مصطفی (1401). تاثیر رهبری تحول آفرین بر رفتار قهرمانانه کارکنان و موفقیت سازمانی در تغییر سازمانی شبکه بهداشت و درمان و بیمارستان های شهر مرند. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی، مرکز پیام نور خوی
[5] شکیب ، میلاد؛ 7 ویژگی برجسته افراد قهرمان ،(1400) ، مجله دانستنی های اجتماعی ، شماره 5، ص 1-7
[6] رشیدی ،مهدی؛ حمیدی بینا باج؛مژگان،فرشاد ،عطیه،(1401) نقش میانجی اعتماذد به مدیران در تاثیر حمایت سازمان ادراک شده بر شکل گیری رفتار قهرمانانه کارکنان در فرآیند تغییر سازمانی،فصلتنامه توسعه مدیریت، سال هفدهم، شماره 65، پاییز 1401 ص2-7
[7] خمسه ، یوسف ،نظام های ثبتی وثبت نوین ،(1400)مجله حقوق ثبت ،شماره423،ص 1-4
[8] فرشاد ، عطیه (1400). تحلیل نقش حمایت سازمانی ادراکشده و اعتماد به مدیر در شکلگیری رفتار قهرمانانه کارکنان در فرایند تغییر سازمانی. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان خراسان جنوبی، مرکز پیام نور بیرجند.
[9] فتحی آشیانی ، علی ،عظیمی آشتیانی، هادی ،(تالیف: ریموند میلتن برگر)،شیوه های تغییر رفتار،مرکز تحقیق وتوسعه علوم انسانی ،1388 ، ص1-3
[10] فولادوند ، محسن ؛ هوشیار بخش ، علی ؛ محمدی ، اسفندیار ؛ تابان ، محمد ؛ (1399) بررسی رابطه بین رهبری تحول گرا ، اعتماد به رهبری ورفتار قهرمانانه کارکنان در طول تغییر ، نهمین همایش پژوهش های مدیریت وعلوم انسانی در ایران ،21 اسفند1399(تهران)،ص1-4
[11] قره قشلاقی مردانی، لیلا (1400). تاثیر رهبری تحول گرا بر رفتار قهرمانانه کارکنان در تغییر سازمانی: نقش واسطه ای تعامل کاری در شبکه بهداشت و درمان شهر سلماس. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان آذربایجان غربی، مرکز پیام نور خوی
[12] غفاری , مجتبی ؛ مددی ، پیمان ؛ (1399) نظام حقوقی ثبت املاک ، فصلنامه علمی فقه وحقوق نوین ، شماره 4، زمستان1399، ص 87-10
[13] میرحسینی ، سید محسن ؛ رضایی کلید بری ، حمیدرضا ؛ فریدی ما سوله ، مرضیه ؛ (1401)،بررسی تاثیر رهبری بر رفتار قهرمانانه کارکنان از طریق اعتماد به رهبری، ششمین همایش بین المللی ونهمین همایش ملی مدیریت وحسابداری در ایران , 1401،ص 1-12
[14] -Agheli, M., NikMenesh, Sh., Rashidi, H., & Jalali, P. (2023). Training on thesis writing and scientific article writing. first edition, Tehran: Dibagaran Book Institu.
[15] -Agestam,L,wonlayer,J(2016). (2016)information system development project –how multiple champioment and champion 1(25).pp63-47 . magazine system High Europe.
[16] -Aida,E,furuca,F,.mohamad,.N. /(2020)--the relationship between transformational leadership trust in leadership and employee championing behavior during organization change (Asi [17] a pacific manegment review )volume 26 Issue2 viours build a coheren whole102-95-2021. [18] Bonawitz,K.wetmore,M,hichler,.,r.dalton.j.damschroder.l,.forman,jR,allah.K.H.moniz,M ((2020) champion incontex:which attributes matter for change efforts in healthcare?.implementation scienceTfull text.magazine Implementation scienge Numbr 15 .number peaper62.pp2-6
[19] -Carter, M. Z., Armenakis, A. A., Feild, H. S., & Mossholder, K. (2012). Transformational leadership, relationship quality, and employee performance during continuous incremental organizational change. Journal of Organizational Behavior, 34(7), 942e958. https://doi.org/10.1002/job. J. Organiz. Behav.
[20] -Faupel, S., & Süß, S. (2019). The effect of transformational leadership on employees during organizational changeean empirical analysis. Journal of Change Management, 19(3), 145e166. https://doi.org/10.1080/14697017.2018.1447006.
[21] -Herscovitch, L., & Meyer, J. P. (2002). Commitment to organizational change: Extension of a threecomponent model. Journal of Applied Psychology, 87(3), 474e487. https://doi.org/10.1037/0021- 9010.87.3.474
[22] -Hirschi, T. (1969). Social control theory. In F. T. Cullen, & R. Agnew (Eds.), Criminological theory: Past to present. Roxbury Publishing Compan
[23] -.Howell,J.shea,Ch. (2006)effects of champion behavior team potency and external communication activities on predicting team Group & organization manegment performance.Group or 0rganization maneg ment viv0l 31 Number2.Avril.pp180-216 [24] -Islam, M. N., Furuoka, F., & Idris, A. (2020). Employee championing behavior in the context of organizational change: a proposed framework for the business organizations in Bangladesh. Journal of Asia Business Studies, 14(5), 735-757.
[25] -Islam, M. N., Furuoka, F., & Idris, A. (2020b). The impact of trust in leadership on organizational transformation. Global Business and Organizational Excellence, 39(4), 1e10. https://doi.org/10.1002/joe.2200
[26] -Islam, M. N., Furuoka, F., & Idris, A. (2021). Mapping the relationship between transformational leadership, trust in leadership and employee championing behavior during organizational change. Asia Pacific Management Review, 26(2), 95-102.
[27] -Islam, M. N., Idris, A., & Furuoka, F. (2022). The Role of Leadership to Nurture Employee Championing Behavior during Organizational Change: Does Valence Matter? An Individual Level Analysis. Employee Responsibilities and Rights Journal,
[28] -Kelloway, E. K., Turner, N., Barling, J., & Loughlin, C. (2012). Transformational leadership and employee psychological well-being: The mediating role of employee trust in leadership. Work & Stress, 26(1), 39e55. https://doi.org/10.1080/02678373.2012.660774.
[29] -McAllister, D. J. (1995). Affect- and cognition-based trust as foundations for interpersonal cooperation in organizations. Published by : Academy of Manage. Academy of Management Journal Academy of Management Journal, 38(1), 24e59. author ( s ): Daniel J . McAllister Source
[30] -Negoita,*B .rahrovani,Y.lapointe,L.pinsonneault,A.(2021) Discributed ITchampioning :a process Theory.conference paper . 2021JINFTEGNOL.Number25:pp5-1
[31] -Rothwell, R., Freeman, C., Horsley, A., Jervis, V. T. P., & Townsend, J. (1974). SAPPHO updated - PHO phase II project SAP- Technological guideposts and innovation avenues. Research Policy, 3(3), 258e291
[32] -Renken,J. Richard,R.(2019)champions of Is Innovations Article jan 2019 JADV NURS.N umber25.pp7-12
[33] Schoorman, F. D., Mayer, R. C., & Davis, J. H. (2007). An Integrative Model of Organizational Trust: Past, Present, and Future. Academy of Management Review, 32(2), 344e354
[34] -Zhang, Z., & Arvey, R. D. (2009). Rule breaking in adolescence and entrepreneurial status: An empirical investigation. Journal of Business Venturing, 24(5), 436e447. https://doi.org/10.1016/j.jbusvent.2008.04.009.
[35] -Walter,A.praveen,P,K.,riesenhuber , .hogegl,M.(2011)championbehavior and innovations success an empirical invest igation of university spin-offst .magazine manegment innovation product.peaper28.number 4/pp1-3
[36] 1-Won,layer,G.agestam,L.(2016)-undeerstandingchampion behavior in a health care infor mation system development progect. Magazine European journal of information systems. (1)25:pp47-63 [37]