بازنمایی ادراک مدیران مدارس از تغییر و موانع همگامی با آن در نظام آموزشی با رویکردی روایت پژوهی
الموضوعات :
رسول ساعدی
1
,
سیروس قنبری
2
,
ارسطو عبدالله پور
3
,
حبیب قادرمرزی
4
1 - دانشجو دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2 - استاد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
3 - دانشجو دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ایران.
4 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، سنندج، ایران.
الکلمات المفتاحية: تغییر, ادراک مدیران مدارس, نظام آموزشی, روایت پژوهی.,
ملخص المقالة :
هدف: هدف از انجام این پژوهش روایت نگاری تجارب مدیران مدارس دوره ابتدایی شهرستان بوکان (آذربایجان غربی) از همگامی با تغییرات در نظام آموزشی بود.
روش: این پژوهش از نوع کیفی است که به روش روایت پژوهی انجام شد. جامعه پژوهش کلیه مدیران آموزشی مقطع ابتدایی شهرستان بوکان (آذربایجان غربی) بودند که در سال تحصیلی 1403-1402 مشغول به کار بودند. از این جامعه پژوهش، با روش نمونه گیری هدفمند و تا اشباع نظری داده ها با 15 نفر از این مدیران مدارس مصاحبه نیمه ساختارمند صورت گرفت. داده ها با روش تحلیل مضمون تحلیل شد، برای پایایی داده ها از روش توافق بین کدگذاران و برای روایی یافته ها از روش بازنگری توسط شرکتکنندگان استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل داده ها از طریق تحلیل مضمون مرحله ای نشان داد که: توصیف مدیران مدارس از تغییرات و فهم آن شامل: تبدیل مدرسه به محیطی شاد، افزایش مهارت کادر اجرایی و آموزشی مدرسه، کم کردن تعداد دانش آموزان در یک کلاس درس، اهمیت و توجه بیشتر به بازی و مهارت آموزی در مدرسه، تغییر شیوه جذب و نگهداری معلمان، استفاده از معلم متخصص برای هر درس بود. موانع پیشروی همگامی مدیران مدارس با تغییرات عبارتند از: عدم تخصیص بودجه کافی به مدارس، عدم مهارت کافی مدیران مدارس، عدم همراهی والدین، عدم فضای کافی در کلاسها و مدارس، نبود برنامه درسی ملی به روز، عدم عدالت آموزشی در توزیع مدرسه ها، کمبود معلم، مدیران غیرمنعطف، انتخاب انتصابی مدیران مدارس، نظام آموزشی متمرکز.
نتیجه گیری: بازنمایی ادراک مدیران از تغییر در مدارس موجب تبدیل مدرسه به محیطی بهتر برای آموزش و یادگیری و حتی شناسایی موانع سد راه بکارگیری تغییرات در مدارس میباشد.
رمشکانیان، امین، حمیدیان، یداله. (1401). بررسی نقش تحولات جهانی در اموزش و پرورش با نقش فناوری اطلاعات و نوآوری، پژوهش¬های معاصر در علوم و تحقیقات، 4 (4): 99-81.
سادلر، فیلیپ. (1380). مدیریت تغییر، ترجمه غلامرضا اسماعیلی، تهران.
سیاری، اکرم. (1400). رابطه سبک¬های تفکر و احساس کارآمدی با پذیرش تغییر سازمانی در مدیران مدارس ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه دو کرمان، پیشرفت¬های نوین در مدیریت آموزشی، 2 (4): 56-42.
شعاری نژاد، علی. (1370). روان شناسی یادگیری. تهران: توس.
شیرازی، علی، (1373). مدیریت آموزشی: مشهد: انتشارات جهاد دانشگاهی.
عربلو، رحمان، یزدخواستی، علی. (1395). رابطه بین ویژگی¬های مورد نیاز مدیران در مدیریت تغییر موفق با عملکرد کارکنان براساس مدل گاتو در آموزش و پرورش کاشان، نوآوری¬های مدیریت آموزشی، 11 (4): 141-120.
فتحی واجارگاه، کورش. (1388). اصول و مفاهیم برنامهریزی درسی. تهران: بال.
گوران، شیوا؛ صالحی، کیوان؛ جوادی پور، محمد. (1398). رهیافتی پدیدارشناختی در بازنمایی واکنش¬های معلمان نسبت به تغییرات در نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دوره ابتدایی، پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال شانزدهم، 12 (2): 45-31..
محمد حسین، هاشمیان. (1400). بازنمایی تغییرات اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مطالعات اجتماعی، 9 (3):131-119.
موسی¬پور، نعمت اله. (1391). رویکرد حاکم بر تغییر در نظام آموزش و برنامه درسی ایران، راهبرد فرهنگ، 17 (1): 234-221.
مهرمحمدی، محمود. (1388). برنامه درسی: نظرگاهها، رویکردها و چشم اندازها. تهران: سمت.
میرکمالی، محمد؛ پور کریمی، جواد؛ فراستخواه، مقصود؛ نامداری پژمان، مهدی. (1397). طراحی الگوی تضمین کیفیت برنامهریزی آموزشی دانشجو - معلمان در دانشگاه فرهنگیان. دو فصلنامه مطالعات برنامه ریزی آموزشی, 6(12): 65-88.
وکیلیان، منوچهر. (1375). نظارت و راهنمایی. تهران: پیام نور.
هفشجانی، حبیب اله، ده چشمه، مهرداد صادقی. (1398). اثرات تعهد به تغییر بر تمایل به ترک خدمت از طریق متغییر میانجی کنار امدن با تغییر در ادارات آموزش و پرورش شهر کرد، مطالعات کاربردی در مدیریت و توسعه، 4 (4): 96-82.
هنسن، مارک، (1370)، مدیریت آموزشی و رفتار سازمانی. ترجمه محمدعلی نائلی؛ اهواز: دانشگاه شهید چمران.
Aldahdouh T. Z., Nokelainen P., Korhonen V. (2020). Technology and social media usage in higher education: The influence of individual innovativeness. SAGE Open, 10(1), 1–20.
Braun V & Clarke V. (2006). «Using thematic analysis in psychology». Qualitative Research in Psychology. 8, 77-101.
Coelho V. A, Bear G. G, Brás P. (2020). A multilevel analysis of the importance of school climate for the trajectories of students’ self-concept and self-esteem throughout the middle school transition. Journal of Youth and Adolescence, 49(9), 1793–1804.
Daniel Mamo Gebretsadik(2022). An Exploration of Change Leadership at Public Higher Education Institutions in Ethiopia, Article Reuse Guodeline, Volume 12, isse 21.
Dung L. T., Van Hai P. (2020). The effects of transformational leadership and job satisfaction on commitment to organizational change: A three-component model extension approach. The Southeast Asian Journal of Management, 14(1), 6.
Ford J, Ford L, Polin B. (2021). Leadership in the implementation of change: Functions, sources, and requisite variety. Journal of Change Management, 21(1), 87–119.
Pandita, Alka, Kiran, Ravi (2023), Tapping the Potential of Academic Leadership, Experiential Learning, and Employability of Students to Enhance Higher Educational Institute Performance, Article Reuse Gideline, 13 (4): 25-33.
Sadler, Philip. (1380). Change Management, translated by Gholamreza Esmaili, Tehran.
Simić, Nataša, Vukelić, Milica. (2023). The Transition to Vocational Secondary School in Serbia: A Two-Wave Moderated Mediation Study on School Climate, Teacher Support, Engagement and School Adjustmen, Article Reuse Gideline, 13 (1): 111-132.
Stacy L. Denny. (2021). Edutocracy: A Model of the New West Indian Plantocracy in Barbados, Sage open, 11 (2): 121.
Vakilian, Manouchehr. (1375). Supervision and guidance. Tehran: Payam Noor.
Yukl G. A., Gardner W. L. (2020). Leadership in organizations (9th ed.). Pearson education.Inc.