تأثیر کارکردهای فرهنگی رسانه ملی بر تقویت نهاد خانواده
الموضوعات :سیدحمیدرضا منتظری پور 1 , گیتا علیآبادی 2
1 - کارشناسی ارشد، علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: رسانه ملی, نهاد خانواده, کارکردهای فرهنگی,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر بررسی نقش کارکردهای فرهنگی رسانه ملی بر تقویت نهاد خانواده بوده است. جامعه آماری حاضر شامل خانوادههای منطقه 2-13 استان تهران هستند که به صورت نامحدود فرض شدهاند. جهت نمونهگیری در تحقیق حاضر با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه آماری در سطح خطای 5/0 با فرمول کوکران 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه به منظور جمعآوری دادههای مورد نیاز جهت سنجش و اندازهگیری متغیرهای مورد بررسی استفاده شده است. که روایی آن با نظرات خبرگان و پایایی با آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. جهت بررسی فرضیات آزمونهایt و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ترویج آداب و رسوم، ترویج ارزشها و هنجارهای اجتماعی، ترویج چگونگی ارتباطات فردی و اجتماعی و ترویج بینشها، عقاید و ایدئولوژیهای حاکم در جامعه با تقویت نهاد خانواده رابطه معناداری وجود دارد. در این پژوهش از پرسشنامه به منظور جمعآوری دادههای مورد نیاز جهت سنجش و اندازهگیری متغیرهای مورد بررسی استفاده شده است. که روایی آن با نظرات خبرگان و پایایی با آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. جهت بررسی فرضیات آزمونهایt و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ترویج آداب و رسوم، ترویج ارزشها و هنجارهای اجتماعی، ترویج چگونگی ارتباطات فردی و اجتماعی و ترویج بینشها، عقاید و ایدئولوژیهای حاکم در جامعه با تقویت نهاد خانواده رابطه معناداری وجود دارد.
_||_