تأثیر تبادل اطلاعات زنجیره تامین و شیوه های مدیریت کیفیت بر عملکرد سهم بازار (مورد مطالعه : شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط)
الموضوعات :سید حسن ضابطی اصل 1 , ابراهیم علی رازینی 2 , حسن سلیمانی 3 , حمیدرضا سعادت امیری 4
1 - گروه مدیریت صنعتی،حوزه معاونت سما واحد کرج،ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی،دانشکده مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی،کرج،ایران
3 - مدیر امورآموزشی،پژوهشی و فرهنگی دانشجویی،حوزه معاونت سما واحد کرج،ایران
4 - کارشناس مسول ارزیابی و نظارت امور فرهنگی دانشجویی
الکلمات المفتاحية: شرکت های کوچک و متوسط, مدیریت کیفیت, سهم بازار, تبادل اطلاعات زنجیره تامین, سرمایه گذاری خاص تامین کننده,
ملخص المقالة :
شرکت های کوچک و متوسط بیش از 75 درصد فرصت های شغلی شهری و بیش از 50 درصد درآمد مالی ملی را تشکیل می دهند.نظر به اهمیت تبادل اطلاعات به عنوان مکانیزم اصلی هماهنگی زنجیره تأمین برای مدیران ارشد شرکت های کوچک و متوسط در ایران،پژوهش حاضر با بررسی پیمایشی صورت گرفته بر روی اطلاعات 61 شرکت تولیدی کوچک و متوسط داخلی به دنبال بررسی ارتباط بین تبادل اطلاعات زنجیره تأمین و سهم بازار با در نظر گرفتن شاخص هایی نظیر شیوه های مدیریت کیفیت و سرمایهگذاری خاص تأمینکننده می باشد.این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه ی گردآوری داده ها توصیفی – پیمایشی می باشد. جامعه آماری متشکل از مدیران عامل،مدیران تولید، سرپرستان و مدیران بخشی شرکتهای تولیدی است.بدین منظور مدیران و سرپرستانی که آشنا به زنجیره تأمین و مدیریت کیفیت و با سابقه کاری بیش از 5 سال بودند،انتخاب شدند.ابزار جمع آوری داده ها از طریق پرسشنامه بوده که با روش کتابخانه ای و میدانی صورت گرفته است.ارزیابی مدل در دو سطح مدل سنجش و مدل ساختاری با استفاده از نرم افزار smartPLSانجام شده است. نتایج حاکی از آن است که تبادل اطلاعات زنجیره تأمین تاثیر مثبت قابل توجهی بر شیوه های مدیریت کیفیت و سرمایه گذاری خاص تأمین کننده دارد.همچنین نتایج نشان می دهد که سرمایه گذاری خاص تآمین کننده بیشتر از شیوه های مدیریت کیفیت از تبادل اطلاعات زنجیره تأمین تاثیر می پذیرد.در نهایت تأثیر پذیری عملکرد سهم بازار از شیوه های مدیریت کیفیت بیشتر از سرمایه گذاری خاص تأمین کننده است.
_||_