واکاوی عوامل استراتژیک مؤثر در کسب و کار بر پویایی رقابتی با نقش واسطهای مشتریمداری در شرکتهای بازرگانی استان اردبیل
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت، واحد گرمی، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمی، ایران
الکلمات المفتاحية: عوامل استراتژیک در کسب و کار, مشتریمداری, پویایی رقابت, شرکتهای بازرگانی استان اردبیل,
ملخص المقالة :
ساماندهی و برنامهریزی فعالیتهای بازرگانی به نحوی که اجرای موفقیتآمیز استراتژیهای مرتبط با آن را فراهم کند، از بزرگترین چالشهای فراروی مدیران و سرپرستان است. در پژوهش حاضر و در جهت تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده از آرایش مدل، آزمونهای درستنمایی ماکزیمم، کشیدگی، چولگی، تحلیل مسیر بر اساس پیشنهاد بارون و کنی و همچنین مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده و نرمافزارهای مورد استفاده نیز SPSS و Amos بوده است. نتایج آزمون فرضیهها بر اساس مراحل پیشنهادی بارون و کنی نشان داده شد. هنگامی که مشتریمداری نقش واسطهای دارد و هنگامی که بدون نقش واسطهای است. بر این اساس در مرحله اول آزمون ضریب رگرسیونی متغیر عوامل استراتژیک در کسب و کار روی متغیر پویایی رقابت 573/0 و ضریب رگرسیونی عوامل استراتژیک در کسب و کار بر مشتریمداری نیز برابر 302/0 میباشد. در مرحله دوم ضریب مسیر (669/0) و ضریب رگرسیونی عوامل استراتژیک در کسب و کار روی پویایی رقابت از 573/0 به 372/0 تنزیل پیدا کرد. نتایج روش تحلیل مسیر نشان داد با ورود متغیر مشتریمداری به مدل مفهومی از میزان تأثیر عوامل استراتژیک کسب و کار بر پویایی رقابتی کاسته میشود. در واقع مشتریمداری این رابطه را واسطهگری مینماید. همچنین نتایج نشاندهنده تأثیر معنادار عوامل استراتژیک کسب و کار بر پویایی رقابتی و مشتریمداری بوده و در نهایت تأثیر مثبت و معنادار مشتریمداری بر پویایی رقابتی به تأیید رسیده است.
_||_