شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر توانمندی های پلتفرم های فناورانه
الموضوعات :سید رسول حسینی 1 , تورج صادقی 2 , علی حسین زاده 3 , ساحل فرخیان 4
1 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
2 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
4 - گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
الکلمات المفتاحية: روش دلفی فازی, توانمندی های فناورانه, BWM, پلتفرم, پلت فرم فناورانه,
ملخص المقالة :
امروزه تولید جریان مداوم محصولات جدید و بازگشت سریع هزینه های کلان سرمایه گذاری تعیین کننده کارایی شرکتها بوده است . لذا اتخاذ راهبردهای تولید محصولات بر اساس پلتفرم و بهره گیری از توانمندیهای آن، اهمیت به سزایی خواهد داشت. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین مدل توانمندیهای پلتفرم فناورانه در صنعت لوازم آرایشی و اولویت بندی عوامل دخیل در این مدل انجام شده است. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت از نوع اکتشافی؛ از لحاظ هدف از نوع پژوهش های کاربردی؛ از لحاظ شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع پیمایشی، بر مبنای ماهیت داده ها پژوهشی آمیخته (کیفی- کمی) به شمار می آید. جامعه آماری پژوهش اساتید دانشگاهی در حوزه بازرگانی و کسب و کار و نیز مدیران ارشد متخصص در حوزه لوازم آرایشی می باشند. در این راستا، براساس مصاحبههای تخصصی انجام شده با خبرگان و به کارگیری نظریه داده بنیاد، 16 مولفه اصلی و 71 مقوله در زمینه توانمندیهای پلتفرم فناورانه در صنعت لوازم آرایشی شناسایی شد. در مرحله بعد با استفاده از روش دلفی فازی اعتبارسنجی لازم صورت گرفت و مشخص شد همه مولفههای پژوهش از اعتبار کافی برخوردار میباشند. در نهایت با استفاده از تکنیک BWM رتبه بندی معیارها و زیرمعیارها حاصل شد. که نشان می دهد بعد محوری بیشترین اهمیت را در بین ابعاد دارا می باشد و نیز هر یک از مولفه های پژوهش و زیرمعیارهای آنها اولویت بندی گردید.
_||_