مدلسازی تأثیر جو اخلاقی بر بهروزی سازمانی با نقش میانجیگری هوش سیاسی و اعتماد سازمانی
الموضوعات :
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
الکلمات المفتاحية: اعتماد سازمانی, جو اخلاقی, بهروزی سازمانی, هوش سیاسی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش مدلسازی تأثیر جو اخلاقی بر بهروزی سازمانی با نقش میانجیگری هوش سیاسی و اعتماد سازمانی در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجانشرقی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی - همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجانشرقی میباشد که تعداد آنها 240 نفر است و حجم نمونه آماری با استفاده از رابطه کوکران 140 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد می باشد. فرضیههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای SMART PLS3 و SPSS و با روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که جو اخلاقی بر بهروزی سازمانی و اعتماد سازمانی و هوش سیاسی تأثیر مثبت دارد. همچنین تأثیر مثبت اعتماد سازمانی و هوش سیاسی بر بهروزی سازمانی تأیید شد و نتیجه گرفته شد در سطح اطمینان 95 درصد، هوش سیاسی و اعتماد سازمانی تأثیر جو اخلاقی بر بهروزی سازمانی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجانشرقی را میانجی میکنند.
_||_