ارزیابی و ارائه الگوی مصرف نمایشی با شناخت رفتار آگاهانه در راستای ارتقای عملکرد بازار
الموضوعات :زهره شاکری 1 , حسین قره بیگلو 2 , حسین عماری 3
1 - دانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی ،گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد عجب شیر، تبریز، ایران
2 - استاد یار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی (بازاریابی) دانشگاه آزاد اسلامی، واحد عجب شیر ، تبریز، ایران
3 - استاد یار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی (بازاریابی) دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، تبریز، ایران
الکلمات المفتاحية: تحلیل مضمون, فراترکیب, مصرف نمایشی, فرایند مصرف نمایشی,
ملخص المقالة :
مطالعه حاضر با هدف طراحی مدل مصرف نمایشی، سعی در شناخت عوامل موثر بر مصرف نمایشی و توسعه فرایند مصرف نمایشی محصولات در بازار توسط بازاریابان برای پاسخگویی به این نیاز مصرف کنندگان دارد. این پژوهش از نظر هدف بنیادی و از لحاظ روش اکتشافی است و به کمک روش پژوهش کیفی فراترکیب وتحلیل مضمون با انجام دادن مصاحبه های اکتشافی، مشاهده های مشارکتی و مرور مقاله های مرتبط انجام شده است، پس از بررسی های صورت گرفته در حوزه ی مصرف نمایشی و طی مراحل گام به گام تحلیل مضمون، 11 تم اصلی که شامل درگیری ذهنی،جاانداختن،عمومی کردن، احیای مجدد، نیاز به قدرت،تمایز، پرستیژ،توان خرید، ممتیک، پیوند اجتماعی وگروههای مرجع و24تم فرعی معرفی گردید. مدل نهایی مصرف نمایشی در قالب یک مدل سه لایه ایی نشان داده شد که تابعی از عوامل بیرونی(ممتیک، پیوند اجتماعی، گروه های مرجع) و درونی (نیاز به قدرت، تمایز، پرستیژ، توان خرید) است که این دولایه توسط بازاریابان غیر قابل کنترل است.
_||_