تحلیل گفتمان جریان روشنفکری هنری نسبت به انقلاب اسلامی، با تاکید بر سینما گران (سال های 1342 -1357)
الموضوعات :
سجاد محمودی
1
,
اکبر اشرفی
2
,
علی اکبر امینی
3
,
عبدالحسین الله کرم
4
1 - دانشجوی دکتری مسائل ایران، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایران.
2 - دانشیار گروه اندیشه سیاسی دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکزی.
4 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
الکلمات المفتاحية: انقلاب اسلامی, گفتمان, جریان روشنفکری, روشنفکری هنری, سینماگران,
ملخص المقالة :
طرح مسئله: گفتمان سینمای روشنفکری به دلیل صورتبندی متفاوت نسبت به کنشگری سیاسی در عرصه عمومی، خلق مفاهیم جدید و نقد رویکردهای سیاسی- اجتماعی پهلوی دوم در تاریخ معاصر ایران از سوی بسیاری از پژوهشگران واجد اهمیت است. هم زمانی برآمدن گفتمان سینمای روشنفکری و جریان انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) این انگاره را در میان برخی پژوهشگران تقویت کرده است که جریان روشنفکری سینمایی در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی اثرگذار بوده است. آنها معتقدند که سینمای روشن فکری در سال های 42-57 را باید محصول زمینه های اجتماعی سیاسی ایرانی دانست که متاثر از گفتمان امام خمینی(ره) است؛ گفتمانی که محصول نهایی آن انقلاب اسلامی در سال 1357 است. بر همین اساس این مسئله مورد توجه قرار گرفت که نحوه و میزان این تاثیرگذاری چقدر بوده است و چه میزان این مسئله متقابل بوده و چه میزان به صورت یک طرفه بوده است. همچنین محتوای اثرگذاری و جامعه مخاطب نیز یکی از مسائل این نوع تاثیرگزاری بوده است. بر همین اساس در این پژوهش این سوال برنامه ریزی گردید که آیا سینمای روشنفکری نقشی در بسیج نیروها، گفتمان سازی و تسریع در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است یا خیر. برای پاسخ به این سوال و روند پژوهش از روش روش تحلیل گفتمان «لاکلا و موفه» استفاده شده است. در این پژوهش تلاش می گردد بر اساس روش «لاکلا و موفه» اقدام به بررسی عناصر و دالهای مرکزی آثار سینمای روشنفکری پرداخت و به کنکاش در بار عناصر هم پیوند آن با گفتمان انقلاب اسلامی بپردازیم.
- زاهدی لنکرانی،احمد (1396) سینما و سوسیالیزم در ایران، انتشارات نبشت:تهران
- زیدآبادی، احمد (1379) زمانۀ نامرد، مجموعه مقالات قیصر نماد انسان معترض. به اهتمام رضا شکراله و حمید تورانپور. چ اول. نشر قصیده :تهران
- سلطانی، سید علی اصغر (1387) قدرت گفتمان و زبان: سازوکارهای جریان قدرت در جمهوری اسلامی ایران. نشر نی :تهران
- شفقی،امیر(1401) نقش سینما در انقلاب اسلامی، نشر جهان گسترده: تهران
- صدر،ابولحسن(1381)کتاب درآمدی بر تاریخ سیاسی سینمای ایران، نشر نی: تهران
- فرکلاف نورمن (1379) تحلیل انتقادی گفتمان، مترجم: شایستهپیران فاطمه، ناشر: طبع و نشر : تهران
- عالمی،یوکابد(1398) گفتمان های سیاسی و سینما: سایه سیاست بر تولید آثار سینمایی در نیمه دوم دهه هفتاد، انتشارات اندیشه: تهران
- کرس میر، کارولین(1387) فمینیسم و زیبایی¬شناسی، ترجمه افشنگ مقصودی، نشر گل آذین: تهران
- لاکلائو،ارنست. موفه،شانتال(1397) هژومونی و استراتژی سوسیالیستی به سوی سیاست دمکراتیک رادیکال، ترجمه محمد رضائی،انتشارات ثالث: تهران
- میرعابدینی، حسن (1386). صد سال داستان نویسی ایران. نشر چشمه: تهران
- میرزا ،آقا تبریزی (1397). پنج نمایشنامه از میرزا آقا تبریزی. انتشارات چلچله: تهران