بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر عملکرد نوآوری با نقش میانجی مدیریت کیفیت سخت و نرم)مطالعه موردی: شرکت بینالمللی مهندسی سیستمها و اتوماسیون (ایریسا)
الموضوعات :امیر عباس خواجه 1 , سید محمد رضا داودی 2
1 - گروه مدیریت ،واحد دهاقان ،دانشگاه آزاد اسلامی ،دهاقان ،ایران.
2 - دانشیار گروه مدیریت ،واحد دهاقان ،دانشگاه آزاد اسلامی ،دهاقان ،ایران.
الکلمات المفتاحية: ساختار سازمانی, عملکرد نوآورانه, مدیریت کیفیت سخت, مدیریت کیفیت نرم,
ملخص المقالة :
عملکرد در کسب و کار یک عامل مهم و ضروری برای بقای سازمانی در محیط پرتلاطم و غیرقابل پیشبینی امروزی است، سازمانها نیاز به یک رویکرد مدیریت کیفیت جامع دارند، که با آن رویکرد به سمت عملکرد بهتر پیش بروند. از طرفی با در نظر گرفتن فشار رقابتی حاکم بر بازار، اندازهگیری عملکرد نوآوری از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر عملکرد نوآوری با نقش میانجی مدیریت کیفیت سخت و نرم در شرکت بینالمللی مهندسی سیستمها و اتوماسیون ایریسا است. جامعه آماری این پژوهش شامل 600 نفر کارکنان این شرکت است که طبق فرمول کوکران، تعداد نمونه آماری 240 نفر بدست آمد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد با طیف لیکرت استفاده شده است و پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه مقدار 0.94 به دست آمده است. روایی صوری نیز توسط اساتید تأیید شده است. آزمون فرضیهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و مدل رگرسیونی در نرمافزار SPSS انجام شده و تحلیل مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار SmartPLS صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، که ساختار سازمان بر مدیریت کیفیت سخت و نرم تأثیر منفی دارد و مدیریت کیفیت نرم بر مدیریت کیفیت سخت نیز تأثیر مثبت میگذارد و مدیریت کیفیت نرم و سخت بر عملکرد نوآورانه تاثیر مثبت دارد.
Ajali, Mohammadi. (2016). Investigating the impact of soft and hard comprehensive quality management factors on the organizational structure with path analysis (case of study: gas industry). Scientific-promotional quarterly of standard and quality management, 7th year - number 1 - consecutive 23 (In Persian)
Arhin, E. P., & Cobblah, C. (2024). Total quality management implementation practices and customer satisfaction: the role of innovative employee behavior and employee empowerment. Management Research Quarterly, 1(1), 26-41.
Bazrkar, A., Aramoon, E., Hajimohammadi, M., & Aramoon, V. (2022). Improve organizational performance by implementing the dimensions of total quality management with respect to the mediating role of organizational innovation capability. Studia Universitatis Vasile Goldiș Arad, Seria Științe Economice, 32(4), 38-57
Chen, J. H.(2012). Does Governance Matter? Keiretsu Alliances and Asset Specificity as Sources of Japanese Competitive Advantage, Organization Science
Ejali, Maryam. (2015). The effect of total quality management on innovation performance: the moderating effect of organizational learning. Change management research paper, period 2, 3. (In Persian)
Elg, M., Birch-Jensen, A., Gremyr, I., Martin, J., & Melin, U. (2021). Digitalisation and quality management: problems and prospects. Production Planning & Control, 32(12), 990-1003
Hamdipour, Afshin (2022) Investigating the effect of organizational structure on learning and organizational innovation of public university librarians in Tabriz city - Journal: Library research and university information" Spring 1402, year fifty-seven - number 1 22 pages - from 43 to 64) (In Persian)
Jing Zenga, Wenqing Zhangb, Yoshiki Matsuic, Xiande Zhaod .(2017)The impact of organizational context on hard and soft quality management and innovation performance. journal homepage: www.elsevier.com/locate/ijpe
Maliki Dr. Mojtabi, Tabatabai Qomi Seyed Mahdi, Moradi Neda. (2017), the most used tools and methods of management/comprehensive quality management. Specialized scientific-educational monthly magazine of Tadbir management.; 29 (312): 36-38 (In Persian)
Mirzakhani, Abdurrahman (2021) The effect of organizational structure on the effectiveness of employees' performance with the mediator role of delegation of authority, a case study: Khuzestan Border Guard Command, Journal: Border Sciences and Techniques" - number 43, page - from 1 to 14) (In Persian)
Naderi, Mahbube; Heydari, Mahmoud (2020) Investigating the impact of organizational structure on the job satisfaction of Baharestan Municipality employees - Journal: Management and Entrepreneurship Studies, 7th period - Number 4 (7 pages - from 48 to 54) (In Persian)
Niazaziri, K, (2014). Theories of organization and management in the third millennium, first edition (in Persian)
Philip, J. (2021). Viewing digital transformation through the lens of transformational leadership. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 31(2), 114-129.
Posch, A., & Garaus, Ch. (2019). Boon or Curse? A Contingent View on the Relationship between Strategic Planning and Organizational Ambidexterity. Long Range Planning, Vol. 1, 1 – 56. Doi:https://doi.org/10.1016/j.lrp.2019.03.004
Rajabi Farjad, Hajieh (2022) The impact of organizational structure on the capacity to attract human resources with regard to the mediating role of organizational energy. Magazine: Development of Human Resource Management and Support - Number 68 - from 106 to 128(In Persian)
Sammour, A. M., & Al-Balkhi, R. (2024). The Importance Of Top Management Commitment To Applying Total Quality In Developing Institutional Performance. Educational Administration: Theory and Practice, 30(5), 1099-1106.
Sharma, M., & Joshi, S. (2023). Digital supplier selection reinforcing supply chain quality management systems to enhance firm's performance. The TQM Journal, 35(1), 102-130.
Sirisan, S., Pianthong, N., Olejnik, M.K. (2020), A structure equation model of total quality management and innovation capability affecting organizational performance. Asia Pacific Journal of Science and Technology, 25(4).
Taheri, Ali Shir; Chit Chin, Ahmed (2019) Interrelationship between human resources strategies and organizational structure and organizational culture-Journal: New researches in management and accounting", new period - number 46 (16 pages - from 27 to 42) (In Persian)
Tarí, J. J., Claver-Cortés, E., & García-Fernández, M. (2023). How quality management can enhance performance? A model of relationships mediated by innovation. Production Planning & Control, 34(7), 587-603.
Van Nguyen, T., Pham, H. T., Ha, H. M., & Tran, T. T. T. (2024). An integrated model of supply chain quality management, Industry 3.5 and innovation to improve manufacturers' performance–a case study of Vietnam. International Journal of Logistics Research and Applications, 27(2), 261-283.
Zeng, J., Zhang, W., Matsui, Y., & Zhao, X. (2017). The impact of organizational context on hard and soft quality management and innovation performance. International Journal of Production Economics, 185, 240-251
اجلی، محمدی. (1396). بررسی تأثیر عوامل مدیریت کیفیت جامع نرم و سخت بر ساختار سازمانی با تحلیل مسیر)مورد مطالعه: صنعت گاز(.فصلنامه علمی- ترویجی مدیریت استاندارد و کیفیت سال هفتم- شماره 1 - پیاپی 23
اجلی، مریم.(1395).تأثیر مدیریت کیفیت فراگیر بر عملکرد نوآوری: اثر تعدیلکنندگی یادگیری سازمانی. پژوهشنامه مديريت تحول، دوره 2، 3.
حمدی پور، افشین(1402) بررسی تأثیر ساختار سازمانی بر یادگیری و نوآوری سازمانی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر تبریز -مجله:تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی»بهار 1402، سال پنجاه و هفتم - شماره 1 22 صفحه - از 43 تا 64 )
رجبی فرجاد، حاجیه(1402) تاثیر ساختار سازمانی بر ظرفیت جذب نیروی انسانی با توجه به نقش میانجی انرژی سازمانی.مجله:توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی - شماره 68 صفحه - از 106 تا 128
طاهری، علی شیر ؛ چيت چين، احمد(1399) رابطه متقابل استراتژی های منابع انسانی با ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی-مجله:پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری» ، دوره جدید - شماره 46 (16 صفحه - از 27 تا 42 )
مالکی دکتر مجتبی، طباطبایی قمی سیدمهدی، مرادی ندا. (۱۳۹۷)پرکاربردترین ابزارها و شیوههای مدیریت/ مدیریت کیفیت جامع . ماهنامه علمی - آموزشی تخصصی مدیریت تدبیر.; ۲۹ (۳۱۲) :۳۶-۳۸.
میرزاخانی، عبدالرحمان (1401)تاثیر ساختار سازمانی بر اثربخشی عملکرد کارکنان با نقش میانجی تفویض اختیار مطالعه موردی: فرماندهی مرزبانی خوزستان مجله:علوم و فنون مرزی» - شماره 43 صفحه - از 1 تا 14 )
نادری، محبوبه ؛ حیدری، محمود(1400) بررسی تاثیر ساختار سازمانی بر رضایت شغلی کارکنان شهرداری بهارستان-مجله:مطالعات مدیریت و کار آفرینی» دوره هفتم - شماره 4 (7 صفحه - از 48 تا 54 )
نيازآذري، ك، (1393). نظريه هاي سازمان و مديريت در هزاره سوم، چاپ اول.