ارائه مدل کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی
الموضوعات :طیبه ناظمیان 1 , نعمت الله نعمتی 2 , طاهره باقرپور 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران
2 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران
3 - استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران
الکلمات المفتاحية: واژگان کلیدی: کارآفرینی, کارآفرینی ورزشی, کارآفرینی استراتژیک,
ملخص المقالة :
تحقیق حاضر با هدف مدل کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی انجام شد. در تحقیق حاضر از روش ترکیبی با رویکرد اکتشافی استفاده شد. در این تحقیق در بخش کیفی با مصاحبه از 35 نفر اشباع نظری ایجاد شد. در بخش کمی جامعه آماري اعضاي هیات علمی دانشکده هاي مدیریت کارآفرینی دانشگاه هاي سراسر کشور، اعضاي هیات علمی دانشکده هاي تربیت بدنی و علوم ورزشی با تخصص کارآفرینی و مدیریت کسب و کار تشکیل دادند. بر اساس آمار اخذ شده از سازمان های ذی ربط 2210 نفر جامعه آماری بوده که بر اساس جدول مورگان 385 نفر نمونه تحقیق برآورد شدند. برای اجرای تحقیق در مرحله کیفی با استفاده از مصاحبههای عمیق نیمه ساختار یافته داده ها جمع آوری شد. در مرحله کمی از پرسشنامه استفاده شد. جهت تایید روایی بخش کیفی کلیه چک لیست ها به تایید 4 تن از خبرگان مدیریت ورزشی رسید. برای بررسی روایی ابزار کمی، از ضریب نسبی روایی محتوا CVR استفاده شد. برای تایید پایایی پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه91/0 گزارش شد. تحلیل داده ها در بخش کیفی از تکنیکهای کد گذاری باز و محوری، تلخیص و در بخش کمی تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها شرایط علی، شرایط زمینهای و راهبردهای موثر در کارآفرینی استراتژیک را نشان داد. همچنین مدل نهایی کارآ،رینی استراتژیک نیز دارای برازش مطلوب می باشد.
