شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری هوشمند در منطقه آزاد ارس
الموضوعات :ایرج تیموری 1 , رحیم حیدری چیانه 2 , یاسر قلی زاده 3
1 - استادیار جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
2 - دانشيار جغرافیا و برنامهریزی شهری دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری پردیس ارس، تبریز، ایران.
الکلمات المفتاحية: گردشگری هوشمند, مدلسازی ساختاری- تفسیری (ISM), تحلیل میک¬مک (MICMAC), منطقه آزاد ارس.,
ملخص المقالة :
گردشگري هوشمند یک اصطلاح جدید کاربردي است که بیانگر وابستگی روز افزون مقاصد گردشگري به اشکال جدید فناوري اطلاعات و ارتباطات است. با توجه به اهمیت موضوع، این مطالعه درصدد شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری هوشمند در منطقه آزاد است. پژوهش حاضر از ماهیت، توصیفی- اکتشافی بوده و جامعه آماری تحقیق را کارشناسان آشنا به موضوع توسعه گردشگری هوشمند و منطقه آزاد ارس تشکیل میدهند که به روش گلوله برفی، تعداد10 نفر از آنها به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی ساختاری- تفسیری (ISM) و تحلیل MICMAC استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که از بین 33 عامل شناسایی شده اولیه و نهایتاً 22 عامل نهایی؛ شش عامل بودجه، پتانسیل گردشگری منطقه، نیازسنجی گردشگران، زیرساختهای دولت الکترونیک، سیاستگذاری و برنامهریزی، کلیدیترین عوامل توسعه گردشگری هوشمند در منطقه آزاد ارس هستند.
1. اجزاء شكوهی، م، شاکرمی،ن و منصورزاده، ع. 1397. برنامهریزی راهبردی گردشگری کردستان بر پایه هویت رقابت¬پذیری منطقه¬ای با استفاده از تكنیکMeta-SWOT، فصلنامه مطالعات شهری، 26: 30-17.
2. اصغری زمانی، ا؛ رشید بیگی، ا؛ بابائی، ج و گندم گون، م، 1393. بررسی سازوکارهای گردشگری الکترونیکی در ایران، همایش ملی گردشگری، سرمایه¬های ملی و چشم¬انداز آینده، اصفهان، پژوهشکده علوم جغرافیایی.
3. بلوچ، م و برفروشان، ش.1397. بررسی کارکردهای هوشمند سازی مقاصد گردشگری در توسعه گردشگری الکترونیکيی، چهارمین کنفرانس ملی پژوهش¬های کاربردی در علوم مدیریت، اقتصاد و حسابداری ایران، تهران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی سروش حکمت مرتضوی.
4. تقوی فرد، م و اسدیان اردکانی،ف.1396. ارائه مدل توسعه گردشگری الکترونیکی با رویکرد مدلسازی ساختاری -تفسیری، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 11(33):39-19.
5. خاتمی،ر و هاشمی پور موسوی، م.1397. ارزیابی راه¬حل¬های استراتژیک برنامه¬ریزی حمل¬ونقل شهری برای ارتقاء گردشگری هوشمند نمونه موردی شهر مشهد، کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام، تبریز، دانشگاه تبريز دانشگاه شهید مدنی آذربایجان دانشگاه علمی کاربردی شهرداری تبریز.
6. خیرگو، م و شکری، ز. 1390. توسعة فرایند سیاست گذاری با استفاده از راهبرد آینده ¬نگاری، فصلنامه پژوهشی مدیریت نظامی، 11(42): 102-71.
7. زنگوئی، ف؛ محمدوندی¬آذر، ز و صالحی، ج. 1399. شناسایی مؤلفه¬های هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران، مدیریت کسب وکار هوشمند، 8(32): 239-272.
8. سلطانی، ف و کبیر کوهی، ن. 1393. ارائه یک سیستم هوشمند راهنمای گردشگران جهت یافتن مناسب¬ترین مقصد مسافرت، دومین همایش ملی گردشگری و طبیعت¬گردی ایران¬زمین، همدان، شرکت هم¬اندیشان محیط¬زیست فردا.
9. صالحی کجور، ع؛ رضوی، م؛ امیرنژاد، س؛ محمدی، ن و تقی¬پوران، م. 1399. واكاوي عوامل مؤثر بر گردشگري هوشمند در صنعت ورزش مبتني برتکنیک فراتركیب، برنامه¬ریزی و توسعه گردشگری، 9(3): 101-119.
10. عبدالصالحی، ب و نوبخت رمضانی، ز. 1396. بررسی نقش فنآوری اطلاعات در توسعه گردشگری ورزشی استان قزوین، سومین همایش ملی علوم ورزشی و تربیت¬بدنی ایران، تهران، انجمن توسعه و ترویج علوم و فنون بنیادین
11. فرجی، ا، نعمت پور، م، عشریه، ا.1396. تحلیل سیستمی اثرات مثبت و منفی توسعه گردشگری ایران با رویکرد آینده¬پژوهی، دوفصلنامه مطالعات اجتماعی گردشگری، 5(9):189-151.
12. فرهادی یونکی، م و عنابستانی، ع. 1397. شناسایی متغیرهای کلیدی در شکلگیری برند مقصد گردشگری مبتنی بر روش آینده¬پژوهی (مطالعه موردی: روستای هدف گردشگری سوادجان استان چهارمحال و بختیاری)، دومین کنفرانس بین¬المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
13. فصیح فر، ز و حکم¬آبادی، ح. 1395. طراحی یک سیستم خبره مبتنی بر دانش فازی، به عنوان دستیار هوشمند راهنمای گردشگری در ایران، اولین همایش ملی گردشگری، جغرافیا و محیط زیست پاک، همدان، شرکت سپیدار طبیعت الوند.
14. قاسمزاده، م. 1397. مؤلفه¬های مؤثر در هوشمند سازی محور گردشگری تبریز واکاوی چگونگی پایداری و عوامل کليدی در بعد معماری و شهرسازی، کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشورهای جهان اسلام، تبریز، دانشگاه تبريز دانشگاه شهید مدنی آذربایجان دانشگاه علمی کاربردی شهرداری تبریز.
15. کوکبی، ل و برمایه ور، ب. 1398. هم¬آفرینی فضای گردشگری هوشمند از طریق تعليملات دیجیتيالی: ارائه مدل مفهومی سایبر پارک. نشریه گردشگری شهری. 7(1): 51-67.
16. نادعلی، س و سفیدچیان، س. 1397. توان سنجی گردشگري هوشمند با تأکید بر ضرورتها و الزامات زیر ساختی (مطالعه موردي کلان شهر مشهد)، فصلنامه فضاي گردشگري، 7(28):125-139.
17. نژادکیخا، ح و نخعی مقدم، ف. 1395. تيأثیر فناوری¬های هوشمند بر گردشيگری سنتی، سومین سمپوزیوم بین¬المللی علوم مدیریت با محوریت توسعه پایدار، تهران، موسسه آموزشی عالی مهر اروند و مرکز راهکارهای دسيتیابی به توسعه پایدار.
18. نصر، ط. 1395. شناسایی عوامل کلیدی مؤثر بر گردشگری در کلانشهر شیراز با رویکرد آیندهپژوهی، فصلنامه پژوهش و برنامه¬ریزی شهری، 10(37): 66-55.
19. Arenas, A. E. Goh, J. M. Uruena, A. (2019). How does IT affect design centricity approaches: Evidence from Spain’s smart tourism Ecosystem International Journal of Information Management, 45:149-162.
20. Baggio, R. Cooper, C. (2010). Knowledge transfer in a tourism destination: the effect of a network structure. The Service Industries Journal, 30(8): 1–15.
21. Boes, K. Buhalis, D. Inversini, A. (2015). Conceptualising smart tourism destination dimensions in: I. Tussyadiah, & A. Inversini (Eds.), Information and communication technologies in tourism 2015, 391–403.
22. Buhalis D. Law R. (2014). Progress in information technology and tourism management: 20 years on and 10 years after the Internet –The state of e- Tourism research. Tourism Management, (29)1: 609-623.
23. Buhalis, D., & Amaranggana, A. (2015). Smart tourism destinations enhancing tourism experience through personalisation of services. In Information and communication technologies in tourism 2015, 377-389.
24. Cao Q. Schniederjans M.J. (2016). Agent-mediate architecture for reputationbased electronic tourism systems: A neural network approach. Information & Management, 43(1): 598-606.
25. Carlsson, C. J. Carlsson, K. Hyvönen, J. Puhakainen, P. Walden, M. (2016). Adoption of Mobile Devices/Services: Searching for Answers with the UTAUT, Proceedings of the 39th Annual Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS'06), Track, 6: 1-10.
26. Del Chiappa, G. Baggio, R. (2015). Knowledge transfer in smart tourism destinations: analyzing the effects of a network structure. Journal of Destination Marketing & Management, 4(3): 145-150.
27. Del Chiappa, G., & Baggio, R. (2015). Knowledge transfer in smart tourism destinations: Analyzing the effects of a network structure. Journal of Destination Marketing & Management, 4(3): 145-150.
28. Fu, Y. Zheng, X. (2013). China smart tourism development status and countermeasures. Development Research, 4: 62-65.
29. Gajdošík, T. (2018). Smart Tourism: Concepts and Insights from Central Europe. Czech Journal of Tourism, 7(1): 25-44.
30. Gretzel, U., Sigala, M., Xiang, Z., & Koo, C. (2015). Smart tourism: foundations and developments. Electronic Markets, 25(3): 179-188.
31. Jin, W. (2012). Smart tourism and the construction of tourism public service system. Tourism Tribune, 27(2): 5-6.
32. Klichowski, Michal et al. (2015) CyberParks as a New Context for Smart Education: heoretical Background, American Journal of Educational Research, 3(12): 1-10.
33. Lombardi, P. Giordano, S. Farouh, H. Yousef, W. (2012). Modelling the smart city performance. Innovation: The European Journal of Social Science Research, 25(2): 137–149.
34. Nam, T. Pardo, T. A. (2011). Conceptualizing smart cities with dimensions of Technology, people, and institutions. In Proceedings of the 12th Annual International Digital Government Research Conference: Digital Government Innovation in Challen- ging Times. 282–291.
35. Roig, E. Clavé, S. (2015). Tourism analytics with massive user-generated content: A case study of Barcelona. Journal of Destination Marketing & Management 4: 62–172.
36. Savić, J. Pavlović, G. (2018). Analysis of factors of smart tourism development in Serbia Hotel and Tourism Management, 6(1): 81-91.
37. Stamboulis, Y. Skayannis, P. (2015). Innovation strategy and technology for experience-based tourism. Tourism Management, 24(1): 35-43.
38. Tan, E. M. Foo, S. Goh. D. Theng, Y. L. (2017). An analysis of services for the mobile tourist, Proc. The International Conference on Mobile Technology, Applications and Systems, Singapore, 10-12.
39. Wang, D. Li, X. Li, Y. (2013). China’s smart tourism destination initiative: A taste of the service-dominant logic. Journal of Destination Marketing and Management, 2(2): 59–61.
40. Xiang, Z. Fesenmaier, D. R. (2017). Big Data Analytics, Tourism Design and Smart Tourism. In Z. Xiang & D. R. Fesenmaier (Eds.), Analytics in Smart Tourism Design, Concepts and Methods (pp. 299–307). Cham: Springer International Publishing Switzerland.
41. Zhang, L. Li, N. Liu, M. (2012). On the Basic Concept of Smarter Tourism and Its Theoretical System. Tourism Tribune, 27(5): 66–73.