اثربخشي آموزش گروهي رفتار درماني ديالكتيك بر استرس ادراك شده و تنظيم هيجان معلمان
الموضوعات :
1 - دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ارومیه
الکلمات المفتاحية: رفتار درماني ديالكتيك, استرس ادراك شده, تنظيم هيجان, معلمان شهر اروميه.,
ملخص المقالة :
هدف از اين تحقيق بررسي اثربخشي آموزش گروهي رفتار درماني ديالكتيك بر استرس ادراك شده و تنظيم هيجان معلمان شهر اروميه بود. روش اين تحقيق، نيمه آزمايشي، با پيش-آزمون، پس-آزمون و گروه كنترل بود. جامعة پژوهش حاضر را كلية معلمان شهر اروميه تشكيل ميداد كه از اين ميان 30 نفر به روش هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمايشي و كنترل به طور تصادفي جايگزين شد. گروه آزمايشي تحت 8 جلسه آموزش گروهي رفتاردرماني ديالكتيك قرار گرفت. ابزارهاي تحقيق عبارت بودند از پرسشنامه هيجانات (واتسن و همكاران، 1988) و مقیاس استرس ادراک شده (كوهن، 1983). دادهها به كمك نرمافزار SPSS و به روش تحليل كووواريانس چندمتغيره (مانكووا) مورد تجزيه وتحليل قرار گرفت. يافتهها حاكي از آن بود كه رفتاردرماني ديالكتيك در مقایسه با گروه کنترل بر کاهش استرس ادراک شده و نيز افزایش تنظیم هیجان تاثیر دارد. لذا، اين روش مداخله ميتواند به منظور كاهش سطح استرس معلمان و بهبود تنظيم هيجان معلمان مورد استفاده قرار گيرد.