طراحی الگوی کارآمدی سازمانی در دانشگاه ها به عنوان یک سازمان فرهنگی
الموضوعات : Journal of Cultural Managementطاهره اکبری 1 , عباسعلی قیومی 2 , اسماعیل کاووسی 3 , محسن عامری شهرابی 4
1 - دانشجوی دکترای مدیریت و برنامهریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.
2 - دانشیارگروه مدیریت فرهنگی و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
3 - استاد تمام گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.
4 - استادیارگروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: سازمان, کارآمدی سازمانی, سازمان فرهنگی, مؤلفههای کارآمدی سازمانی, دانشگاه,
ملخص المقالة :
دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هر جامعه بالاترین نماد سطح علم و فرهنگ آن جامعه محسوب می شوند و باید مبدأ تحولات علم و فرهنگ باشند. مطالعۀ نظاممند پژوهشهای متعدد موجود که جنبههای مختلف کارآمدی سازمانهای فرهنگی و دانشگاه ها را به صورت پراکنده بررسی نمودهاند، میتواند نقشه دانشی کارآمدی سازمانی دانشگاه ها در داخل کشور را ترسیم نماید. هدف این مقاله ترسیم دانش موضوعی کارآمدی سازمانی در دانشگاه ها به عنوان یک سازمان فرهنگی از طریق بررسی ویژگیهای دانش انباشته آن از نظر شکلی، روشی و محتوایی در مطالعات میباشد، تا مؤلفههای کارآمدی را شناسایی نماید. روش پژوهش در این مقاله تحلیل اسنادی می باشد. ابزار گردآوری اطالعات فرم های فیش برداری و کتابخانه ای است. در این مقاله ابعاد کارآمدی سازمان های فرهنگی و مؤلفه های اصلی و فرعی کارآمدی سازمانی در دانشگاه ها، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که سازه ساختاری با مقوله اصلی همترازی ساختار/ استراتژی بیشترین اثرگذاری را در تبیین کارآمدی سازمانی دانشگاه ها دارد و مقوله های فرعی هم همو سویی ساختار، مأموریتی و منافع ذینفعان، و ارتباطات چند وجهی از دیگر ابعاد آن می باشند.
1. ابراهیم پور، سهیلا.(1393). سازمانها و مراکز فرهنگی. تهران: انتشارات ساکو. 16.
2. احمدی بیغش، خ. ( 1399). بررسی نظریه کارآمدی در رویکردهای تفسیری با تمرکز بر فهم قرآن کریم. تهران. فصلنامه متون مطالعات اسلامی: سال پنجم، شماره دوم، پیاپی 18. 168-147.
3. افتخاری، ا و بابا هادی، م ب.( 1398). راهبردها و سیاستهای ارتقای کارآمدی نظام اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری(مدظلّهالعالی). فصلنامه راهبرد: دوره 28 ، شماره1 ، پیاپی 90 . 33-5.
4. اولیا، محمد صالح.(1385). ارائه متدلوژی مهندسی مجدد فرایندهای مدیریت فرهنگی کشور. کتاب مجموعه مقالات مهندسی فرهنگی.
5. بهروزی لک، غ ر و هاشمیان، م ح و جاویدی، ر. (1398). شاخص های کارآمدی دولت در منظومه فکری رهبران انقلاب اسلامی . علوم سیاسی: شماره 22، پیاپی87 . 128-92.
6. خسروی، ع ر.( 1398). بازنمایی درون گفتمانی کارآمدی جمهوری اسلامی ایران در گام دوم. فصلنامه مطالعات راهبردی: سال 22، شماره 3، شماره 85 . 81-54.
7. دهخدا، ع ا .( 13۷۷). لغت نامه دهخدا. تهران : انتشارات دانشگاه تهران .
8. ذوعلم، علی.(1385). تجربه کارآمدی حکومت ولایی. تهران، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه.
9. رحمتی زنجان طلب، ف، صالحی امیری، س ر، رضایی، ع ا و زمانی مقدم، ا.( 1401). طراحی مدل فرایندی سیاستگذاری در سازمانهای فرهنگی ایران. نشریه مدیریت فرهنگی: شماره 57، پاییز. 144-117.
10. رشیدی.( 1397). تحليل وضعيت كيفيت آموزشي در دانشگاههاي ايران و ارائه راهكارهايي براي بهبود آن. مجموعه گزارشهاي تخصصي آموزش عالي، شماره 6.
11. سیری، ر، صامت، ع، قیومی، ع رضایی، ب.( 1402). ارائه مدل توسعه چانشین پروری در سازمانهای فرهنگی کشور. فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی: سال 12، شماره 3، پیاپی 48 . 828-799.
12. عطار، س و کمالی زاده، م .(1397). کارآمدی بهمثابه ظرفیت دولت؛ رهیافتی سیاسی به مفهوم کارآمدی. دوفصلنامه علمی و پژوهشی پژوهش سیاست نظری: شماره 23، بهار. 1-26.
13. عمید. (1390). فرهنگ عمید. تهران: مؤسسه امیر کبیر.
14. طالبزاده، خسرو.(1399). بررسی نهادهای فرهنگی برخوردار از بودجه فرهنگی؛ با تأکیـد برنهادهای فرادولتی(گزارش پژوهش). تهران، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات.
15. قاسمی،فرجالله.( 1389). کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران، شاخصهها و مکانیسمها از منظر امام خمینی. فصلنامه عملی-پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی، شماره 7، پیاپی 22 .159-157.
16. کشت کار، م و نوروزی، خ.( 1395). الگوی مفهومی دانشگاه اسلامی از منظر مقام معظم رهبری. نشریه مطالعات راهبردی بسیج: سال 19، شماره 73. صص 25-5.
17. گرجی، محمدباقر.(1387). بررسی کیفیت خدمات و رابطه آن با اثربخشـی سازمانی. فصلنامه مـدیریت،12 شماره 5 پیاپی 12. 11-1.
18. گودرزی، غ ر و شیخزاده، م.( 1388). تحلیل وضعیت موجود ساماندهی نهادهای فرهنگی کشور با نگاهی به مفهوم و مبانی مهندسی فرهنگی. پژوهش¬نامه فرهنگی: شماره 5. 119-139.
19. لاریجانی، محمدجواد. (1373). حکومت و مبانی کارآمدی. تهران: مجلس و پژوهش، شماره 2، شماره پیاپی. 42-13.
20. مرعشی، ج .(1376). پیرامون فرهنگ عمومی کشور. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
21. مصباح، م .(1386). فلسفه اخلاق. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
22. معینی. (1370). فرهنگ واژه ها و اصطلاحات مدیریت و سازمان. تهران: وزارت کشاورزی.
23. مهدیون، مسلمی دولت آباد و یاریقلی.(1402). واکاوی فرهنگ کیفیت در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان براساس نظریه داده بنیاد. نشریه رهبری آموزشی کاربردی: دوره 4، شماره 3 شماره پیاپی 15. 1-18.
24. نائینی، علیمحمد. (1389). درآمدی بر مدیریت فرهنگی. تهران: نشر ساقی.
25. نجاران طوسی، ح ، فاتح راد، م، برزنونی، م ع، حسنی آهنگر، م ر و محمدی، ا.( 1396). الگوی دانشگاه تراز انقلاب اسلامی. فصلنامه مدیریت اسلامی:سال 25 شماره 3. 52-21.
26. های، ک.(1385). درآمدی انتقادی بر تحلیل سیاسی. ترجمه احمد گل محمدی. تهران: نی.
27. هوشنگی، ح.( 1402). مؤلفههای کارآمدی نظام سیاسی دینی از دیدگاه مقام معظم رهبری. دو فصلنامه علمی دانش سیاسی: سال 19، شماره 2، پیاپی 38 . 604-577.
منابع انگلیسی)
1. Akangbou, S.D. (1987). The Economics of Education: An Introduction.
2. Akimova et al, 2017
3. Bowles and Coates, 1993
4. Eimicke, 1998
5. Erdem, A. (2013). Organizational image as a crucial factor in the organizational efficiency of education faculties of state universities: A sample of Education Faculty of Pamukkale University in Turkey. African Journal of Business Management Vol. 7(4), 250-259.
6. .Lovrenčić et al, 2017
7. Mouzas, 2006;
8. Ngozi , C., Odira, C., & Chinyere, J. (2023). Right-Sizing and Organizational Efficiency of Public Universities in Anambra State, Nigeria. International Journal of Business, Economics and Entrepreneurship Development in Africa 13(10), 52-73.
9. Mishra , P., & Misra, R. (2017). Entrepreneurial Leadership and Organizational Effectiveness: A Comparative Study of Executives and Non-executives. Procedia Computer Science 122, 71-78.
