ارائه مدل توسعه فرهنگی با رویکرد گردشگری شهر شیراز با استفاده از نظریه زمینه ایی
الموضوعات : مطالعات میان فرهنگیابوذر رضایی 1 , محمد رضا کریمی 2 , علیرضا ابراهیم پور 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد تهران جنوب، دانشگاه ازاد اسلامی،تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد تهران جنوب ، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد تهران جنوب، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ, توسعه فرهنگی, گردشگری, .نظریه زمینه ایی,
ملخص المقالة :
فرهنگ راهبرد است. فرهنگ فرهنگ دیدگاه است .فرهنگ در برگیرنده آن چیزهایی ست که انسان در قلمرو فکری و ذهنی از طریق زندگی کسب میکند، فرهنگ قلمرو زیبایی هاست که از ارزشها و از پیوستگی های عاطفی و احساسی سرچشمه میگیرد. توسعه فرهنگی نیز یک عنصر ضروری در توسعه اجتماعی ست و باید همگانی و همه جانبه نگر باشد که نميتوان آن را از ديگران هدیه گرفت بلكه بايد در درون هـر جامعه توليد شود، بنابراین فرآيند توسعه بدون تغييرات عميق در ساختارهاي فرهنگي و اجتماعي،محقق نخواهد شد. توسعه فرهنگی نیز نیازمند برنامه ریزی و سیاست گذاری فرهنگی پژوهش های ژرف و تطبیقی ست. گردشگری آگاهی از فرهنگ هاست در این میان توسعه فرهنگی با رویکرد گردشگری از نیازهای روزجامعه ما به شمار میرود. توسعه گردشگری فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار میدهد و کمک به توسعه پایدار و ایجاد فرصت های اشتغال برای نسل جوان و بیکار در پی خواهد داشت نتایج نشان داد علارقم ظرفیت ها وپتانسیل های فراوان با سایش ها،چالش ها و موانعی مواجه ییم که برای حل آنها باید اهتمام بورزیم وگرنه سخت متضرر خواهیم شد ، هدف اصلی این مقاله، تدوین و ارائه مدلی برای توسعه فرهنگی با رویکرد گردشگری شهر شیرازاست طراحی مدل های توسعه فرهنگی ومولفه های آن ابزارهای مهمی برای شناخت وضعیت فرهنگی جامعه می باشد این مقاله با روش گرانددتئوری و تکنیک مصاحبه باز و عمیق و مطالعه مقالات و اسناد با تعداد 14نفر از متخصصان و اندیشمندان مرتبط حوزه گردشگری در طی سه مرحله کدگذاری باز،کدگذاری محوری و کد گذاری انتخابی وبا استفاده نرم افزار هنر تحلیل داده ها مورد تحلیل قرار داده است.
1_ قران کریم
2_استرواس،انسلم،کربین،جولیت(1401)مبانی پژوهش کیفی،فنون و مراحل تولید نظریه زمینه یی،ترجمه،ابراهیم افشار،چاپ،دهم،تهران،نشرنی.
3_اسلامی ندوشن،محمدعلی(1394)فرهنگ وشبه فرهنگچاپ اول،تهران.،نشرسهامی انتشار .
4- بابایی فرد،اسدالله(1389) توسعه فرهنگی،اجتماعی در ایران، فصلنامه علمی_پژوهشی رفاه اجتماعی،10(27)
5- رضوانی، علی اصغر،(1398) جغرافیا و صنعت توریسم ،انتشارات دانشگاه پیام نور،تهران،چاپ هیجدهم.
6_ بونی فیس،پریسیلا(1394) مدیریت گردشگری فرهنگی،چاپ سوم، تهران، ترجمه،محمود عبدالله زاده،نشر دفتر پژوهش های فرهنگی.
7- پاپلی یزدی، محمدحسین؛ سقایی، مهدی(1397) گردشگری )ماهیت و مفاهیم)چاپ دهم،تهران ،نشر سمت.
8_برنز، پیتر(1385) درآمدی بر مردم شناسی گردشگری،چاپ اول،تهران، ترجمه هاجر هوشمندی ، نشر افکار.
9 -پهلوان،چنگیز،(1388) فرهنگ و تمدن، ،چاپ اول،تهران، نشر نی.
10- پهلوان،چنگیز،(1394)فرهنگ شناسی،تهران، انتشارات پیام امروز.
11_ پهلوان،چنگیز(1392) فرهنگشناسی،گفتارهایی در زمینهی فرهنگ و تمدن،چاپ سوم،تهران. ،نشرقطره.
12_ پهلوان،چنگیز(1381)توسعه فرهنگی،مجموعه مقالات،ترجمه، امیرشاهی، شهرآشوب،صبوری،احمد،چاپ اول ، تهران، ناشر، طبع و نشر.
13_پیری،صدیقه،عزیزمهری،خیام(1398)طبقه فرهنگ و سبک زندگی،مورد مطالعه،فرهنگ و سبک زندگی طیقه بالای جامعه،مجله،جامعه شناسی ایران،دوره19 (3)،صص136_163.
14_ پنج تنی،منیره منصوریان ،یزدان، ،مبینی،مهتاب(1396) پدیدارشناسی تجربۀ زیباشناختی مکان: مطالعۀ موردی میدان نقش جهان،مجله پژوهش های فلسفیدانشگاه تبریز،سال11،(20)،صص23_60.
15_حسام، مهدی، مومن، نرجس سالم، مرضیه (1399) تحلیل فضایی زیرساخت های گردشگری در استان گیلان،فصلنامه علمی_پژوهشی گردشگری و توسعه، 10(1) ،صص267_284.
16- حکمتی،ابراهیم،(1385)نقد و بررسی آداب و رسوم هزاره ها از دیدگاه اسلام،پایانامه کارشناسی ارشد.رشته تاریخ دانشگاه علامه تهران.
17_ شعبانی،خلیل،شعبانی،بردیا،(1395) توسعه گردشگری با محوریت گردشگری فرهنگی در بین اقوام _ ایران،مطالعه موردی قوم ترکمن،اولین همایش بین المللی علمی_راهبردی توسعه گردشگری،چالش ها و چشم اندازها.
18_ سازمان جهانی جهانگردی (1384) برنامه ریزی ملی و منطقه ای جهانگردی، ترجمه عبدالله زاده ، محمود، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ دوم،تهران.
19_صالحی امیری،سید رضا،زمانی ،لیلا(1378)جایگاه یونسکو در برنامه ریزی و توسعه فرهنگی جهان سوم،مجله مدیریت فرهنگی،سال 2 شماره 2صص58_70.
20 _صالحی امیری، سید رضا،(1401) مفاهیم و نظریه های فرهنگی،چاپ نهم ،تهران،نشر ققنوس،
21_ صالحی پور،وهمکاران(1401) تعامل پایدار سیاست و میراث فرهنگی در توسعه گردشگری فرهنگی،فصلنامه علمی گردشگری و توسعه،11(4)
22_ صادقی علیرضا،دهقان،محمدعلی،دادگر،مسعود(1398)رتبه بندی عوامل موثر بر میزان رضایتمندی گردشگری شهری شیراز،مجله گردشگری شهری،دانشگاه تهران،6 (3)صص129_151.
23-عظیمی، حسین،(1381) جایگاه پژوهش در نظام تصمیم گیری توسعه یی کشور،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
24 _کروبی،مهدی،(1393)رفتار جهانگردی، چاپ اول،تهران، نشر مرکز دانشگاهی،
25_کروبی،مهدی، (1395) فرهنگ گردشگری، فصلنامه مطالعات جهانگردی.تهران.
26_ مروتی،شریف آبادي (1393)، مدل توسعه گردشگري سلامت با رویکرد تلفیقی تاپسیس فازي و مدلسازي ساختاري تفسیري در استان یزد، مدیریت سلامت، جلد 17 ، شماره 55
27- کاظمی ،مهدی (1399) مدیریت توریسم،چاپ نهم،تهران ، انتشارات سمت.
28- میسون،پیتر،(1387) اثرات گردشگری در برنامه ریزی و مدیریت،ترجمه روزبه میرزایی،نشر ترمه.
29-مهدوی، محمد،(1381) برسی رابطه گردشگری در نواحی روستایی و توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی،پایانامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم اجتماعی،دانشگاه تربیت مدرس،تهران.
30_موسایی،میثم،هاشمی،سمیه ،ابراهیمی،میترا (1391)بررسی جامعه شماختی توسعه پایدار گردشگری درایران،چالش ها و موانع،فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی واحد شوشتر ،سال،6 (16)،صص25_50
31_موسوی،نرگس،علی اکبری،حاجی فیروزه،درودی،هما(1401) تحلیل نقش عوامل اجتماعی وفرهنگی در توسعه گردشگری بوم گردی شهرستان زنجان،مجله گردشگری شهری دانشگاه تهران، 9(1)،صص30_48.
32_ فاضلی،محمدصادق(1379)راهبردهای علمی توسعه فرهنگی،،نشر،تبیان،تهران.مولف یونسکو.
33- معصومی، مسعود(1385) ماهیت گردشگری، چاپ اول.تهران.انتشارات پیک کوثر.
34- فراستخواه،مسعود،(1399) روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تاکید بر "نظریه ی برپایه" (گراندد تئوری)،تهران،نشر آگاه،
35- هاینتینگتون،ساموئل،(1383) یاداشت های کوتاه درباره جهانی شدن،مجله سیاحت غرب.
36_ Papli Yazdi, M. H., & Rajabi, H. (2008). Urban and Outskirts Theories. Third Edition, Tehran, SAMT. (In Persian)
37_Gafari.j.2000.Encyclopedia of tourism. Routledge
38_Mawforth‚ M. & Munt‚ I. (1998) Tourism and Sustainability‚ London: Routledge
39_Gannon, M., Rasoolimanesh, S. M., & Taheri, B. (2021). Assessing the mediating role of residents’ perceptions toward tourism development. Journal of Travel Research, 60(1) 149-171
40_ Christou, P., & Sharpley, R. (2019). Philoxenia offered to tourists? A rural tourism perspective.Tourism Management, 72(4), 39-51,
41_ Arasli, Huseyin. & Baradarani, Sarvnaz. (2014) European Tourist Perspective onDestination Satisfaction in Jordan‟s industries, Procedia-Social and BehavioralSciences, Vol.109, pp.1416-1425