بررسی عوامل اثرگذار بر راهبردهای نظام جامع فرهنگی-تربیتی در دانشگاه فرهنگیان
الموضوعات : التعليم
فاطمه صغری مومنیان شهمیری
1
,
سیده عصمت رسولی
2
,
لادن سلیمی
3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی ، واحد ساری ، دانشگاه آزاد اسلامی ، ساری، ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحدساری، دانشگاه آزاد اسلامی ، ساری ، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحدساری، دانشگاه ازاد اسلامی ، ساری ، ایران
الکلمات المفتاحية: راهبردهای نظام جامع فرهنگی-تربیتی, کارشناسان فرهنگی, پرورش و تربیت معلم , دانشگاه فرهنگیان.,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی بررسی عوامل اثرگذار بر راهبردهای نظام جامع فرهنگی-تربیتی در دانشگاه فرهنگیان انجامشده است. عوامل مؤثر بر راهبردهای نظام جامع فرهنگی-تربیتی از دیدگاه کارشناسان فرهنگی دانشگاه شناسایی و دستهبندی شدند. جامعه آماری تمامی کارشناسان فرهنگی پردیسها و مراکز دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور، حدود 126 نفر میباشند. که تعداد ۷4 نفر در فرایند پاسخگویی به پرسشنامه شرکت نمودند. دادهها با استفاده از پیش فرض های آزمون های پارامتریک مانند حجم نمونه، نرمال بودن تک متغیره و چندمتغیره، عدم همخطی چندگانه و خطی بودن رابطه متغیرها با آزمون های مناسب بررسی شد. در سطح استنباطی، همبستگی زوجی متغیرها با آزمون همبستگی پیرسون و نرمافزا spss26 تجزیه وتحلیل شدند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون بهمنظور سنجش رابطه زوجی یا دوبهدوی متغیرها نشان داد رابطه معنیداری بین تمامی متغیرها یعنی شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر و راهبردها با متغیر وابسته پیامدها مشاهده شد و همچنین مطابق یافتههای پژوهش ،تمامی متغیرهای پژوهش ازنظر پاسخگویان میانگینی نسبتاً زیاد داشتند که نشان از موافقت نسبی پاسخگویان با تمامی متغیرها بود. دامنه میانگین متغیرها از حداقل 16/4 برای مؤلفه نحوه جذب دانشجو معلم تا حداکثر 57/4 برای متغیر راهبردها به دست آمد.
