بررسی تاثیر آموزش هوش موفق بر شادکامی و امید به زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیالهام ناطقی 1 , فاطمه ذیگلری 2
1 - 1. کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد مبارکه،ایران
2 -
الکلمات المفتاحية: هوش موفق, شادکامی, امیدبه زندگی,
ملخص المقالة :
آموزش موفق هوش میتواند با پرورش مهارتهای شناختی و عاطفی مادامالعمر به سبک زندگی سالمتر کمک کند. بنابراین این پژوهش به منظور بررسی تاثیر آموزش هوش موفق بر شادکامی و امید به زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان انجام گردید. پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه هست. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان در سال تحصیلی 1403-1402 که تعداد 30 نفر به عنوان نمونه از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آمار توصيفي (فراواني، درصد، نمودار و میانگین) براي توصیف و طبقهبندی اطلاعات و برای آزمون فرضیات تحقيق از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره استفاده شده است. یافتهها در فرضیه اصلی نشان داد، آموزش هوش موفق بر شادکامی و امید به زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان تاثیر دارد. آموزش هوش موفق بر شادکامی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان تاثیر دارد. آموزش هوش موفق بر امید به زندگی دانش آموزان دختر پایه سوم ابتدائی ناحیه 4 شهر اصفهان تاثیر دارد.
امینی روندی، محمد و باهنر، عبداله و رستم زاده، فرشید. (1402). تاثیر آموزش هوش موفق استرنبرگ بر پیشرفت تحصیلی و زندگی موفق در دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان ارومیه سال ۱۴۰۲،دومین کنفرانس بین المللی و پنجمین کنفرانس ملی مدیریت، روان شناسی و علوم رفتاری،تهران.
حسن پور خیرابادی، ملیحه و یونسی، فلورا. (1399). اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر افزایش شادکامی دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری در شهر شیراز،سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی،مشاوره،تعلیم و تربیت،مشهد.
حسینی، مائده السادات. (1402). بررسی نقش هوش موفق در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانش آموزان پسر پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر اهواز،دومین همایش ملی روان درمانی ایران،اردبیل.
حیدرپور، اعظم. (1402). رابطه بین بهزیستی روانشناختی و عزت نفس با شادکامی معلمان ابتدایی،اولین کنفرانس بین المللی حقوق ، مدیریت ، علوم تربیتی ، روانشناسی و مدیریت برنامه ریزی آموزشی،تهران.
ظهرابی، چنور و ملکی، پرویز و مهدیخانی، زهرا. (1401). بررسی رابطه هوش معنوی با امید به زندگی و شادکامی در میان دانش اموزان،دومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی.
قبادی, لیلا, حبیبی کلیبر, رامین, فرید, ابوالفضل, مصرآبادی, جواد. (1400). اثربخشی آموزش هوش موفق بر حل مسئله اجتماعی دانشآموزان دوره ابتدایی. پژوهش های روانشناسی اجتماعی, 11(42), 93-110.
محمدی قیسوندی سامان. (1398). اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر شادکامی دانش آموزان شهر کرمانشاه پیشرفت های نوین در علوم رفتاری; ۴ (۴۰) :۳۳-۲۶
منصوری حسن آبادی، فاطمه و عابدی، احمد،1401،هوش موفق: رویکردی کارآمد برای دانش آموزان تیزهوش کم پیشرفت.
منابع لاتین Hmoud, H., Al-Adwan, A. S., Horani, O., Yaseen, H., & Al Zoubi, J. Z. (2023). Factors influencing business intelligence adoption by higher education institutions. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 9(3), 100111.
Snow, N. E. (2024). Hope for the Future. In The Routledge International Handbook of Multidisciplinary Perspectives on Character Development, Volume II (pp. 69-87). Routledge.
Chignell, A. (2023). The focus theory of hope. The Philosophical Quarterly, 73(1), 44-63.
Helliwell, J. F., Huang, H., Wang, S., & Norton, M. (2020). Social environments for world happiness. World happiness report, 2020(1), 13-45.
Kumar, A., Mani, V., Jain, V., Gupta, H., & Venkatesh, V. G. (2023). Managing healthcare supply chain through artificial intelligence (AI): A study of critical success factors. Computers & Industrial Engineering, 175, 108-815.
Miller, E. R., & Gkonou, C. (2023). Exploring teacher caring as a “happy object” in language teacher accounts of happiness. Applied Linguistics, 44(2), 328-346.
Naghavi, M., Ong, K. L., Aali, A., Ababneh, H. S., Abate, Y. H., Abbafati, C., ... & Alqutaibi, A. Y. (2024). Global burden of 288 causes of death and life expectancy decomposition in 204 countries and territories and 811 subnational locations, 1990–2021: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2021. The Lancet, 403(10440), 2100-2132.
Ojala, M. (2023). Hope and climate-change engagement from a psychological perspective. Current Opinion in Psychology, 49, 101514.
Oliver, D. (2023). David Oliver: Did the Labour conference offer hope for the future of health and social care?. bmj, 383.
Pákozdy, C., Askew, J., Dyer, J., Gately, P., Martin, L., Mavor, K. I., & Brown, G. R. (2024). The imposter phenomenon and its relationship with self-efficacy, perfectionism and happiness in university students. Current Psychology, 43(6), 5153-5162.
Skalidis, I., Cagnina, A., Luangphiphat, W., Mahendiran, T., Muller, O., Abbe, E., & Fournier, S. (2023). ChatGPT takes on the European Exam in Core Cardiology: an artificial intelligence success story?. European Heart Journal-Digital Health, 4(3), 279-281.
Smith, B. W., deCruz-Dixon, N., Erickson, K., Guzman, A., Phan, A., & Schodt, K. (2023). The Effects of an Online Positive Psychology Course on Happiness, Health, and Well-Being. Journal of Happiness Studies, 24(3), 1145-1167.