تأثیر گرایشات فردی بر شکل گیری الگوهای جابجایی در مناطق شهری (مطالعه موردی: مناطق 4 و 10 شهر شیراز)
الموضوعات : فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
رویا اطمینانی قصرالدشتی
1
(دانش آموخته دکتری شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
مهیار اردشیری
2
(استادیار شهرسازی، واحد بیضاء، دانشگاه آزاد اسلامی، بیضاء، ایران)
حمید ماجدی
3
(دانشیار شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: شیراز, گرایشات فردی, الگوهای جابجایی, محدوده مسکونی, شیوه جابجایی,
ملخص المقالة :
بسیاری از مطالعات بمنظور نیل به اهداف حمل و نقل پایدار درون شهری، در جهت بررسی و شناخت عوامل مؤثر بر شکلگیری انواع الگوهای جابجایی تلاش نموده و در این راستا به نتایج تعیین کنندهای مبنی بر وجود ارتباط بین خصوصیات محیط مصنوع، ویژگیهای اجتماعی- اقتصادی و رفتار سفر شهروندان رسیدهاند. لیکن در این میان آنچه کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته است؛ تأثیر عوامل ذهنی همچون گرایشات و تمایلات افراد بر پذیرش و انتخاب شیوههای خاص سفر میباشد. بدین منظور این تحقیق به شناخت ارتباط بین گرایشات افراد ساکن در مناطق شهری و الگوی جابجاییهای روزانه آنان پرداخته است. در این مطالعه با استفاده از تحلیل آماری دادههای گردآوری شده از دو محدوده مسکونی در شهر شیراز، فرضیه وجود ارتباط بین گرایشات فردی و تعداد سفرهای غیرکاری افراد به مقاصد مختلف با سه شیوه جابجایی (خودرو شخصی، حمل و نقل عمومی و پیاده/ دوچرخه) مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج نشان میدهند که گرایشات افراد نسبت به سفر با خودرو، سیاستگذاریهای محیطی، کارایی و امنیت سفر در شیوه انجام سفرهای غیرکاری توسط آنان تأثیرگذار بوده است، بطوریکه گرایش مثبت در جهت سیاستگذاریهای محیطی رابطه معکوسی با تعداد سفرهای غیرکاری انجام شده با خودرو شخصی توسط افراد و در مقابل رابطه مستقیمی با سفرهای پیاده داشته است. همچنین گرایش افراد نسبت به ناکارایی سفرهای شخصی با خودرو تأثیر مثبتی بر تعداد سفرهای انجام شده توسط آنان با استفاده از حمل و نقل عمومی داشته است. از اینرو، شناخت گرایشات سفر ساکنین و جهت دهی مناسب به آنها در برنامهریزی و سیاستگذاریهای حمل و نقل، میتواند نقش بسزایی در افزایش سفرهای پایدار درون شهری همچون استفاده از حمل و نقل عمومی و پیاده روی بخصوص در سفرهای غیرکاری و تفریحی داشته باشد.