تحلیل نابرابریهای فضایی-آموزشی و فرهنگی در کلان منطقهی آذربایجان
الموضوعات : فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
حسین نظم فر
1
(دانشیار گروه جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران)
سعیده علوی
2
(دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران)
علی عشقی چهاربرج
3
(دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران)
الکلمات المفتاحية: نابرابری, درون و بین منطقهای, آموزشی و فرهنگی, کلان منطقه آذربایجان,
ملخص المقالة :
توسعه منطقهای مفهومی جدید در ادبیات برنامهریزی میباشد که هدف آن خلق چهارچوبی مناسب برای دستیابی به یک بهبودی با ثبات در استانداردهای زندگی برای شهرنشین و روستانشینان است. توسعهی متعادل و هماهنگ مناطق، یک پیشنیاز بسیار مهم برای حصول پایداری اقتصادی و پیشرفت یکپارچه کشور به شمار میرود. آموزش و شاخصهای آن به همراه بخش فرهنگی، بهعنوان یکی از مهمترین مؤلفههای توسعه، با ایفای نقش اساسی و سرنوشتساز خود، در روند توسعه همهجانبه نقش بسیار محوری داشته و شرط لازم برای رسیدن به توسعه جوامع را فراهم میآورند. از اینرو توزیع عادلانه و برابری فرصتهای آموزشی و فرهنگی در بعد کلان، نوعی نگاه انسانگرایانه را با خود به همراه دارد که غالباً بهعنوان یک شاخص جامعه توسعهیافته در نظر گرفته میشود. پژوهش حاضر با هدف تحلیل نابرابریهای بین و درون منطقهای کلان منطقه آذربایجان از لحاظ شاخصهای آموزشی و فرهنگی انجام شده است. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی با هدف کاربردی است. جامعه آماری تمامی شهرستانهای کلان منطقه آذربایجان تا سال 1390 میباشد. برای سنجش نابرابریهای منطقهای از بعد آموزشی و فرهنگی در مجموع از 21 شاخص استفاده شده است. جهت تعیین اهمیت شاخصها از مدلANP و برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدل ویکور استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که از مجموع 47 شهرستان مورد بررسی12شهرستان کاملاً برخوردار، 14شهرستان برخوردار، 11 شهرستان نسبتاً برخوردار، 9 شهرستان نابرخوردار و 2 شهرستان کاملاً نابرخوردار میباشند. همچنین بین استانهای کلان منطقه آذربایجان بیشترین نابرابری به ترتیب در استان آذربایجان غربی با میانگین امتیاز ویکور 231/0، اردبیل با امتیاز 117/0 و آذربایحان شرقی با امتیاز 098/0 میباشد.
_||_