ارزیابی تحققپذیری آزادی آموزش و پژوهش در منشور حقوق شهروندی و قانون اساسی کشور ایران (مطالعه موردی: کلانشهر شیراز)
الموضوعات : فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
مهدی شیخ موحد
1
(دانشیار دانشکده علوم انسانی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران)
حسین رحمت الهی
2
(دانشجوی دکتری حقوق عمومی پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: شیراز, قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, منشور حقوق شهروندی, آزادی آموزش و پژوهش,
ملخص المقالة :
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و منشور حقوق شهروندی دو رکن اساسی توسعه همهجانبه و پایدار جوامع شهری و روستایی کشورمان هستند که با دربرگرفتن مادهها و تبصرههای متعدد، در راستای اعتلای دنیوی و اخروی همه اقشار کشورمان تدوین یافتهاند. یکی از موارد مورد تأکید در قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی، آزادی آموزش و پژوهش است که بر آن تأکید ویژهای شده است. در راستای توسعه آموزش و پژوهش همهجانبه و پایدار کشور، ارزیابی تحققپذیری این شاخص توسعه ضروری و مهم به نظر میرسد. از اینرو پژوهش توصیفی ـ تحلیلی حاضر، با هدف ارزیابی تحققپذیری آزادی آموزش و پژوهش در منشور حقوق شهروندی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در کلانشهر شیراز، انجام گرفته است. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات و دادههای مورد نیاز علاوهبر بر مطالعات اسناد مربوطه، پرسشنامه محققساخته است که با تکیه بر مفاد قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی تدوین شده است و روایی و پایایی آن با رعایت اصول علمی روش تحقیق تأیید شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد میزان آگاهی شهرواندان از حقوق شهروندی با میانیگن 31/3، بالاتر از حد متوسط قرار دارد. نتایج در ارتباط با رضایت شهروندان از وضعیت متغیرهای آزادی آموزش و پژوهش نشان داد میانگین 37 متغیر مورد بررسی بالاتر از حد متوسط میباشد و میانگین نهایی محاسبه شده برای تحققپذیری آزادی آموزش و پژوهش مورد تأکید در منشور حقوق شهروندی و قانون اساسی جمهوری اسلامی از دیدگاه شهروندان با میزان 69/3 در سطح 99 درصد اطمینان، بالاتر از حد متوسط ارزیابی شده است. در ادامه متناسب با نتایج به دست آمده، برای ارتقاء وضعیت متغیرهای آزادی آموزش و پژوهش مورد تأکید در منشور حقوق شهروندی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، با توجه به نقش نظارتی قوای سه گانه راهکارهایی ارائه شده است.
_||_