بررسی اثرات فصلی بودن فعالیت های گردشگری بر امنیت شغلی شاغلین بخش گردشگری (مطالعه موردی: شهر سرعین)
الموضوعات : فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ایعلی حاجی نژاد 1 , جعفر قادری 2 , احدالله فتاحی 3 , فاطمه باقری 4 , ناصر عبدی 5
1 - دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
2 - استادیار اقتصاد شهری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4 - کارشناسی ارشد مدیریت گردشگری، دانشگاه تهران، تهران، ایران
5 - کارشناسی ارشد، جغرافیا و برنامهریزی توریسم، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
الکلمات المفتاحية: گردشگری, فصلی بودن, امنیت شغلی, شهر سرعین,
ملخص المقالة :
اهمیت صنعت گردشگری که اقتصاددانان آن را سومین صنعت بزرگ دنیا میدانند، به اندازهای است که هر کشوری علی رغم میزان سطح توسعهای که دارد، خواهان اثرات مثبت آن اعم از توسعه اقتصادی، ارتقا ارتباطات و صلح بین المللی، بهبود استاندارد زندگی، حفاظت از میراث فرهنگی و ... است. گردشگری بیش از 7/8 درصد از استخدام جهانی و یک شغل به ازای هر 5/11 شغل موجود در جهان را به خود اختصاص داده است. با این وجود، یکی از انتقادات وارد آمده بر اشتغالزایی گردشگری، فصلی بودن آن است. این پدیده که میتوان گفت گریبانگیر هر مقصد گردشگری است؛ بر امنیت شغلی فعالین حوزه گردشگری تأثیرگذار است. هدف پژوهش حاضر که از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی و پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است؛ بررسی تأثیر فصلی بودن، بر دو بعد مهم امنیت شغلی یعنی درآمد و ثبات شغلی است. در این پژوهش، میانگین درآمد و تعداد کارکنان قراردادی در فصول مختلف سال و همچنین دیدگاه 105 شاغل گردشگری در مورد تأثیر فصلی بودن بر درآمد و ثبات شغلی آنها (با استفاده از آزمون T) در 3 حوزه فعالیتی گردشگری یعنی هتل، رستوران و فروشگاههای عرضه سوغات در شهر سرعین، در قالب پرسشنامه مورد ارزیابی قرار میگیرد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که میانگین درآمد و توزیع کارکنان قراردادی در سرعین، در فصول مختلف، متفاوت است؛ به این ترتیب که این دو شاخص در فصل تابستان به بیشترین مقدار خود و به ترتیب در فصول بهار، پاییز و زمستان کاهش مییابند. هم چنین فعالین این حوزه اثر فصلی بودن گردشگری (که بر تعداد گردشگران هر فصل) را بر میزان درآمد و احساس ثبات شغلی خود را تأیید میکنند. راهکارهایی از جمله متنوع سازی بازار هدف گردشگری، برگزاری جشنواره و رویدادها و ایجاد مشوقهایی مانند قیمتگذاری متفاوت در فصول کم رونق میتواند موجب تعدیل اثرات نامطلوب فصلی بودن شود.