تأثیرات صنعت گردشگری بر توسعه اجتماعی- فرهنگی شهر بوشهر
الموضوعات : فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ایمحسن سقایی 1 , غلامرضا امینی نژاد 2 , غلامرضا صبوحی 3
1 - استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 - استادیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: تحلیل عاملی, صنعت گردشگری, توسعه اجتماعی و فرهنگی, بوشهر,
ملخص المقالة :
تبلور یافتن گردشگری به عنوان یک نیاز، تبدیل شدن آن به عنوان بزرگترین صنعت خدماتی دنیا و تخصصیشدن گردشگری این فرصت را فراهم کرده تا هر مقصدی جهت بهره جستن از منافع حاصل از گردشگری امیدوار باشد. پتانسیلهایگردشگری از سرمایههای منحصر به فرد هر کشور و منطقه به شمار میرود که شناسایی، طبقهبندی و برنامهریزی آن جهت توسعه گردشگری حائز اهمیت است. در این راستا توسعه صنعت گردشگری نیازمند برنامهریزی جامع و کارآمد بوده و این در حالی است که کشور ایران با توجه به ویژگیها و توانهای منحصربهفرد خود، دارای قابلیت بالایی در زمینه توسعه این صنعت میباشد. محدوده مورد مطالعه تحقیق شهر بوشهر است که در جنوب غربی ایران جای گرفته است. در این تحقیق با استفاده از آزمون T، روش تحلیل عاملی و نرمافزار GIS به شناسایی پتانسیلهای گردشگری شهر ساحلی بوشهر و نقش آن در توسعه اجتماعی و فرهنگی این شهر پرداخته شده است، همچنین با کاربرد نرمافزار SPSS دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتیجه مشخص میکند که پتانسیلهای گردشگری در توسعه اجتماعی و فرهنگی بوشهر تأثیرگذار است و از طرفی به دلیل وجود همبستگی بالا و مناسب بین عوامل و متغیرها؛ کمبود امکانات و خدمات رفاهی مانع توسعه گردشگری بوشهر است.
15. Foster, David (1997): Measuring Customer Satisfaction In The Tourism Industry,International& Sixth National Research Conference on Quality Management, The Centre for Management Quality Research at RMIT University, Melbourne, Victoria Australia.
16. Haber, Sigal and Lerner, Miri(1998): Correlates of Tourist Satisfaction, Annals of TourismResearch, Vol. 25, No. 4, pp. 197_201
17. Kin Hang (2004) The Southern Sound (Nanyin): Tourism for the PreservationandDevelopment of Traditional Arts, Asia Pacific Journal of Tourism Research, Vol. 9, No. 4, pp. 373-382.
18. Low Christopher M.(1996):Urban Tourism Attrection Visitors to large
19. Cities,Mansell,Pablishing Limited,Londen.
20. Papatheodorou A. Haiyan S., (2005): International Tourism Forecast: Time Series Analysis of World and Regional Data, Tourism Economics, Vol. 11, No. 1, pp 11-23.
21. Unwto,Tourism Highlights (2007): Edition.