تاثیر شاخصهای عینی و ذهنی گردشگری فرهنگی بر توسعه شهرستان خواف
الموضوعات :
فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ای
نصراله با عقیده رودی
1
,
کتایون علیزاده
2
,
حمید جعفری
3
1 - دانشجوی دکتری گروه جغرافیا، واحد مشهد، دانشگاه آزاد، مشهد، ایران
2 - دانشیار گروه جغرافیا، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
3 - دانشیار گروه جغرافیا، واحد مشهد، دانشگاه آزاد، مشهد، ایران
تاريخ الإرسال : 14 الثلاثاء , صفر, 1443
تاريخ التأكيد : 02 الإثنين , جمادى الأولى, 1443
تاريخ الإصدار : 10 الثلاثاء , شعبان, 1445
الکلمات المفتاحية:
توسعه,
توریسم فرهنگی,
شاخص های عینی و ذهنی,
شهرستان خواف,
ملخص المقالة :
چکیده
یکی از اشکال گردشگری که در دهه های اخیر مطرح شده ، "گردشگری فرهنگی" است که به طور مؤثری جامعه را در جهت نیل به توسعه پیش می برد. به نظر می رسد که خلاقیت در فرهنگ به اکسیری برای حل طیف گسترده ای از مشکلات جوامع امروز تبدیل شده است، یک منطقه یا سرزمین را می توان از طریق مولفه های مختلف مورد تحلیل قرار داد و بر جنبههای خاصی مانند موارد مربوط به چهارچوب اقتصادی و ساختار جمعیتی منطقه، یا منابع طبیعی و چشم اندازهای مبتنی بر منابع فرهنگی تمرکز کرد. اگر این منابع به طور ذاتی از لحاظ عینی و ذهنی منسجم باشند، این انسجام به طور طبیعی بر فرآیندهای توسعه محلی تأثیر میگذارد، این فرآیندها میتوانند به دستیابی به اهداف رقابتی مانند رشد اقتصادی، رفاه اجتماعی و غیره کمک کنند، هدف اصلی این پژوهش نیز، بررسی اثر شاخصهای گردشگری فرهنگی اعم از عینی و ذهنی بر توسعه شهرستان خواف میباشد. این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی انجام شده است. برای جمعآوری دادهها از روش های میدانی و کتابخانه ای استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، گردشگران شهرستان خواف میباشند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 190 نفر در نظر گرفته شد و به صورت اتفاقی پرسشنامه بین آن ها توزیع گردید. دادههای این تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS و Amos تجزیه و تحلیل شدهاند. یافتههای تحقیق نشان می دهد که همه شاخص های گردشگری فرهنگی از دید گردشگران در شهرستان خواف به غیر از شاخص دسترسی به شهرستان و خدمات دهی به گردشگران مطلوب هستند، بنابراین برای توسعه گردشگری فرهنگی نیازمند توسعه زیر ساخت ها در این شهرستان می باشیم.
المصادر:
References
Abolhassani, Farahnaz; Kiani, Sedigheh and Mousavi, Miranjef (2012), Development of tourism development strategy in desert and desert areas (Case study of the desert city of Khor and Biyabank), Scientific-Research Journal of Land Management, ,12(3), 161-141. 10.22067/jrrp.v8i2.72807 [In Persian].
Aksit Asik, N. (2014). Creative Tourism, The Journal of International Social Research; 7(31).pp. 22-58.
Asghari Saraskanrood, Sayad; Jalali Ansaroudi, Tahereh and Zeinali, Batool (2013), Analysis of the variability of tourism status of cities located around Lake Urmia, Quarterly Journal of Regional Planning, Third Year, 11(3), pp. 114_99.
Babaee Rashan, H.& Abbasi .B (2013). Creative Tourism Entrepreneurship In Rasht,Advances In Environmental Biology, 7(8): 2006-2012, 2013 ISSN 1995-0756. [In Persian].
Amir Reza;. Staurs, Mehdi (2013), Strategic Planning for Urban Tourism Development Using SOAR Strategic Model (Case Study of Taft City), Quarterly Journal of Humanities Teacher_Space Planning and Planning, 17, (3)pp.12(3). 10.22067/jrrp.v8i2.72807[In Persian].
Ghasemi, Younes; Hatami Nejad, Hussein; Gharkhloo, Mehdi and Ziari, Keramatollah (2015), Strategic Planning for the Development of Tourism Capabilities in Urban Spaces (Case Study: Urmia), Quarterly Journal of Geography and Development, 13(38), 188-169. [In Persian].
Hajinejad, Ali; Islamfard, Fatemeh and Alizadeh, Mohammad Reza (2013), Assessing the level of development of tourism services and welfare facilities in the centers of Fars province, Quarterly Journal of Urban Ecology Research, Third Year, 1(2),34_24. [In Persian].
Hajinejad, Ali; Paydar, Abu Dharr; Bagheri, Fatemeh and Abdi, Nasser (2016), Evaluating the Impact of Halal Tourism on Iran's Tourism Areas Using the Weighted Sum Model (WSM), Quarterly Journal of Strategic and Macro Policies, 4( 15), 46_27[In Persian].
Jafar Salehi, Sahar; Eshtiaghi, Masoumeh and Fazeli, Mohammad (2012), Anthropology of Economic Impacts of Tourism in Mazandaran, Quarterly Journal of Social and Cultural Strategy, 1(4), 85-63.[In Persian].
Lee, J. & Lee, H. (2015). Deriving Strategic Priority of Policies for Creative Tourism Industry in Korea using AHP, Procedia computer science ,55(2), 479_484 10.22108/sppl.2023.135565.1675.
Lindroth, K., J. Ritalahti, T & Soisalon-Soininen (2007), Creative tourism in destination development, Tourism Review 62(3/4), 53-58.
Moradi Masihi, Varaz and Ghasemi, Ali (2014), The role of tourism in the economic development of rural settlements in Behshahr, Quarterly Journal of Economics and Space and Rural Development, 3(2), 124_105. http://serd.khu.ac.ir/article-1-2016-en.html [In Persian].
Ohridska-Olson, R. & Ivanov, S. (2010), Creative Tourism Business Model And Its Application In Bulgaria, cultural realms, 1_17.
Packer, Mehrnoosh; Hassani, Ali and Khakzar Befroui, Morteza (2017), Conceptual Model Design, Journal of Tourism and Development, , 6( 11), 108 _8110.22108 /sppl.2023. 135565 . 1675.
Pine, B. J. II & H. J. Gilmore (1999), The experience economy: Work is theatre and every business a stage, Boston, MA: Harvard Business School Press.
Rahimi, Mohammad and Pazand, Fatemeh (2016), Model of Creative Urban Tourism in Iran Using Hierarchical Analytical Model, Quarterly Journal of Initiative and Creativity in Humanities, 6( 3), 124_9710.22108/sppl.2023.135565.1675.. [In Persian].
Ranjbarian, Bahram; Ghaffari, Mohammad and Fathi, Saeed (2014), Segmentation of Isfahan's domestic tourism market based on travel motivations as a tool for urban tourism management, Islamic Azad University Social Sciences Quarterly, Shushtar Branch, 8, (2)40., 24_1. [In Persian].
Rezvani, Mohammad Reza; Aruji, Hassan; Alizadeh, Mohammad and Najafi, Mohammad Saeed (2013), Locating the construction of ski slopes from a tourism perspective (Case study: Northern regions of Tehran province), Quarterly Journal of Regional Planning, 3(10), 44_27. 10.22059/jhgr.2017.58817 [In Persian].
Richards , G (2013), Creativity and tourism in the city, Current Issues in Tourism, pp: 1- 33.
Richards , Greg (2011). ‘Creativity and Tourism: The State of the Art’, Annals of Tourism Research 38(4), 53- 1225.
Richards, G & C. Raymond, C (2000), Creative tourism. ATLAS news (23), 16–20.
Richards, G (2005), Textile tourists in the European periphery: New markets fordisadvantaged areas? Tourism Review International, 8, (4), 323 – 338. 10.22059/jhgr.2017.58817
Richards, g. & Marques, L. (2012), Exploring creative tourism: Introduction, Journal of Tourism Consumption and practice, 4(.2), 1_11.
Richards, G. and J. Wilson (eds) (2007), Tourism, Creativity and Development. Routledge
Shafi'i, ascetic; Farrokhian, Firoozeh and Mir Ghadr, Leila (2013), Isfahan as a creative city of handicrafts with a tourism development approach, geography (Quarterly Journal of the Iranian Geographical Association), 20( 43), 278_252. [In Persian].
Tan, S-K., Ding-Bang, L. & Shiann- F, K. (2014). A taxonomy of creative in creative tourism, Tourism Management 42, pp: 248- 259.
UNESCO (2006 – 2), What are Creative Clusters? The Global Allience for Cultural Diversity, UNESCO
Urry, J. (1990), The tourist gaze: Leisure and travel in contemporary societies. London: Sage.
Veisi, Hadi and Mehmandoust, Khadijeh (2014), A Study of Barriers to the Development of International Tourism Industry in Iran with Emphasis on Inbound Tourism, Geopolitical Quarterly, 11 (1)Issue, 156-135. [In Persian].
Yaqubzadeh, Rahim; Zandi, Ebthal and Janalizadeh Choob Basti, Haidar (2012), Analysis of the foreign tourism market entering Iran (Case study: three metropolises of Tehran, Shiraz and Isfahan), Social and Cultural Strategy Quarterly, 1(3), 119-97. [In Persian].
Yozcu, Ӧ. K.& Orhan I., (2010). A Model Proposal On The Use Of Creative Tourism Experienec In Congress Tourism & The Congress Marketing Mix, PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 8(3): 105-113.
Zarabi, Asghar and Mahboubfar, Mohammad Reza (2013), Application of SWOT-QSPM model in developing tourism development strategy in Kashan, Journal of Spatial Planning (Geography), third year, fourth issue, 58_37.
Zarafshani, Kiomars; Sharafi, Lida; Groundi, Shahir and Ghobadi, Parasto (2013), A Study of the Effects of Tourism Development on the Promotion of Socio-Economic Indicators in Rural Areas (Case: Rijab Tourism Area in Kermanshah Province), Quarterly Journal of Space Economics and Rural Development, 2( 3), 134-111. [In Persian].
_||_