نقش دفاتر تسهیل گری در سرعت بخشی به شهرسازی مشارکتی در بافت¬های فرسوده شهری (موردپژوهی: منطقه 9 شهرداری تهران)
الموضوعات : فصلنامه علمی برنامه ریزی منطقه ایکاوه محمدی 1 , محمدتقی رضویان 2 , مظفر صرافی 3
1 - دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه¬ریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3 - دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: بافت فرسوده, تهران, دفاتر تسهیلگری, شهرسازی مشارکتی, نوسازی شهری,
ملخص المقالة :
تسهیلگری در حقیقت آسان ساختن و سرعت بخشیدن به فرایند یا اتفاقی است که عموماً از راه فعالیتها و یا سازوکارهای اجتماعی انجام میشود. از اینرو، چندی است که در بافتهای فرسوده دفاتری با عنوان دفاتر تسهیلگری نوسازی بافت فرسوده ایجاد شدهاند،که عمدهترین و اصلی ترین وظیفه آنها برقراری ارتباط با ساکنان بافتهای فرسوده، معرفی مشوقها، تسهیلات و معافیتهای موجود و حل مشکلات احتمالی آنها در زمینههای نوسازی بناها و تجمیع ساختمانها است. روش تحقیق تحلیلی– توصیفی و نوع پژوهش کاربردی میباشد. در این پژوهش سعی میشود تا برخی از تجربیات فعالیتهای انجام شده در دفتر تسهیلگری و بافت فرسوده ناحیه یک منطقه 9 تهران مطرح شود. که نشان میدهد این دفاتر توانستهاند با بسترسازی، اعتماد سازی و توانمندسازی زمینه را برای مشارکت مردم در نوسازی بافت فرسوده را فراهم کنند. در حوزه نوسازی بافت مسکونی تا قبل از تشکیل دفاتر خدمات نوسازی، فرایندکار بصورت کاملاً خود جوش و بدون برنامه مدون، با کارایی و بازده پایین و طولانی شدن زمان آن انجام میشده است. با تشکیل این دفتر ضمن حذف بروکراسی اداری، توانستهاند شکاف بین مدیریت کلان و مردم را پر نموده و با تسهیلگری و اطلاعرسانی موفقیت خوبی در زمینه نوسازی بافت فرسوده محدوده مورد نظر بدست آورند. نتایج کالبدی نشان میدهد که در مدت سه سال تشکیل دفاتر خدمات نوسازی در این محله 2419 واحد مسکونی نوساز، 521 پروانه ساختمانی، 447 پلاک تجمیعی، و حدود 114372 مترمربع نوسازی صورت گرفته است. در زمینه اجتماعی، اقتصادی نیز 4 تعاونی تولیدی که حدود 2000 نفر عضو فعال دارد، تشکیل شده است که توانسته باعث درآمدزایی و کاهش بیکاری و معضلات اجتماعی محدوده شود.