ارزیابی عاملهای موثر بر تمایل به پرداخت مصرف کنندگان گوشت مرغ ارگانیک در شهر ارومیه
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیشمسی آمیان 1 , محمد کاوسی کلاشمی 2 , زهرا امیری 3 , سیامک غیبی 4
1 - دانشجوی سابق کارشناسی ارشد رشته توسعه روستایی دانشگاه گیلان.
2 - استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه گیلان.
3 - استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه گیلان.
4 - استادیار گروه صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه گیلان.
الکلمات المفتاحية: تمایل به پرداخت, ارومیه, ارزشگذاری مشروط, مرغ ارگانیک, توبیت,
ملخص المقالة :
مسئله غذا و امنیت غذایی یکی از اساسیترین چالشهای جمعیت رو به افزایش دنیاست. اطلاعرسانی زیانهای استفاده از آنتیبیوتیک در صنعت پرورش طیور میتواند گامی به سمت گرایش مصرفکنندگان به سوی محصولات سالم تر و تولید مرغ ارگانیک تلقی شود. برای شناسایی عوامل موثر بر پذیرش و مصرف مرغ ارگانیک ازروش ارزشگذاری مشروط و مدل توبیت استفاده شد. دادههای مورد نیاز، با طراحی و تکمیل پرسشنامه به روش نمونهگیری میشل و کارسون از 283 شهروند در شهر ارومیه، در بهار سال 1394 گردآوری شد. براساس نتایج مدل، افرادی که آگاهی بیشتر نسبت به فواید مرغ ارگانیک و نگرش بهتری نسبت به مولفه عمومی خرید، مولفه خرید سالم و مولفه آگاهی از خطر هورمونها و آنتی بیوتیکها داشتند، تمایلی بیشتر به مصرف محصول دارند. با اطلاع رسانی و افزایش آگاهی در مورد ارزش غذایی مرغ ارگانیک، میتوان منجر به تغییر رفتار مصرفی و افزایش تمایل به پرداخت افراد برای داشتن زندگی سالم شد. دفعات مصرف مرغ در هفته اثری مثبت و معنیدار بر تمایل به پرداخت مصرف مرغ ارگانیک دارد. مقدار انتظاری تمایل به پرداخت بیشتر برای هر کیلوگرم مرغ ارگانیک در قیاس با مرغ صنعتی بر اساس خروجی الگوی آستانهای توبیت معادل 92/33 درصد است.
- استعلاجی، ع. ر. 1381. بررسی و تحلیل رویکردها و راهبردهای توسعه روستایی - ناحیه ای. ماهنامه جهاد. شماره 251-250.
- بریم نژاد، و. هوشمندیان، آ. (1392). تعیین میزان تمایل به پرداخت جهت خرید سبزیجات سالم از سوی شهروندان شهر تهران، مجله تحقیقات اقتصاد کشاورزی، (2)5: ص150-131.
- سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی، گزارش شده (1394) www.waaj.ir .
- سایت انجمن ارگانیک ایران، www.iranorganic.org.
- شاهپوری، ا.و قربانی، م. دوراندیش، آ. کهنسال، م. (1393). جایگاه زعفران ارگانیک در سبد مصرفی آتی خانوارها و عوامل موثر بر آن. نشریه زراعت و فناوری زعفران. جلد 2. شماره 2: ص 14- 3.
- حیاتی، ب. پیش بهار، ا. و حق جو، م. 1390 . تحلیل تعیینکنندههای تمایل به پرداخت اضافی مصرفکنندگان برای میوهها و سبزیجات عاری
- از آفتکش در شهر مرند. اقتصاد و توسعه کشاورزی، جلد 25 ، شماره 4: ص 479-169.
- عزیزی، و.و نیکوی، م. خالدی، م. (1392). راهبردهای توسعه بازار محصولات غذایی سالم در شهر همدان. نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی. جلد 27. شماره 4: ص 337- 328.
- میرلوحِی، م. و اسفندیاری، ز.1391. مروری بر ویژگی های غذا در صنایع تبدیلی ارگانیک . مجله تحقیقات نظام سلامت، شماره 3: ص 349-358.
- نیکوی، م. عزیزی، و. (1392). بررسی مولفه های پذیرش و مصرف محصولات غذایی سالم از دیدگاه شهروندان شهر مشهد. اولین کنفرانس ملی دانشجویی اقتصاد کشاورزی ایران. 26 اردیبهشت 1392.
Refrences
- Barber, N.A. Bishop, M. & Gruen, T. (2014). who pays more (or less) for pro-environmental consumer goods? Using the auction method to assess actual willingness-to-pay, Journal of Environmental Psychology 40:218-227.
- Briscoe,J., & de Castro.,et al.(1990).Toward equitable and sustainable rural water supplies. A contingent valuation study in Brazil.4:115-134.The world Bank Economic Review.
- Cumming, R.G.,et al.(1986).Valuing environmental goods.A state of the arts assessment of the contingent valuation method.Totowa,N.J:Roweman and Allanheld.
- Dangour A., Dodhia S., Hayter A., Aikenhead A., Allen E., & Lock D. (2009). Comparison of composition (nutrients and other substances) of organically and conventionally produced foodstuffs. A systematic review of the available literature Report for the Food Standards Agency Nutrition and Public Health Intervention Research Unit London School of Hygiene & Tropical Medicine [Online]. 2009; Available from: URl: http://www.food.gov.uk/multimedia/pdfs/organicreviewappendices.pdf/
- FAO, (2014). Healthy and sustainable food systems are crucial to fight hunger and malnutrition, Website:www. fao. org visited:06/09/2014
- Hanemann,W.M. (1991). Willingness to pay and willingness to accept .How much can they differ? .81:635- 47.American Economic Review,.
- Idda, L., Madau, F. A., & Pulina, P. (2008). The Motivational Profile of Organic Food Consumers: a Survey of Specialized Stores Customers in Italy, presented at the 2008 International Congress, August 26-29, Ghent, Belgium.
- Kathryn A, Boys. David, B. Willis. Carlos E, Carpio. (2014). Consumer willingness to pay for organic and locally grown produce on Dominica: insights into the potential for an ‘‘Organic Island’’, Environ Dev Sustain, 16: 595–617.
- Kavoosi Kalashami, M. Heydari, M & Kazerani, H. (2012). Investigating Consumers' Willingness to Pay for Organic Green Chicken in Iran, International Journal of Agricultural Management & Development, 2(4):235-241.
- Minh HAI, N. Mortaka, M. Fukuda, S. (2013). Willingness to pay for Organic Vegetables in Vietnam: An Empirical Analysis in Hanoi capital, J.Fac. Agr., Kyushu univ. 58(2): 449-458.
- Owusu, V. & Anifori, M. O. (2013). Consumer Willingness to Pay a Premium for Organic Fruit and Vegetable in Ghana, International Food and Agribusiness Management Review, Volume 16, Issue 1.
- Pinna, M. Del Chiappa, G. & Velcovska, S. (2014). The food quality labels: Awareness and willingness to pay in the context of Italy. In J.C. Andreani & U. Collesei (Eds). Proceedings from the XII International Conference Marketing Trends, Paris-Venice: Paris - Marketing Trends Association.
- Powell, J.L. (1984). Least Absolute Deviations Estimation for the Censored Regression Model. Journal of Econometrics, 25: 303-325.
- Tauchen, G. (1985). Diagnostic testing and evaluation of maximum likelihood models. Journal of Econometrics, 30: 415–443.
- Wooldridge, J. (2002). Econometric Analysis of Cross Section and Panel Data, Cambridge: MIT Press.
- Xia, W. & Zeng, Y. (2007). Consumer`s willing to pay for organic food in the perspective of meta–analysis. Prepared for WERA 101th Annual Conference, Shanghai. China.
- Yussefi, M. & Willer, H. (2003). The Word of organic agriculture; statistics and future propectes. Available at: http// www. Ifoam. de/ statistics.
_||_