توانمندسازی وایجاد اولویت های اقتصادی کسب وکارهای متوسط کشاورزی در مددجویان مورد حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره)
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
1 - استادیار رشته مدیریت کارآفرینی دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: اشتغال, کلیدواژه: توانمندسازی اقتصادی, توسعه اقتصادی کشاورزی,
ملخص المقالة :
توانمندسازی اکسب وکارهای متوسط کشاورزی یکی از زمینه های بالقوه برای افزایش اشتغال بویژه اقشار آسیب پذیر جامعه است. این تحقیق با هدف شناسایی ابعاد و مولفه های اصلی توانمندسازی اقتصادی مددجویان مورد حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) انجام شده است. روش تحقیق به صورت پیمایشی بوده و داده ها از طریق مراجعه به اسناد و مدارک موجود و پرسشنامه انجام شده است. حجم نمونه آماری بر اساس مدل کوکران 384 طرح می باشد. سوال های تحقیق نیز با روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل استنباطی قرار گرفته است. با بررسی مدل های موجود توانمندسازی وایجاد اولویتهای اقتصادی درحوزه کشاورزی و روشهای معمول در فرآیند توانمندسازی و اشتغال، مدل مفهومی تحقیق ارائه شده است. ابعاد اصلی مدل عبارتند از آماده سازی و تمهیدات لازم جهت اجرای طرحها، ایجاد و توسعه فرصت های شغلی، پایدارسازی مشاغل، خودکفایی و خروج از حمایت می باشد که کلیه ضرایب مسیرها معنادار بوده و واریانس تبیین شده قابل قبول و همسانی سازه ها بالای 0.5 بوده است. بنابراین متغیرهای مدل دارای قابلیت پیش بینی بیش از 30درصد می باشند
- Saadi, H. & Mazar, A. (2006). The Role of Micro Credit in Empowering Rural Women, Agricultural Bank Experience. Proceedings of Rural Development and Poverty Reduction Micro-Credit, Agricultural Bank Economic Research Center.
- Relief Committee of Imam Khomeini. Functional Report of Self-Sufficiency and Employment Plans. Online: Available at: http://www.emdad.ir/activities/m-kholase.asp.
- Bidabadi, M. (2004). Calculation of Monopoly Degree in Iranian Pistachio Domestic Markets, Journal of Agricultural Economics and Development, 24(3): 335-345. (In Persian).
- Soltani, M. Abedi Seroustani, & Julai, R. (2004). Local Farm Marketing Challenges for Family Farms. Third National Conference on Sustainable Agriculture and Natural Resources, Tehran. (In Persian)
- Naghibi, M. (2006). Investigating the Margin of the Sturgeon Fish Market in Iran. Fisheries Quarterly, 68(2): 199-207. (In Persian)
- Assistant Researcher, M.P. H. (1390). Empowerment and Development. Available at http://www.moein.net.
7. Mirzaei, K. Mozaffari, Z. & Kazerouni, A. (2010). Investigating the Marketing Margin of Honey in West Azarbaijan. (In Persian)
- Khani, F. Ebadi, j. Kialhosseini, & Heydari, Kh. (2012). Measuring the Monopoly Power of Manufacturing Industries in Iran. Journal of Economic Modeling. 11(1): 45-62. (In Persian)
- Eslami, R. & Hejazi, S.M. (2011). The Impact of Empowerment Programs of Imam Khomeini Relief Committee on Self-Sufficiency in Investment of Private Sector in Iran Khomeini, Tehran.
- Charmchian Langroodi, M. (2012). Modeling of Psychological Empowerment Indicators for Farmers in Mazandaran Province, Journal of Agricultural Economics and Development, No. 4, p. 314.
- Hafez Nia, M.R. (2013), Introduction to Research in Humanities. 19th Edition, Khome Publications, Tehran.
- Khani, F. Motiei Langroodi, S.H. & Sayyad Bidandi, L. (2012). Presentation of Empowerment Model for Rural Women Case Study: Central Section of Lahijan City, Journal of Rural Development, Volume IV.
- Documentation Deputy of Employment and Self-sufficiency, (2013). Traveling to Developing Countries (India), Imam Khomeini Relief Committee.
- Boleya, B. B. Nancy, G. M. (2014). Measuring empowerment: Developing and validating the Resident Empowerment through Tourism Scale (RETS), Tourism Management, Volume 45, Pages 85–94.
- Chipaso, N. (2011). Role of Women’s Empowerment on Agricultural Development, PhD dissertation, university of Readin
- Jinhua, Y. Yanhui, L. Yan, Ch. & Xiaoyan, P. (2014). The effect of structural empowerment and organizational commitment on Chinese nurses' job satisfaction, Applied Nursing Research, Volume 27, Issue 3, August 2014, Pages 186–191.
- Kanagaretnama, K. Mestelmanb, S. Khalid Nainarc, S. M. Shehatac, M. (2014). Transparency and empowerment in an investment environment, Journal of Business Research, Volume 67, Issue 9, September 2014, Pages 2030–2038.
- Nuno, C. Martijn, De. J. Stefan, S. (2014). The effect of customer empowerment on adherence to expert advice, International Journal of Research in Marketing, Volume 31, Issue 3, September 2014, Pages 293–308.
- Osterwalder, A. Pigneur, Y. & Tucci, C. L. (2005). Clarifying Business Models: Origins, Present, and Future of the Concept. Communications of the Association for Information Systems 16 1-40.
- Diyao, M. (2010). The Root of a Common Core in Econometrics. Tehran: Rasa Cultural Services Institute.
- Garavan, J. & Toure, M. (2002). Marketing margin analysis of tomato in the district of Bamako, Republic of Mali. Journal of Agricultural Economics and Development, 2(3): 084-089.
- Zarainejad, M. & Saadat Mehr, M. (2007). Money supply in the Iranian economy. Journal of Business Research, 45: 1-22. (In Persian)
- Zeraat kish, y, & Omidvar, Z. (2015). Investigating the Market Power of Trout in Iran. Journal of Reproduction and Aquaculture Sciences, 9: 27-52. (In Persian)
- Husseini, M. & Hooman, T. (2007). A Study of the World Dates and Target Markets of Iranian Export Dates. Journal of Agricultural Economics and Development, 15(57): 1-29. (In Persian)
- Hosseini, S. Abbasifar, A. & Shahbazi, H. (A 2007). Investigation of Market Power in Iranian Red Meat Marketing Chain. Agricultural Economics and Development, 62: 120-105. (In Persian)
- Hosseini, S. Shahbazi, H. & Abbasifar, A. (B 2007). Investigation of Market Power in Iran Sugar Import Market. Iranian Journal of Economic Research, 34: 160-145. (In Persian)
- Shahi Tash, Nowruz, A. (2014) Parametric calculation of Lerner index and evaluation of competitiveness and monopoly of Iranian industries. Economic Modeling Quarterly 8: 89-71 .(In Persian)
_||_