تحلیل قدرت بازاری بازیگران زنجیره عرضه سبزیجات: مطالعه موردی شهر تهران
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزی
محمدرضا نظری
1
(استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه شهید بهشتی)
میلاد امینی زاده
2
(دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد)
سید علی دریجانی
3
(گروه مهندسی اقتصاد و مدیریت تولید کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه پیام نور)
سید مهدی میر
4
(دانشجوی دکتری اقتصاد کشاورزی دانشگاه تهران)
الکلمات المفتاحية: تهران, قیمت, ساختار بازار, حلقه های بازاریابی,
ملخص المقالة :
سبزیجات بخش مهمی از سبد غذایی خانوارهای ایران را به خود اختصاص داده است. هدف پژوهش حاضر تحلیل قدرت بازاری و شناخت رفتار بازیگران زنجیره عرضه محصولات منتخب سبزیجات است. بدین منظور دادههای هفتگی محصولات منتخب سبزیجات شهر تهران در دوره زمانی 95-1390 مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. یافتههای تجربی مطالعه دربرگیرنده دو نتیجه اصلی است. نخست آنکه میان دو سطح عمده فروشی و خرده فروشی رفتار رقابتی وجود دارد و قدرت بازاری عمدهفروشان در زنجیرۀ توزیع محصولات فسادپذیر همانند سبزیجات بیش از خردهفروشان است. دوم آنکه ساختار بازار سبزیجات متفاوت از یکدیگر بوده و واکنش بازیگران زنجیره عرضه به تغییرات قیمتی ایجاد شده در هر حلقه در همه محصولات یکسان نیست. لذا پیشنهاد میشود که در سیاست-گذاریهای پیشرو به قدرت بازاری عمده فروشان در زنجیره توزیع سبزیجات و همچنین تفاوت ساختار بازار و نقش هر یک از بازیگران زنجیره و نوع واکنش آنها به تغییرات در هر محصول توجه شود.
_||_