تعیین عوامل اصلی موفقیت کنسرسیومهای صادراتی بخش خصوصی در صنایع ایران با استفاده از روش تئوری زمینهای و منطق فازی
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیپریسا شاه نظری شاهرضائی 1 , فاطمه شمشیری 2 , محمد فلاح 3 , حامد کاظمی پور 4
1 - گروه مهندسی صنایع-واحد تهران مرکزی-دانشگاه آزاد اسلامی-تهران-ایران
2 - دانشجوی دکترای مهندسی صنایع، گروه مهندسی صنایع، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مهندسی صنایع، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مهندسی صنایع، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: کنسرسیوم های صادراتی, شرکت های کوچک و متوسط, تئوری زمینه ای, کد گذاری کیفی,
ملخص المقالة :
تشکیل و تقویت کنسرسیومهای صادراتی امری ضروری است و برای رسیدن به آن باید به عوامل اصلی موفقیت این کنسرسیوم ها و رفتار این عوامل در طول زمان در قالب یک سیستم کل توجه ویژه نمود. بر اساس شیوه جمع آوری و تحلیل داده ها، تحقیق حاضر رویکرد و استراتژی کیفی دارد و جزء پارادایم انتقادگرایانه است. در این تحقیق برای جمع آوری داده ها و اطلاعات از روش میدانی استفاده شده است. در بخش میدانی، در فاز کیفی از مصاحبه های ساختاری، اکتشافی، مشارکتی و به منظور شیوه های تحلیل داده ها از تکنیک های تئوری زمینه ای و جلسات هم اندیشی بهره گرفته شده است. یافته ها حاکی از آن است که «ویژگی های اعضای کنسرسیوم» کلیدی ترین و تأثیرگذارترین عامل شناسایی شده می باشد. همچنین «برنامه عملیاتی صادرات»، «عوامل فراملی» و «ویژگی های محصول» به ترتیب دارای بیشترین شاخص محوریت هستند. این تحقیق به توسعه ادبیات در حوزه عوامل اصلی موفقیت کنسرسیوم های صادراتی و مراحل ایجاد آن می پردازد و بینشی عمیق در رابطه با کنسرسیومهای صادراتی ارائه می دهد.