انتخاب بازار بینالملل انجیر خشک استهبان با استفاده از منطق فازی
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیمحمد افراسیابی 1 , زینب شکوهی 2 , منصور زیبایی 3
1 - اقتصاد کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز شیراز ایران
2 - اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دنشگاه شیراز، شیراز، ایران
3 -
الکلمات المفتاحية: شبیه سازی مونت کارلو, انتخاب بازار بینالملل, انجیر خشک استهبان,
ملخص المقالة :
انجیر خشک استهبان یکی از محصولات مهم صادراتی در بخش کشاورزی و از بهترین انواع انجیر خشک در جهان است. بررسیها حاکی از آن است که اغلب صادرکنندگان انجیر در امر بازاریابی بینالمللی، حفظ جایگاه و جایگاهیابی کم و بیش دچار ضعف هستند. در این مطالعه با هدف انتخاب بازار بینالملل انجیر خشک استهبان، از یک فرآیند شبیهسازی مونت کارلو با ادغام منطق فازی جهت رتبه-بندی کشورهای هدف استفاده شد. نتایج رتبهبندی در میان 74 کشور مورد مطالعه نشان داد که در شرایط مختلف عدم قطعیت، هنگ کنگ، ژاپن، سنگاپور، چین و لبنان هند و امارات در گروه کشورهای آسیایی جزو بازارهای با بیشترین اولویت میباشند. همچنین وجود اختلاف میان بازارهای منتخب و بالفعل کنونی میتواند ناشی از عدم بکارگیری روشهای سیستماتیک در هدفگیری و انتخاب بازار توسط صادکنندگان انجیر خشک باشد. در این راستا پیشنهاد میگردد علاوه بر تبیین لزوم بکارگیری روشهای علمی در انتخاب بازارهای جهانی، شرایط معرفی و حضور برای شرکتهای صادراتی انجیر استهبان در این بازارها با استفاده از ابزارهایی همچون شرکت در نمایشگاه های بین المللی تسهیل گردد.