بازار یابی ماهی در استان هرمزگان
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیعبدالکریم اسماعیلی 1 , بهاءالدین نجفی 2 , داریوش رحمتی 3
1 - دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز
2 - استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز
3 - مربی دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: بازار ماهی, حاشیه ی بازار, کارایی بـازار, حاشـیه ی بـازار رسـانی, اسـتان هرمزگان,
ملخص المقالة :
تحلیل بازار فرآورده های دریایی و ارائه ی راه حلی برای رفع مشکلات موجود ، افزون بر بهبود وضعیت صیادان ، به پایداری ذخایر دریایی نیز کمکی بسیار میکند ، لذا هدف از این مطالعه بررسی بازاریابی آبزیان در استان هرمزگان به منظور تدوین رهیافتی برای حل مشکلات و توسعه ی بازار این گروه از فرآوردهاست . در این راستا چهار شهرستان در استان هرمزگان جهت مطالعه انتخاب و از راه مصاحبه و تکمیل پرسشنامه نمونه ی تصادفی مرکب از 90صیاد ، 14 عمده فروش و تبدیل کننده و 25 خرده فروش داده های مود نیاز جمع آوری و کارایی فنی و قیمتی بازار محاسبه و توابع گوناگون حاشیه ی بازاریابی برآورد شد . بررسی وضعیت بازار آبزیان در منطقه ی هرمزگان نشان داد که عموماً سهم تولید کننده یا صیاد از قیمت پرداخت شده به وسیله ی مصرف کننده ی نهایی بسیار کم است . سهم پایین صیادان و حاشیه ی بالای بازار رسانی انواع ماهی در شهرستان بندر لنگه در مقایسه با بندرعباس نیز بیشتر است . دلیل موضوع اخیر را میتوان در فاصله ی زیادتر مراکز صید و مصرف در بندرلنگه نسبت به بندرعباس و عدم فعالیت تعاونیهای صیادی جستجو نمود . همچنین ارزیابی نشان میدهد که نا آگـاهی از شـرایط بـازار ، نبـود تـسهیلات ، مجوزهـای صیادی و امکانات زیربنایی از مهم ترین مشکلات صیادان است . بر این اساس به نظر میرسد کـه برای رفع مشکلات یاد شده ، خروج از مشکلات موجود و بهبـود شـرایط بـازار رسـانی آبزیـان درستان هرمزگان پیگیری یک استراتژی مبتنی بر کارگروهی ضروری باشد . تشکل های تعـاونی ازگذشته وجود داشته است ، اما بیشتر به صورت ادغام افقی می باشـند یعنـی ایـن کـه تعـاونیهـا بیشتر از صیادان تشکیل شده و سایر عامل های بازار از جمله تولید کننـدگان نهـادههـا ، تبـدیل کنندگان و سردخانه داران در آن نقشی نداشتهاند ، لذا ادغام عمودی در کنار ادغام افقـی توصـیه می شود