بررسی بازار صادراتی پسته ایران
الموضوعات : فصلنامه علمی -پژوهشی تحقیقات اقتصاد کشاورزیمهدی اعظم زاده شورکی 1 , رحیم محمودگُردی 2 , صادق خلیلیان 3 , سید ابوالقاسم مرتضوی 4
1 - کارشناس ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
2 - دانشجوی دکترا اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
3 - دانشیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
4 - استادیار اقتصاد کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس
الکلمات المفتاحية: ایران, پسته, مزیت رقابتی, شاخص مزیت نسبی آشکار شده متقارن, تخصصی شدن,
ملخص المقالة :
رهایی از اتکا به صادرات تک محصولی، لزوم حرکت به سوی شناخت استعدادهای صادراتی جدید و برخوردار از مزیت نسبی صادراتی را تبیین میکند. با توجه به اهمیت اقتصادی صادرات پسته در اقتصاد ملی و با عنایت به رقابتهای جهانی در زمینه بازار این محصول و پتانسیل بالای این محصول برای صادرات، هدف این مقاله بررسی بازار صادراتی پسته ایران در طی دوره سالهای 2006- 1990 و همچنین بررسی جایگاه و درجه رقابتی(مزیت نسبی) این محصول در بین کشورهای عمده صادرکننده جهان میباشد. دراین مطالعه برای بررسی مزیت نسبی رقابتی از RCA، RSCA و HI و به منظور بررسی تخصصی شدن از شاخصهای χ2، MI و CTB استفاده شده است. نتایج حاصل از برآورد نشان میدهد که کشورهای ایران، آمریکا، آلمان، هنگ کنگ، در صادرات محصول پسته مزیت نسبی رقابتی دارند. نوسانات در مزیت نسبی صادراتی پسته ایران، نشاندهنده عدم وجود برنامهریزی و هماهنگی به منظور ایجاد یک ثبات در روند مزیت نسبی صادراتی این محصول میباشد. بررسی روند تخصصی شدن در صادرات محصول پسته نشان میدهد که کشورهای آمریکا، آلمان، هنگ کنگ، هلند، ایتالیا و چین نسبت به ایران در صادرات محصول پسته تخصصیتر بوده و به الگوی صادرات جهانی نزدیکتر میباشند. همچنین بررسی ثبات تخصصی شدن با توجه به رگرسیون گالتونین در 7 کشور عمده صادر کننده پسته در جهان، نشان میدهد که مجموعه این کشورها در صادرات محصول پسته دارای ثبات تخصصی میباشند. پیشنهاد میشود دولت به منظور ایجاد ثبات در مزیت نسبی صادراتی، با ایجاد بستر لازم برای صادر کنندگان پسته، زمینه را برای بسته بندی مناسبتر و صادرات با کیفیتتر این محصول صادراتی فراهم کند تا ضمن ثبات در مزیت نسبی صادراتی این محصول، ارز آوری بیشتری را به دنبال داشته باشد.