ملخص المقالة :
هدف از این مطالعه، بررسی الگوی حاشیه بازاریابی خرده فروشی سرمزرعه گوشت مرغ با استفاده از الگوی انتظارات عقلایی ارائه شده توسط ولگنت(1985) بود. برای انجام این مطالعه از داده های سری زمانی ماهانه قیمت حقیقی خرده فروشی گوشت مرغ و قیمت حقیقی مرغ زنده در دوره ی زمانی 89-1380 استفاده شد. نتایج حاصل از تخمین فرم کاهش یافته معادلات حاشیه بازاریابی گوشت مرغ نشان داد که وقفه های قیمت مرغ زنده بیشترین تأثیر را بر حاشیه بازاریابی گوشت مرغ دارند و متغیرهای قیمت مرغ زنده با یک وقفه و سه وقفه باعث افزایش حاشیه بازاریابی و متغیر قیمت مرغ زنده با دو وقفه موجب کاهش حاشیه بازاریابی می شود. نتایج حاصل از تخمین فرم ساختاری نیز نشان داد که نرخ تغییر موجودی انبار به میزان فروش روی حاشیه بازاریابی گوشت مرغ تأثیرگذار است و نرخ بهره ی حقیقی اثری روی حاشیه بازاریابی گوشت مرغ ندارد. بنابراین برای کاهش نوسانات حاشیه بازاریابی مواد غذایی باید اقدام به ایجاد انبارهای مناسب و استاندارد نمود.
المصادر:
1. Abbasian. M., Karimkoshte., M.H,. and Karbasi, A. (2007).
Economic analysis of marketing margins of date (Case study:
State of sistan and balouchestan), Journal of Agricultural Science
and natural resources. Vol. 14, No. 1, P. 109-119.
2. Brester, G.W & Musick, D.C.(1995). The Effect Of Market
Concentration On Lamb Marketing Margins, Journal of
Agricultural and Applied Economics, Vol. 27, Nu. 1, PP.172-183.
3. Hoseini, S and Ahoughalandari, M.(2007). Analysis of marketing
margins of Iran’s saffron, Sixth Conference of Agricultural
Economics, Faculty of Agriculture, Ferdowsi University of
Mashhad.
4. Kalantari, kh., Ghahremanzade, M., and Asadi, A. (2005).
Assessment of cooperative marketing of livestock and poultry
production (Case study of selected provinces), Journal of
Agricultural Economics and Development. No.52, P. 107-134.
5. KHaledi, M., showkatfadai, M., and Nekoufar, F. (2010). Market
Efficiency of chicken meat in Iran (Case study: city of Karaj),
Journal of Economics and Agricultural Development, Vol. 24,
No. 4, P. 445-448
6. Marsh, M.J & Brester, G.W. (2004).Wholesale-Retail Marketing
Margin Behavior in the Beef and Pork Industries, Western
Agricultural Economics Association, Journal of Agricultural and
Resource Economics 29(1):45-64.
7. Mehdipour, A., Sadrolashrafi, S.M., Karbasi, A. (2005).
Evaluation of marketing of potatoes in Iran, Journal of
Agricultural Sciences, No. 3, P. 111-131.
8. Moghadasi, M and Nowrouzi, Gh. (2010). Study of behavior of
transmission price in Mazandaran’s meat market, Journal of trade
studies, No. 56, P. 177-194.
9. O’Donnell C.J., Griffith G., Nightingale J., and Piggott R. (2004).
Testing for Market Power in Multiple-Input Multi-Output
Industries: The Australian Grains and Oilseeds Industries.
Technical Report for the Rural Industries Research and
Development Corporation, Project UNE-79A, Economic
Research Report NO. 16, NSW Agriculture, Armidal.
10. Shahbazi Gigasari, H., Kawosi Kelashemi, M., Peykani Machiani,
Gh., and Abbasifar, A. (2009). The effect of price risk on red
meat marketing margins in Iran, Journal of Economics and
Agricultural Development, Vol. 23, No. 1, P. 79-87.
11. Wohlgenant, M.K & Mullen, D. J. (1987). Modeling the FarmRetail
Price Spread for Beef , Western Journal of Agricultural
Economics, 12(2): 119-125.
12. Wohlgenant, M.K . (1985). Competitive Storage, Rational
Expectations, and Short-Run Food Price Determination,
American Journal of Agricultural Economics, Vol. 67, pp.739-
748.