مدلیابی روابط ساختاری تواناییهای شناختی با پیشرفت تحصیلی از طریق میانجیگری خوشبینی علمی در دانشآموزان متوسطه
الموضوعات :
آرزو اباذری
1
,
نبی ا.. اکبرنتاج شوب
2
,
جمال صادقی
3
1 - دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
2 - استادیارگروه روان شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
3 - استادیارگروه روان شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, تواناییهای شناختی, خوشبینی علمی, دانشآموزان متوسطه,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: پیشرفت تحصیلی آرزوی بزرگ همه والدین برای فرزندانشان است و به عوامل زیادی بستگی دارد. هدف این پژوهش مدلسازی روابط ساختاری تواناییهای شناختی با پیشرفت تحصیلی با میانجیگری نقش خوشبینی علمیدر دانشآموزان دبیرستانی بود.
روش: روش توصیفی از نوع همبستگی بر اساس مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه 1361 دانشآموز پسر مقطع راهنمایی متوسطه نهم شهر بابل در سال تحصیلی 1391 بود که از بین آنها به روش خوشهای دومرحلهای تعداد 250 نفر انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از مقیاس عملکرد تحصیلی فام و تیلور، پرسشنامه تواناییهای شناختی نجاتی و مقیاس خوشبینی تحصیلی تشانن-موران و همکاران استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: یافتهها نشان داد که بین تواناییهای شناختی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره اول متوسطه رابطه وجود دارد. همچنین تواناییهای شناختی با میانجیگری نقش خوشبینی علمیدانشآموزان متوسطه بر پیشرفت تحصیلی تأثیر بسزایی دارد.
نتیجه گیری: پیشنهاد میشود معلمان با میانجیگری خوشبینی علمی بر روی تواناییهای شناختی فراگیران کار کنند تا آنها به پیشرفت تحصیلی بالقوه خود برسند.
1. Lorijn SJ, Engels MC, Huisman M, Veenstra R. Long-term effects of acceptance and rejection by parents and peers on educational attainment: A study from pre-adolescence to early adulthood. J Youth Adolesc. 2022;51(3):540–55.
2. Séllei B, Stumphauser N, Molontay R. Traits versus grades—the incremental predictive power of positive psychological factors over pre-enrollment achievement measures on academic performance. Appl Sci. 2021;11(4):1744.
3. Kärchner H, Schöne C, Schwinger M. Beyond level of self-esteem: exploring the interplay of level, stability, and contingency of self-esteem, mediating factors, and academic achievement. Soc Psychol Educ. 2021;24(2):319–41.
4. Peng P. The role of executive function in reading development and reading intervention. Mind, Brain, Educ. 2023;17(4):246–56.
5. Showkat D, Grimm C. Identifying gender differences in information processing style, self-efficacy, and tinkering for robot tele-operation. In: 2018 15th international conference on ubiquitous robots (UR). IEEE; 2018. p. 443–8.
6. Luu K, Hall PA. Examining the acute effects of hatha yoga and mindfulness meditation on executive function and mood. Mindfulness (N Y). 2017;8(4):873–80.
7. Kosic M, Wiium N, Dimitrova R. Social support among Slovene minority and Italian majority youth in Italy: Links with positive identity, social competence and academic achievement. Handb Posit Youth Dev Adv Res Policy, Pract Glob Context. 2021;175–86.
8. Leyland A, Emerson LM, Rowse G. Testing for an effect of a mindfulness induction on child executive functions. Mindfulness (N Y). 2018;9:1807–15.
9. Alves AF, Gomes CMA, Martins A, da Silva Almeida L. Cognitive performance and academic achievement: How do family and school converge? Eur J Educ Psychol. 2017;10(2):49–56.
10. K S, F. F. Predicting Meaning of Life Based on Optimism and Humorous Styles. Posit Psychol Res. 2021;3(30):47–60.
11. Abbasian H, Heidarzadeh S. Predicting the Role of Academic Optimism and Enabling Structure on Students’ Achievement. Joournal Res Instr Lead. 2016;2(2):147-165.
12. Ford TE, Lappi SK, Holden CJ. Personality, humor styles and happiness: Happy people have positive humor styles. Eur J Psychol. 2016;12(3):320.
13. Barati H, Mehdizadeh I, Zeinali M. The Fifth National Conference on New Findings in Positive PsychologyNo Title. Role Students’ Optimism Acad Prog. 2019;Bandar-Abb.
14. Satici B. Testing a model of subjective well-being: The roles of optimism, psychological vulnerability, and shyness. Heal Psychol open. 2019;6(2):2055102919884290.
15. Abbasian H, Heidarzadeh S. Explaining the Role of Academic Optimism and Enabling Structure in Student’s Achievement. J Educ Leadersh Res [Internet]. 2017;1(2):147. Available from: https://www.magiran.com/paper/1420113 LK - https://www.magiran.com/paper/1420113
16. Qorbanzadeh B, B MO, Aqdasi M. The Effect of Cognitive abilities on Motor Skills and Academic Performance. J Mot Behav. 2021;1(1):21–43.
17. Nelson LM. The relationship between academic optimism and academic achievement in middle schools in Mississippi. The University of Southern Mississippi; 2012.
18. Jamali S, Zarei H. Marital satisfaction in working and Non-working pregnant women. Res-Anal J Aligudarz Sch Nurs. 2014;4(6–7):57–64.
19. Pham LB, Taylor SE. From thought to action: Effects of process-versus outcome-based mental simulations on performance. Personal Soc Psychol Bull. 1999;25(2):250–60.
20. Mahbobe Hosseini, Fayaz I, Manshaee GR, Ghasemtabar SN. Predicting Achievement Motivation and Academic Performance of Students through Self-Efficacy and Cognitive and Metacognitive Strategies of Learning. J Presch Elem Sch Stud [Internet]. 2017;2(6):107–23. Available from: https://www.magiran.com/paper/1898893 LK - https://www.magiran.com/paper/1898893
21. Nejati V. Cognitive Abilities Questionnaire: Development and Evaluation of Psychometric Properties. Adv Cogn Sci [Internet]. 2013;15(2):11–9. Available from: http://icssjournal.ir/article-1-289-en.html
22. Tschannen-Moran M, Bankole RA, Bankole RM, Moore DM. Student Academic Optimism: a confirmatory factor analysis. J Educ Adm. 2012;51(2):150–70.
23. Hamedinasab S, Asgari A. Investigate the relationship between academic optimism and achievement motivation with the mediating roles of high school students’ academic self-efficacy. Train Learn Res [Internet]. 2019;15(2):49–61. Available from: https://www.magiran.com/paper/2041759 LK - https://www.magiran.com/paper/2041759
24. Jahini S, Hasani R, Batmani F. Designing and Validating a Competency-Based Academic Achievement Evaluation Model. New Educ Approaches. 2021;16(1):1–20.
25. Behrouz Ghorbanzadeh, Oranghi BM, Aghdasi M. Cognitive ability plays an important role in the relationship between motor skills and academic performance. Mot Behav [Internet]. 2024;15(52):153–74. Available from: https://www.magiran.com/paper/2699096 LK - https://www.magiran.com/paper/2699096
26. Abedi A, Malekpor M, Molavi; H, Arizi H, Amiri S. Comparing the properties of Neuropsychological of minor children with learning disabilities of Neuropsychological / evolutionary and normal before primary school. Res Headl area Except Child. 2008;
27. Peng P, Kievit RA. The Development of Academic Achievement and Cognitive Abilities: A Bidirectional Perspective. Child Dev Perspect [Internet]. 2020 Mar 1;14(1):15–20. Available from: https://doi.org/10.1111/cdep.12352
28. Engelhardt LE, Church JA, Paige Harden K, Tucker‐Drob EM. Accounting for the shared environment in cognitive abilities and academic achievement with measured socio-ecological contexts. Dev Sci. 2019;22(1):e12699.
29. Butler K, Klaus K, Edwards L, Pennington K. Elevated cortisol awakening response associated with early life stress and impaired executive function in healthy adult males. Horm Behav. 2017;95:13–21.
30. Tetzner J, Becker M. Think positive? Examining the impact of optimism on academic achievement in early adolescents. J Pers. 2018;86(2):283–95.
31. Lei F, Lei L. How does the optimism of students learning a foreign language affect their creative self-efficacy? The mediating effects of hope and empathy. Front Psychol. 2022;13:831593.
32. Schickel M, Ringeisen T. What predicts students’ presentation performance? Self-efficacy, boredom and competence changes during presentation training. Curr Psychol. 2022;41(9):5803–16.
33. Mısır S, Demir A, Koydemir S. The relationship between perceived interpersonal competence and self‐disclosure in an online context: The moderating role of shyness. Int J Psychol. 2020;55(4):601–8.