ویژگی های روانسنجی مقیاس والدگری ذهن آگاهانه
الموضوعات :
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد شیراز
الکلمات المفتاحية: روایی, والدگری, اعتبار, ذهن آگاهی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر هدف بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس والدگری ذهن آگاهانه در والدین شهر شیراز بود. برای برآورد شاخص های روان سنجی مقیاس، تعداد 300 نفر از والدبن دارای کودک ٢ تا ١۶ سال در شهر شیراز انتخاب شدند و مقیاس فرزندپروری ذهن آگاهانه برای روی آنها اجرا شد. بررسی روایی سازه از روش تحلیل عاملی اکتشافی با روش تحلیل مؤلفه های اصلی و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. میزان کفایت نمونه برداری برابر 89/0 و معنادار بودن آزمون کرویت بارتلت نشانگر شرایط مطلوب برای انجام تحلیل عاملی بود. براساس یافته های پژوهش مقیاس فرزندپروری ذهن آگاهانه از دو عامل اشباع شده است که در مجموع 74/53 درصد از واریانس کل را تبیین می کند. همچنین معناداری شاخص های برازندگی در تحلیل عاملی تائیدی، مدل دو عاملی استخراج شده از تحلیل عاملی اکتشافی را مورد تائید قرار داد. همبستگی معنادار بین نمره کل مقیاس و خرده مقیاس های مقیاس فرزندپروری ذهن آگاهانه بیانگر روایی همگرایی مقیاس بود (001/0p <). تحلیل داده ها نشان داد که همسانی درونی کل مقیاس بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 95/0 است و ضریب پایایی آزمون از طریق تنصیف برای کل مقیاس و دو خرده مقیاس آن از نظر آماری معنادار بودند (001/0p <). بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گیری کرد که مقیاس فرزندپروری ذهن آگاهانه دارای اعتبار و روایی مناسب برای سنجش فرزندپروری ذهن آگاهانه در جامعه ایرانی است.
Belschner ML., Lin SY., Yamin DF., Best JR. & Stewart SR. (2020). Mindfulness-based skills training group for parents of obsessive-compulsive disorder-affected children: A caregiver-focused intervention. Complementary Therapies in Clinical Practice. 39: 25-41.
Gouveia J., Canavarro MC. & Moreira H. (2018). How can mindful parenting be related to emotional eating and overeating in childhood and adolescence?. The mediating role of parenting stress and parental child-feeding practices. Appetite. 1381: 102-114
Moreira H., & Canavarro MC.(2018). Does the association between mindful parenting and adolescents’ dispositional mindfulness depend on the levels of anxiety and depression symptomatology in mothers? Journal of Adolescence. 68: 22-31
Goodman LC., Roberts LT., & Musher-Eizenman DR. (2020). Mindful feeding: A pathway between parenting style and child eating behaviors. Eating Behaviors. 36: 211-224.
Yang X., Fan C., Liu Q., Chu X. & Zhou Z. (2020). Parenting styles and children’s sleep quality: Examining the mediating roles of mindfulness and loneliness. Children and Youth Services Review. 114: 69-75.
Ruuskanen E., Leitch S., Sciberras M. & Evans S. (2019). “Eat, pray, love. Ritalin”: A qualitative investigation into the perceived barriers and enablers to parents of children with ADHD undertaking a mindful parenting intervention. Complementary Therapies in Clinical Practice. 37: 39-46
Lönnberg G., Jonas W., Unternaehrer E., Bränström R.N & Niemi M. (2020). Effects of a mindfulness based childbirth and parenting program on pregnant women's perceived stress and risk of perinatal depression–Results from a randomized controlled trial. Journal of Affective Disorders. 2621:133-142
Raulston TR., Zemantic PK., Machalicek W., Hieneman M. & Frantz RJ. (2019). Effects of a brief mindfulness-infused behavioral parent training for mothers of children with autism. spectrum disorder. Journal of Contextual Behavioral Science. 13: 42-51
Alexander K. (2018). Integrative Review of the Relationship Between Mindfulness-Based Parenting Interventions and Depression Symptoms in Parents. Journal of Obstetric, Gynecologic & Neonatal Nursing. 47(2): 184-190
Miller CJ. & Brooker B. (2017). Mindfulness programming for parents and teachers of children with ADHD. Complementary Therapies in Clinical Practice. 28: 108-115
Jastreboff AM., Chaplin TM., Finnie S., Savoye M. & Sinha R.(2018). Preventing Childhood Obesity Through a Mindfulness-Based Parent Stress Intervention: A Randomized Pilot Study. The Journal of Pediatrics. 202: 136-142.
Mak CK., Whittingham K. & Boyd RN. (2019). Experiences of children and parents in MiYoga, an embodied mindfulness yoga program for cerebral palsy: A mixed method study. Complementary Therapies in Clinical Practice. 34: 208-216
Moreira H. & Canavarro MC. (2015). Individual and gender differences in mindful parenting: The role of attachment and caregiving representations. Personality and Individual Differences. 87: 13-19
Rayan A. & Ahmad M. (2018). The psychometric properties of the mindful attention awareness scale among Arab parents of children with autism spectrum disorder. Archives of Psychiatric Nursing. 32(3): 444-448
Warriner S., Crane C., Dymond M. & Krusche A. (2018). An evaluation of mindfulness-based childbirth and parenting courses for pregnant women and prospective fathers/partners within the UK NHS (MBCP-4-NHS). Midwifery. 64: 1-10
Rayan A. & Ahmad M. (2016). Effectiveness of mindfulness-based interventions on quality of life and positive reappraisal coping among parents of children with autism spectrum disorder. Research in Developmental Disabilities. 55: 185-196
Leavitt CE., Allsop DB., Busby DM., Driggs SM., Saxey MT. (2020). Associations of mindfulness with adolescent outcomes and sexuality. Journal of Adolescence. 81: 73-86
Barnes A. & Mcaskill C. (2020). The Conscious Parent: Transforming Ourselves, Empowering Our Children: Mindful Parenting in a. Messy World: Living with Presence and Parenting With Purpose. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 59(5): s 672-674
_||_