نقش حوز ه های طرحوارههای ناسازگار اولیه در پیش بینی انطباق پذیری مسیر شغلی دانشجویان
الموضوعات :
معصومه معصومی
1
(گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی.قم.ایران.)
مجید ضرغام حاجبی
2
(گروه روانشناسی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد قم. قم.ایران.)
محمد ربیعی
3
(گروه مشاوره، دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه شهرکرد.شهرکرد.ایران.)
محمدحسین ضرغامی
4
(مرکز تحقیقات علوم رفتاری، پژوهشکده ی سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)،تهران،ایران.)
الکلمات المفتاحية: طرحواره های ناسازگار اولیه, پیش بینی, انطباق پذیری مسیر شغلی,
ملخص المقالة :
مقدمه: در دنیای کار امروز که تغییرات مکرر از جمله ویژگی های آن است ساویکاس، انطباق پذیری مسیر شغلی را مهمترین بعد در رشد و تکامل مسیر شغلی افراد می داند. به دلیل اهمیت انطباق پذیری مسیر شغلی، لزوم بررسی سازه های مختلف روانشناختی در ارتباط با آن اهمیت می یابد که به نظر می رسد در این میان، طرحواره های ناسازگار اولیه موضوع قابل تأملی باشد. پژوهش حاضر با هدف پاسخگویی به این پرسش که "کدام حوزه یا حوزه های طرح واره ها تأثیر بیشتری بر انطباق پذیری مسیر شغلی دانشجویان دارد؟" انجام شد.
روش: روش پژوهش، توصیفی، از نوع همبستگی و ابزار پژوهش، دو پرسشنامه ی طرحواره های ناسازگار اولیه یانگ و انطباق پذیری مسیر شغلی ساویکاس بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در سال ۹۸، روش نمونه گیری، غیرتصادفی با تغییرات بیشینه وحجم نمونه ۸۴۹ نفر بود. تحلیل داده ها با استفاده از نسخه ۲۴ نرم افزار spss و به روش رگرسیون گام به گام انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد از ۵ حوزه ی طرحواره ها ،۴ حوزه ی "خودگردانی و عملکرد مختل"،" گوش به زنگی"،"محدودیت های مختل" و" قطع و بریدگی" مجموعا قادر به تبیین ۲۱ درصد واریانس متغیر ملاک(انطباق پذیری مسیر شغلی) بوده و حوزه ی "دیگر جهت مندی" قادر به تببین این متغیرنبوده است. نتیجهگیری: به دلیل نقش مهم طرحواره ها در ابعاد مختلف زندگی از جمله انطباق پذیری مسیر شغلی کمک به دانشجویان جهت شناسایی و تعدیل طرحواره های ناسازگارشان پیشنهاد می شود.
_||_