ارائه مدل پیش بینی خودپنداره بر اساس مشکلات رفتاری-هیجانی با میانجی گری مهارتهای زندگی در دانش آموزان دوره ابتدایی
الموضوعات :
فاطمه رشیدی
1
,
موسی جاودان
2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران.
2 - دکتری روانشناسی، دانشیار دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران.
تاريخ الإرسال : 30 الأحد , رمضان, 1443
تاريخ التأكيد : 10 الجمعة , ربيع الثاني, 1444
تاريخ الإصدار : 24 السبت , ذو الحجة, 1443
الکلمات المفتاحية:
خودپنداره,
دانش آموزان,
دوره ابتدایی,
مهارت های زندگی,
مشکلات رفتاری هیجانی,
ملخص المقالة :
مقدمه: بررسی مشکلات هیجانی و رفتاری دانش آموزان از طریق مهارتهای زندگی در دوره ابتدایی که مهمترین دوران شکل گیری شخصیت میباشد، میتواند نقش مهمی در آماده کردن برای زندگی در مراحل بعدی زندگی داشته باشد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر ت ارائه مدلی بدر جهت پیش بینی خودپنداره بر اساس مشکلات رفتاری-هیجانی با میانجی گری مهارتهای زندگی در دانش آموزان دوره ابتدایی میباشد.
روش: روش توصیفی-همبستگی و گردآوری دادهها بهصورت میدانی و از لحاظ نتایج، کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس شهر تهران که با توجه به جدول حجم نمونه جدول مورگان 253 نفر به صورت به صورت تصادفی انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای جمع دادهها از مقیاسهای خودپنداره یی یسن چن (2004)، پرسشنامه مشکلات رفتاری-هیجانی سیاتل (1999)، پرسشنامه مهارتهای زندگی ساعتچی و همکاران (1389) استفاده شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمونهای آمار توصیفی، جدول ماتریس همبستگی، رگرسیون و تحلیل مسیر و نرمافزار SPSS نسخه 25 و نرمافزار Amos تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد مدل پیشبینی خودپنداره بر اساس مشکلات رفتاری-هیجانی با میانجی گری مهارتهای زندگی در دانش آموزان دوره ابتدایی از برازش مناسبی برخودار است.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست از تحقیق میتوان گفت که خودپنداره بر اساس مشکلات رفتاری_ هیجانی با میانجیگری مهارت-های زندگی اثر مثبت معنی داری دارد که از همان انتدای زندگی می باید توسط والدین و مربیان مورد توجه قرار گیرد.
المصادر:
Khadivi, A., & Vakili Mafakheri, A. (2011). A Survey of relationship between achievement motivation, locus of control, self-concept and high school first grader science students’ academic achievement the five regions of Tabriz. Journal of Instruction and Evaluation, 4(13), 45-66.
Franzis, P., Christoph, N., Marian, S., & Martin, B. (2013). Self-concept in adolescence: A longitudinal study on reciprocal effects of self-perceptions in academic and social domains. Journal of Adolescence, 36 (6), 1165–1175.
Freeth, R. (2007). Humanizing Psychiatry and Mental Health Care: The challenge of the Person-Centered Approach. United Kingdom: Radcliffe Publishing Ltd.
Karimi, A., Kikhawani, S. & Mohammadi, M. B. (2011). The effect of social skills training on behavioral disorders in primary school children, Scientific Journal of Ilam University of Medical Sciences, 18 (3), 61-68.
Hemmati, A. Gh. & Rangeyan, A. (2018). Positive behavioral support and intervention for students with behavioral-emotional problems. Exceptional Education, 3 (4), 45-50.
Campbell, J.D., & Fehr, B. (1990). Self-esteem and perceptions of conveyed impressions: Is negative affectivity associated with greater realism? Journal of Personality and Social Psychology, 58 (1), 122-133.
Lane, K.; Barton-Arwood, S.; Nelson, J. & Wehby, J. (2008). Academic performance of students with emotional and behavioral disorders served in a self-contained setting. Journal of Behavioral Education, 17(1), 43- 62.
Dhingra, R., & Chauhan, K.S. (2017). Assessment of life skills of adolescents in relation to selected variables. International Journal of Scientific and Research Publications, 7(8), 201-212.
Okech, D. O., & Role, E. M. (2015). Implications of life skills education on character development in children: A case of Hill school. Baraton. Interdisciplinary Research Journal, 5(2), 173-181.
Cheshahi, Y.; Afrooz, Gh. A. & Mirzamani, S. M. (2009). Comparison of students' social skills and behavioral problems with Down syndrome in primary school in terms of teachers. Psychology and Educational Sciences, 39 (1), 23-40.
UNICEF Evaluation Office. (2018). Global evaluation of life skills education programmers. New York: UNICEF.
Heiman, T, & Berger, O. (2008). Parents of children with Asperger syndrome or with learning disabilities: family environment and social support. Res Dev Disabil, 29(4): 289-300.
Mostafabashi, A., & Shakerdioulagh, A. (2019). Comparison of behavioral problems, self-concept and emotional control in low-hearing and Low-visibility people in the city of Boukan. Rooyesh, 8 (6), 165-172.
Qodrati, I. &. Qodrati, (2018). The effectiveness of life skills training through play on students' behavioral problems. Culture of Counseling and Psychotherapy, 8 (32), 161-178.
Shaykh al-Islami, A.; Jafari, Y. & Ebadian, A. (2016). Effect of life skills training on self-concept of students with academic failure. Journal of Research in Educational Science, 10(32), 52-63.
Amoosoltani, S.; Yazdkhasti, F.; Oreyzi, H., & Abbasi Jondani, J. (2021). The Effectiveness of Psychodrama with the Content of Life Skills on Loneliness, Happiness, Affective Relationship and Parents’ Social Support in Adolescent Girls Dependent on the Cellphone. Counseling Culture and Psycotherapy, 12(45), 239-268.
Shek, D. T.; Lin, L.; Ma, C. M.; Yu, L., Leung, J. T., Wu, F. K., & Dou, D. (2020). Perceptions of adolescents, teachers and parents of life skills education and life skills in high school students in Hong Kong. Applied Research in Quality of Life, 1-14.
Marashian, F., & Khorami, N. S. (2012). The Effect of Early Morning on Academic Self-concept and Loneliness Foster Home Children in Ahvaz City. Social and Behavioral Sciences, 46, 316-319.
Afsharizadeh, SH; Karshki, H. & Naserian, H. (2012). Examining the psychometric properties of the educational self-concept questionnaire of primary school students in Tehran. 3(11), 53-66.
Ghasemi, O. & Khaki, A. (2016). Psychometric Properties of Behavioral-Emotional Problems Semiotics Scale in Elementary Students. Preschool and Elementary Studies, 1 (3), 51-66.
Saatchi, M.; Kamkari, & Askarian, M. (2010). Psychological tests. Tehran: Roshd.
Wei, Z., S. Kim, & D. Kim. 2016. Multivariate skew normal copula for non-exchangeable dependence. Procedia Computer Science, 91(4), 141–50.
Ghasemi, O; Delawar, A. & Tabatabai, S A (2015). Confirmatory factor analysis of the Seattle Child Personality Questionnaire in the community of elementary school students. Family and Research, 12(3), 71-84.
Weiss, S., Muckenthaler, M., & Kiel, E. (2020). Students With Emotional and Behavioral Problems in Inclusive Classes: A Critical Incident Analysis. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 24(4), 108-121. 1063426620967286.
Coelho, V. A., Bear, G. G., & Brás, P. (2020). A multilevel analysis of the importance of school climate for the trajectories of students’ self-concept and self-esteem throughout the middle school transition. Journal of youth and adolescence, 49(9), 1793-1804.
Rajabi, A.; Salimi M.; & Moradi, M. (2019). The effect of spiritual intelligence training on self-concept of female high school students. Psychological growth; 8 (11): 35-46.
Niknam, M. & Behmardifar, E. (2018), The effectiveness of life skills training on self-concept of its components in street children, the Second International Conference on Psychology, Counseling, Education, Mashhad.
Srikala, B., & Kishore, K.K. (2010). Empowering adolescents with life skills education in schools–school mental health program: Does it work? Indian J Psychiatry; 52:344-9. Back to cited text no. 8. [PUBMED].
Kaur, M. (2014). Life skills among school going adolescents in relation to certain personal variables. MIER J Edu Stud Trends Pract, ;4:218-30.
_||_