ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه منزلتهای هویت تحصیلی در دانشآموزان ایرانی
الموضوعات :الهه حجازی 1 , حبیب امانی 2 , محمد جواد یزدانی 3
1 - دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
2 - کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه تهران
3 - کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: پیشرفت تحصیلی, سبکهای هویت, منزلتهای هویت تحصیلی, ویژگی های روانسنجی,
ملخص المقالة :
هویت تحصیلی بازتابی از انواع شایستگی، خودمختاری، هدفمندی، باورهای کارآمدی و تجربه هیجانهای رایجی است که نوجوانان در کلاس های درس با همسالان و معلمانشان دارند و مشخصهی آن چگونهعملکردن در عرصههای تحصیلی است. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه منزلتهای هویت تحصیلی است. برای دستیابی به این هدف از طریق روش نمونهگیری خوشهای، نمونهای متشکل از 450 دانش آموز (229 دختر، 221 پسر) از جامعه دانشآموزان دختر و پسر پایه اول دبیرستان شهرستان ازنا انتخاب شد. آنان به پرسشنامه منزلتهای هویت تحصیلی (AIS) و سیاهه سبکهای هویت(ISI-G6) پاسخ داده و پس از تعیین روایی محتوایی پرسشنامه منزلتهای هویت تحصیلی، یافته ها نشان داد که الگوی بهدستآمده از روایی محتوایی، برازش مناسبی با دادهها دارد. همبستگی متقابل منزلتهای مختلف و نیز همبستگی منزلتهای هویت تحصیلی با سبکهای مختلف هویت، تعهد هویت و پیشرفت تحصیلی شواهدی دال بر روایی همگرا و واگرای مقیاس هویت تحصیلی فراهم ساخت. ضریب پایایی ابزار نیز با دو روش همسانی درونی(آلفای کرونباخ) و بازآزمایی برای منزلتهای موفق، دیررس و سردرگم رضایت بخش و برای هویت دنبالهرو در حد متوسط بود. براساس یافتهها، مقیاس منزلتهای هویت تحصیلی دارای روایی و پایایی قابل قبولی در میان دانش آموزان ایرانی است