کاربرد آموزش برنامه حل مسأله بینفردی در کاهش رفتارهای مشکلساز دانشآموزان دیرآموز: مطالعه تک آزمودنی
الموضوعات :محسن شکوهی یکتا 1 , نیره زمانی 2
1 - دانشیار دانشگاه تهران
2 - کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
الکلمات المفتاحية: روش حل مسأله, مهارتهای شناختی, مشکلات رفتاری, کودکان کم توان ذهنی,
ملخص المقالة :
مهارت حل مسأله در برقراری ارتباط مناسب با دیگران، از اهمیت زیادی برخوردار است. عدم برخورداری از توانایی حل مسأله در مواجهه با مشکلات بین فردی، میتواند موجب بروز رفتارهای تکانشی، پرخاشگری، گوشهگیری، احساس ناکامی و رفتارهای غیرانطباقی در کودکان شود. از سوی دیگر، در کودکان کم توان ذهنی وجود نقایص شناختی و نارسایی مهارتهای اجتماعی، بر کنترل تکانه و سازگاری رفتاری تأثیرگذار است. از این رو، آموزش مهارتهای تفکر از جمله حل مسأله ضروری به نظر میرسد. مطالعه حاضر به منظور بررسی تأثیر برنامه حل مسأله بین فردی بر کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان دیرآموز پایه اول دبستان انجام شده است. این پژوهش از نوع طرحهای تک آزمودنی است که به صورت طرح A-B با مرحله پیگیری بر روی پنج دانشآموز پسر انجام گرفت. پرخاشگری، زورگویی و تهدید، شکایت کردن، بحث و مجادله به عنوان رفتارهای آماج مورد مشاهده قرار گرفتند. اطلاعات مربوط به خط پایه در 10 جلسه جمعآوری شد. سپس طی 30 جلسه 50 دقیقهای، سه جلسه در هر هفته ، برنامه حل مسأله بین فردی به صورت گروهی آموزش داده شد. اطلاعات مرحله پیگیری در طی 10 جلسه بعد از پایان برنامه مداخله جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از نمودار و تحلیل چشمی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها مبین آن است که آموزش، در کاهش مشکلات رفتاری دانشآموزان در مرحله مداخله تأثیرگذار بوده و روند نزولی رفتارها در مرحله پیگیری نیز قابل مشاهده است.