ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش چندگانهی زمینهای براساس نظریهی پنتاگون
الموضوعات :مهدی محمدی 1 , فاطمه عبدشریفی 2
1 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و رواوانشناسی دانشگاه شیراز
2 - کارشناس ارشد.
الکلمات المفتاحية: دانشجویان, هوش چندگانهی زمینهای, نظریهی پنتاگون, آموزش عالی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی مقیاس هوش چندگانهی زمینهای براساس نظریهی پنتاگونبود. روش پژوهش حاضر توصیفی واز نوع تحلیلی و پیمایشی بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیهی دانشجویان دانشکدهی علومتربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز بود که با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای، کلیهی دانشجویان ترم 6 و 8 این دانشکده انتخاب شدند. برای ساخت ابزار پژوهش، ابتدا زیرمقیاسها و گویههای هوش چندگانهی زمینهای بر اساس مدل هوش یادگیری پنتاگون(چنگ،2000) بیرون کشیده شده و سپس اعتبار صوری، محتوایی و سازه و پایایی آن با استفاده از نرمافزارهای spss18 وLisrel 8.54 محاسبه و پس ازحذف ملاکها و نشانگرهای غیر معتبر و بدون پایایی، مقیاس نهایی آماده شد. نتایج مطالعه بر اساس مقیاس ساخته شده نشان داد که 1- میانگین انواع هوش چندگانهی زمینهای دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی بالاتر از حد متوسط اما پایینتر از حد مطلوب میباشد. 2- بالاترین میانگین هوش چندگانهی دانشجویان مربوط به هوش اجتماعی و پایینترین میانگین مربوط به هوش سیاسی آنان میباشد. 3- بین میانگین انواع هوشهای چندگانهی دانشجویان رشتههایمختلف تفاوت معناداری وجود دارد. 4- بین میانگین انواع هوشهای چندگانهی دانشجویان زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد. 5- بین میانگین انواع هوش چندگانهی دانشجویان خوابگاهی و غیر خوابگاهی دانشکده تفاوت معناداری وجود ندارد.